Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar och katt?  (läst 2208 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Kycklingar och katt?
« skrivet: 17 apr-11 kl 21:33 »
Jag har en dvärgkochin som har 10 kycklingar. Dom är en vecka gamla.
Hönan och kycklingarna bor i ett kaninbur på låven (ladan?)

Mina höns är frittgåande. Om natten vaglar dom seg i skjulet sitt.
Jag undrar om jag kan ha kycklingarna och hönan i skjulet nu. Öppningen är 0,5 meter uppe, så kycklingarna kommer inte ut
-men katten kan komma inn...
Vill hönan skydda sina kycklingar mot katten? Någon med erfarenhet av "frittgåande" kycklingar? Hönan är en duktig mamma. När dom inte äter och dricker så har hon sina små under vingorna  :-*
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Kycklingar och katt?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 21:36 »
Hönan kommer inte kunna skydda sina kycklingar mot katten om den vill ta dem.
Vi hade dock en katt för några år sedan som hoppade in i buren och la sig och kelade med kycklingarna.
Men jag hade nog satt för ett galler så de var säkra.

Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 21:52 »
Jag har blivit av med 14 veckogamla Dv Kochin kycklingar på en natt till en honkatt med ungar... Dom hade pillat upp buren >:(

Kan tilläggas att mamma katt, Missemysingen, och hennes 5 ungar inte åt något annat den följande dagen....
Missemysingen var annars helt OK med höns och kycklingar men gick över i någon extrem "Killer mode" när hon hade ungar. Då åt hon allt....

Som sagt visst kan katter äta upp kycklingar....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 11:51 »
Jag har mina kycklingar fritt på gården, har även två katter. Men de har inte gjort några försök, än iaf. Tror de har respekt för hönsen. Men då har ju jag en stor ras och kycklingarna är i storlek med en stare just nu. Igår hade de världens chans då mamman råkat "glömma" ett helt gäng kycklingar ute. Men katten gjorde inte nåt då heller. Snäll katt kanske :-) Eller dum... he he

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 12:31 »
Det beror på katten ,,min hankatt käkar upp dvärghönsen tom om han kommer åt o hans mamma skulle aldrig röra ens en liten pyttekyckling .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 13:26 »
Kycklingarna och hönan är ute på gräset nu, med nät rundt. Katten har så långt inte vist någon interess av dom.

Jag avvaktar ett tag. Den ena kycklingen är inte så stärk som dom andra, så jag får se om den klarar seg innan jag flyttar dom i skjulet.

Tackar for svar  :D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser