Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funkar det att lägga ägg från kläckare under ankan?  (läst 1909 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Jag köpte ägg från löpanka som nu ligger i kläckaren (6 dagar kvar) och min Mignonanka har lagt ägg som jag ska sälja. Jag fundrade om det är möjligt att Migghonan kan ta över ägg från kläckaren eller blir det knasigt tror ni? Miggen har legat på hönsägg som jag lagt dit istället för hennes egna och hon har legat på dessa i ca en vecka, så jag vet att hon verkligen vill ruva.

Någon som gjort liknande?
 :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Funkar det att lägga ägg från kläckare under ankan?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 13:03 »
Om du vet att din miggis är en duktig mamma skulle jag byta ut hönsäggen mot löpanksäggen. Det är inte så käckt om hon kläcker kycklingar då kommer att försöka locka dem i vatten....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 15:01 »
Om du vet att din miggis är en duktig mamma skulle jag byta ut hönsäggen mot löpanksäggen. Det är inte så käckt om hon kläcker kycklingar då kommer att försöka locka dem i vatten....

Glömde skriva att de hon ligger på bara är vanliga köpta ägg från affären, inga hönsägg som ska bli kycklingar :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 17:10 »
Glömde skriva att de hon ligger på bara är vanliga köpta ägg från affären, inga hönsägg som ska bli kycklingar :)
Varför ligger hon på ägg från affären?  ::) haha
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 17:14 »
Varför ligger hon på ägg från affären?  ::) haha

:) Jag hade inga "fejk-ägg" och jag hade bestämt att sälja hennes ägg när hon väl skulle börja värpa. Sen började hon värpa samtidigt som jag har löpankägg i kläckaren och då tänkte jag att Miggarna kanske kan tänka sig att fostra löpankorna eftersom jag ska ha dem kvar. Det var inte planerat egentligen, så då fick Miggen Mimmi ligga på hönsägg medan jag plockade hennes egna. Nu vet jag att hon är redo för ruvning, så jag ska lägga in lite löpankägg till henne istället :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 21:11 »
ruvsugna höns och ankor ruvar på vad som helst...jag har många gånger haft ägg i kläckare som jag stoppat under tveksamma ruvare...vissa orkar bara ruva ägg en vecka sen ger de sig av ifrån äggen..med resultatet att äggen dör....genom att ha dem i kläckaren tills dagen eller några dagar innan kläck och sen stoppa under dem så får även de med dåligt tålamod smått :)
Fjäderfän och kaniner

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 21 apr-11 kl 11:03 »
ruvsugna höns och ankor ruvar på vad som helst...jag har många gånger haft ägg i kläckare som jag stoppat under tveksamma ruvare...vissa orkar bara ruva ägg en vecka sen ger de sig av ifrån äggen..med resultatet att äggen dör....genom att ha dem i kläckaren tills dagen eller några dagar innan kläck och sen stoppa under dem så får även de med dåligt tålamod smått :)

japp borde funka fint
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser