Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU-bidrag för mindre gård.  (läst 23177 gånger)

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
EU-bidrag för mindre gård.
« skrivet: 18 apr-11 kl 10:22 »
Hej. jag och min tjej bor på en gård med skog. OCh vi håller på att så en massa grönsaker och foder.
Vi har planer på att skaffa en del djur.
Men jag hörde om EU-bidrag.
Men går det att få bidrag på en mindre gård? Och hur går man till väga ifall? OCh vad måste man göra för dom då?
Hade varit underbart med lite extra pengar till gården, för vi båda får snart jobb men pengarna kommer dock inte räcka till.
Och det är en del att bygga om här. Gården har stått tom länge.

MVH. Birger
Det man sår får man skörda.

Birgit

SV: EU-bidrag för mindre gård.
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 10:46 »
För marken gäller minst 4 ha. Skaffar ni djur av hotade raser får ni söka stöd för dem. Bäst är att kolla med Jordbruksverket och/eller din Länsstyrelse.
Hur mycket man får för marken beror på vad den används till och dess karaktär. Det beror även påvar i landet man bor.

lejf

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 16:05 »
Det är väl på detta sätt EU gynnar storbrukarna för att slå ut småbrukarna från marknaden...

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 16:39 »
4 hektarsreglen kom till för att det blev så orimligt många små gårdar om sökte efter införandet av gårdsstödet/stödrätter. Många markägare ville inte att stödrätter för "deras" mark skulle tillfalla arrendatorn/den som brukar marken och sökte därför själv stöden. Effkten blev att det söktes stöd på tusentals små gårdar som egentligen inte själva bedriver något jordbruk. Handläggningen av alla dessa ansökningar var kostsam.  Förhoppningen med 4 hektarsreglen är alltså inte att slå ut småbruk utan att de som faktiskt brukar marken ska söka bidragen inte en massa små markägare som inte brukar gården. Tyvärr hamnar en del i klämm som faktiskt är brukade gårdar under 4 ha.  Man kan dock komma förbi detta genom att slå ihop sig med någon annan som söker stöd och ha med arealen i samma ansökning så man kommer upp över 4 ha.

Om du beskriver lite mer vad det är för gård, arealer, inriktning mm är det lättare att svara på vilka stöd som finns.  Du kan också gå in på jordbruksverkets hemsida och botanisera, fast det står ganska mycket, så det kanske är smart att ha lite info innan för att slippa kolla igenom allt...  du kan också ta hjälp av en lokal konsult, typs HS, LRF konsult eller liknande

Fordson

« Svar #4 skrivet: 22 apr-11 kl 18:30 »
4 ha regeln var absolut designad att slå undan fötterna för mikrobrukare inget annat! Man ansåg att under fyra ha kan man inte vara "seriös". Sen att man kan ha 3.9 "egna" hektar och arrendera (utan bidragen) 20 ha till, det skiter dom fullständigt i. Jag tycker det är mycket provocerande att det sitter drösvis med pensionerade bönder och uppbär gårdsstöd på mark dom arrenderar ut eller möjligen kör över med betesputsen i gång per, samtidigt som mikrobrukare som sliter skiten ur sig inte ska får gårdsstöd. Skam!

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 apr-11 kl 18:39 »
Tycker nog att bidrag en kund tas bort rakt av   det är ju  stötande att företagare  ska behöva bidrag överhuvudtaget som ja ser det .

lejf

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-11 kl 13:38 »
Givetvis är det som ni säger, EU-diktaturen var aldrig för fri marknad. Det handlar i princip hela tiden om att gynna storkapitalisterna för att slå ut de små. Slopades bidragen, transportsubventionerna och alla idiotregler, så hade vi definitivt sett mer av lokalproducerad mat, men det hade ju inte gynnat dem som EU håller om mest...

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 apr-11 kl 15:52 »
Dom största förändringarna om alla EUersättningar försvann vore troligen dels att väldigt många hektar betesmark skulle växa igen. Strandängar med rikt fågelliv skulle växa igen och bli vassträsk och torra betesmarker skulle bli skog.  Nöttköttsbönderna idag har drygt halva sin inkomst från EUbidrag och miljöersättningar och utan dessa pengar skulle det inte funka ekonomiskt att producera nötkött i Sverige (gäller flertalet,säkert finns det undantag). Även mycket stora delar av åkermarken i skogs- och mellanbygderna skulle troligen bli skog.

lejf

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 23 apr-11 kl 17:43 »
Om statliga subventioner togs bort skulle det istället blir mer gynnsamt att köpa lokalproducerat, och alltså också att producera lokalt. Det vi istället skulle se är att det inhemska jordbruket skulle blomstra.

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 apr-11 kl 18:50 »
Om statliga subventioner togs bort skulle det istället blir mer gynnsamt att köpa lokalproducerat, och alltså också att producera lokalt. Det vi istället skulle se är att det inhemska jordbruket skulle blomstra.
Det förutsätter att du även stänger gränsen för import i så fall, för världsmarknadspriserna är rejält låga, folk får mycket sämre löner på andra håll. 

Bäckaryd

• Småland
« Svar #10 skrivet: 23 apr-11 kl 19:12 »
Halloj! Jag vet verkligen ingenting överhuvudtaget om dessa bidrag så ursäkta om det är en korkad fråga  :-[ När ni pratar om 4 hektar så menar ni 4 hektar åkermark/betesmark eller? Skogsmark och övrig mark räknas inte?
Jag har ungefär 1,5 ha betesmark och ca 40 hektar skog....

Hälsn. -anneli-

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 apr-11 kl 21:22 »
Halloj! Jag vet verkligen ingenting överhuvudtaget om dessa bidrag så ursäkta om det är en korkad fråga  :-[ När ni pratar om 4 hektar så menar ni 4 hektar åkermark/betesmark eller? Skogsmark och övrig mark räknas inte?
Jag har ungefär 1,5 ha betesmark och ca 40 hektar skog....

Hälsn. -anneli-
Det är 4 hektar jordbrukmark (åker + bete) som menas.

lejf

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-11 kl 10:51 »
Det förutsätter att du även stänger gränsen för import i så fall, för världsmarknadspriserna är rejält låga, folk får mycket sämre löner på andra håll.
Jag håller inte med. Observera att tunga lastbilar också är starkt subventionerade med lägre skatt än andra fordon, dvs de betalar inte sin andel av vägutnyttjandet, så det inte bara EU som är bakom allt ofog. Lägg även till alla andra transportsubventioner som finns. I helhet skulle lokalproducerat fortfarande vara mer gynnsamt, och om inte billigare så skulle det vara bra mycket mer konkurrenskraftigt. Ta även bort alla larviga EU-subventioner och andra instegshinder så kunde småbrukarna komma in på marknaden och konkurrera. I takt med stigande energipriser kan det inte heller i längden bli särskilt gynnsamt att importera det som går att odla lokalt.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 24 apr-11 kl 11:39 »
Plockade vi bort EU-bidragen skulle framförallt naturbetesmarker (olönsamma för storjordbruk) försvinna. Det är även EUs förtjänst att vi får stöd för att hålla hotade raser vid liv.
Däremot skulle de kanske tvinga fram ett annat sätt att klassa slaktkroppar på, eftersom den befintliga skadar bevarandet, då den blivit betalningsnorm.
Utan EU och allt vad det innebär skulle sannolikt de fattiga länderna köras över än mer i jakten på billiga livsmedel. Varför skulle folk börja köpa närproducerat bara för att bonden inte får stöd? Sedan när har konsumenten visat att den bryr sig?

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 apr-11 kl 12:22 »
Jag håller inte med. Observera att tunga lastbilar också är starkt subventionerade med lägre skatt än andra fordon, dvs de betalar inte sin andel av vägutnyttjandet, så det inte bara EU som är bakom allt ofog. Lägg även till alla andra transportsubventioner som finns. I helhet skulle lokalproducerat fortfarande vara mer gynnsamt, och om inte billigare så skulle det vara bra mycket mer konkurrenskraftigt. Ta även bort alla larviga EU-subventioner och andra instegshinder så kunde småbrukarna komma in på marknaden och konkurrera. I takt med stigande energipriser kan det inte heller i längden bli särskilt gynnsamt att importera det som går att odla lokalt.

Att transporter idag inte betalar sina miljökostnader kan vi vara överens om, men det är inget EU-problem det är ett globalt problem som inte skulle förändras om vi inte var med i EU eller för att EU la ner jordbrukspolitiken. Utan ersättningar skulle nötköttsproducenter i Sverige inte få det att gå ihop utan att höja köttpriserna till ca det dubbla (dubbla till bonden alltså). Och med tanke på att det kommer billigt kött v bra kvalité med båt från Sydamerika (båt = relativt miljövänlig transport) och att flertalet konsumenter i Sverige väger priset ganska högt när de handlar, så skulle det knappast blir bättre för lokala producenter.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 apr-11 kl 12:34 »

Det där är ju fria fantasier.
Ta bort alla EU-stöd och det mesta av det svenska jordbruket slås ut. De som överlever är de riktigt stora producenterna. Nån automatik till att det skulle köpas mer lokalroducerat ser jag ingen koppling till. Däremot skulle vi få en kraftig import av allt möjligt. Andra länder är ju som kanske bekant betydligt mer välvilligt inställda till sitt lantbruk, än vad Sverige är, och subventionerar gladeligt export.
Och 80-80% av de svenska konsumenterna köper utan att blinka importmat om den är billig, framför att fara ut och handla dyrt i gårdsbutiker.
Resan till gårdsbutiken kommer de att ta för att köpa en dyr fläskfile till fredagsmyset, då är samvetet dövat och dom kan glatt köpa importmat till årets övriga 300 dagar.

lejf

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 24 apr-11 kl 15:38 »
Men när ska ni börja läsa det jag skriver? Jag påpekade ju att EU inte var bakom allt ofog. Vissa verkar ha fått för sig att transporter är helt och hållet gratis och ser förbi att kostnaderna till stor del redan är betalda av skattebetalare: Dels via svenska direkta och indirekta transportsubventioner och dels via europeiska subventioner. Ni får gärna förklara hur dyrare osubventionerade transporter kan leda till mindre lokalproducerat och hur vi plötsligt börjar importera mera när lastbilarna får bära sina kostnader med tanke på slitaget det medför, jag snackar inte ett dugg om miljö här, utan om rena pengar.

Citera
Och med tanke på att det kommer billigt kött v bra kvalité med båt från Sydamerika (båt = relativt miljövänlig transport) och att flertalet konsumenter i Sverige väger priset ganska högt när de handlar, så skulle det knappast blir bättre för lokala producenter.
Transportproblemet återkommer så fort köttet kommit in i hamn. Sedan är det självklart inte miljövänligt med kött från kossor som ätit kraftfoder som odlats på skövlad regnskogsmark, men det vet dessvärre inte konsumenterna alltid om, eller så bryr de sig inte. Personligen tycker jag att kvalitén på det köttet är sämre än lokalt kött också.

Här kommer lite upplysande siffror. Märk väl att "Privat konsumtion" stod för 71 % av all fordonsskatt 2008, och transportföretagen stod samma år för 2.2% (!). (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____271562.aspx) Jordbruket i Sverige betalade samma år mer än dubbelt så mycket fordonsskatt som transportföretagen. Nu har jag inte heller ens tagit upp siffror på direkta transportsubventioner. Antagligen blir jordbruket sönderkört av andra skatter och avgifter, och det känner säkert ni till bättre än jag.

lejf

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 apr-11 kl 16:17 »
Kan även lägga till att andelen lastbilar av fordonsflottan år 2008 var drygt 10.6 %. Enligt en annan rapport från samma år: "En lätt lastbil kör i genomsnitt drygt 1 700 mil per år och en tung lastbil nästan 5 200 mil.".  År 2007 körde en personbil i genomsnitt 1 473 mil, hittade inga siffror för 2008. Samma år hade vi 4278995 personbilar, och 510199 lastbilar, och jag tror att vi kan enas om att det inte är ett så vilt antagande att de flesta av dem ägs av transportindustrin (rätta mig gärna om jag har fel). Om vi bara multiplicerar ihop och tittar på hur många mil de står för, och är snälla och låtsas antaga att alla lastbilar var lätta lastbilar som körde 1700 mil per år, ett riktigt snällt och helt overkligt antagande alltså, så kommer vi fram till att personbilarna kör 6.4 gånger så lång sträcka som de "lätta lastbilarna", men inte betalar de skatt i proportion till det inte. Nu har jag inte heller tagit hänsyn till att lastbilar orsakar bra mycket mer slitage på vägarna pga sin vikt.

Källor:
Lastbilar: http://www.sika-institute.se/Doclib/2009/Statistik/ss2009_13.pdf
Fordonsbetstånd: http://www.bilsweden.se/web/Fordonsbestand.aspx?Guid=9af078da-c224-4cc0-9b3d-fad1ced42d94

Dalton

• Dalsland
« Svar #18 skrivet: 24 apr-11 kl 16:23 »
Sedan är det självklart inte miljövänligt med kött från kossor som ätit kraftfoder som odlats på skövlad regnskogsmark, men det vet dessvärre inte konsumenterna alltid om, eller så bryr de sig inte. Personligen tycker jag att kvalitén på det köttet är sämre än lokalt kött också.

Vadå skövlad regnskogsmark? Brukar inte Sydamerikanska kossor beta på Pampas? Dvs helt uppfödda på gräs?

pyromanen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 apr-11 kl 16:29 »
Vadå skövlad regnskogsmark? Brukar inte Sydamerikanska kossor beta på Pampas? Dvs helt uppfödda på gräs?
"pampas" växer och växer medan skogen krymper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser