Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dag 21, sjuk kyckling  (läst 6114 gånger)

saharatwin

• Västerbotten
dag 21, sjuk kyckling
« skrivet: 16 apr-11 kl 14:09 »
Hej.
Mina ägg rör sig å piper å idag har det gått 21 dagar.
Hur länge ska man vänta innan man hjälper en kyckling ur ägget?
Om det bara är sprickor man ser att de åstakommit, hur lång tid tar det då ta tills de hackar hål?
Om de fått upp ett litet håll å de gått ett par timmar ska man pila lite då som hjälp på traven?

Vill inte gärna hjälpa dem så mycket.
Flera ägg rör sig men har inga sprickor.Ett ägg har haft ett hål sen imorse?

mvh emma-nybörjare å extremt övervänt på mina små kycklingar

« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 19:09 av saharatwin »

Jakobsson

SV: dag 21
« Svar #1 skrivet: 16 apr-11 kl 14:16 »
Man ska inte hjälpa dom ut, dom klarar det själv. :)
Från att dom gjort hål i ägget kan det ta ett dygn innan kycklingen kommr ut.
Så du får vänta lite till ;)

Det finns inget mysigare än att va med om kläck!

//
Jakobssons fru

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 16 apr-11 kl 15:59 »
Det dummaste du kan göra när det börjat kläcka är att öppna kläckaren. Varje gång du gör det kommer luftfuktigheten att sjunka och risken ökar dramatiskt att kycklingarna torkar fast i ägget och inte kan ta sig ut.

Även om det är jättesvårt, så låt kycklingarna kläckas själv och öppna först efter att alla kycklingar är ute. Kycklingarna klarar sig utan mat och vatten i upp till 72 timmar så de som kläcker först kan myckat väl vänta på sina kompisar som kläcker senare.

Det här är en av de svåraste bitarna med att kläcka kycklingar ::) Att inte öppna kläckaren alltså  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 08:56 »
Ja otroligt fascinerande.
Nu var jag inte orolig att de inte skulle ta sig ut..utan bara intresserad av hur lång tid det tar för en kyckling att komma ut:)

Men öppna har jag faktiskt gjort tvärt då jag insåg att jag inte fått dit loket ordentligt..:(
hade råkat knuffa av locket lite...då öppnade jag lite mer å sprayade på lite vatten och stängde sen ordentligt.
Var det dumt då???

Tack för era svar.
mvh emma

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 09:20 »
Satt inte locket på ordentligt var det förmodligen vettigt att rätta till det. Annars kan det ju bli knas med både fukt och temperatur vilket är just det man vill undvika under kläcket  :) Nugäller det bara att hålla fingrarna i styr under resten av kläcket  ;D

Inte lätt alla gånger, jag vet... Efter att kläckt i många år och många kycklingar händer det fortfarande att man har stått och tittat och fundetat på om man ska öppna och pilla fast man vet att man inte ska...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 14:12 »
Jo just nu står en hel familj förundrad över dessa kycklingar..och oj nvad det kliar i våra fingrar ;D

ivy

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 14:26 »
extremt otur eller vanligt att både kyclingar av höns+vaktel hackar ett hål i skalet, man öppnar inte kläckaren tar 1-2dygn för dem inget händer och de torkar  :( :'(
Hände första kläcket med endast vaktlar och samma sak med vaktel+hönsäggen...vaktelavelsgruppen denna gång var dok mina 1åringar så för gamla för att ge livskraftiga kycklingar? 3kycklingar av 7befruktade ägg och de 4fick bara upp ett hål i skalet sedan torkade fast efter 1-2dagars kämpande. Eller kan det bero på de tunga kycklingarna som kläcktes o gick på de små äggen??
Sorry om de blev lite OT

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 15:01 »
Jo lite trångt för kycklingarna i min king suro..de trampar ju sönder de andra äggen, hur gör man då?

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-11 kl 11:01 »
Det dummaste du kan göra när det börjat kläcka är att öppna kläckaren. Varje gång du gör det kommer luftfuktigheten att sjunka och risken ökar dramatiskt att kycklingarna torkar fast i ägget och inte kan ta sig ut.

Även om det är jättesvårt, så låt kycklingarna kläckas själv och öppna först efter att alla kycklingar är ute. Kycklingarna klarar sig utan mat och vatten i upp till 72 timmar så de som kläcker först kan myckat väl vänta på sina kompisar som kläcker senare.

Det här är en av de svåraste bitarna med att kläcka kycklingar ::) Att inte öppna kläckaren alltså  ;)

Hejsan! Det där är lite olika för ja kläckte ägg förra året och då vare en kyckling som hade öppnat ägget ganska mycket men den vände sej om i ägget å kvävdes så ibland kan man behöva hjälpa dom ut om de är nåt fel i kläckaren...

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 18 apr-11 kl 15:57 »
Kan de va skillnad på antal dagar innan kläckning mellen olika raser
Har alla ägg i samma kläckare?.. Mina sussex kläcktes dag 21 -22
Men mina hedmora kycklingar kommer nu på dag 24..och den ända som kommit ut verkar ha jobbit å andas.

Den som gurglar vätska/ slem?! Den kippar efter luft hela tiden?  Vad ska jag göra?!?!?!?
« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 19:09 av saharatwin »

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 16:08 »
Det kan skilja mellan raser, har läst att hönsraser serama kan kläckas på dag 18 :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

saharatwin

• Västerbotten
SV: dag 21, sjuk kyckling
« Svar #11 skrivet: 19 apr-11 kl 06:33 »
Ingen som vet vad det kan va för fel på kycklingen, den är fortfarande dålig..eller sämre...ska man ta bort den eller?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 19 apr-11 kl 08:13 »
Ingen som vet vad det kan va för fel på kycklingen, den är fortfarande dålig..eller sämre...ska man ta bort den eller?
Ja, vänta inte på att den ska självdö...

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 09:23 »
nur det gjort...å jag avlivar aldrig en kyckling igen... :'(
jag gjorde som jag läst om slog den bedövad å högg huvet av den....de var ju inte sååå kul när den sen sprang iväg....
aldrig mer....

nästa gång får du gubben va hemma å hjälpa mig

petra 08

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-11 kl 09:47 »
Nä, usch, det är aldrig roligt att behöva göra, men bra att du gjorde det ändå.
Nästa gång, håll i den  istället och luta den neråt så  blir du inte blodig, lite läskigt när den rycker , men det går fort över..
Som sagt det blir aldrig roligt men lättare!
//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser