Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rynkiga skrynkliga ägg IB ??  (läst 2951 gånger)

bacillen

rynkiga skrynkliga ägg IB ??
« skrivet: 18 apr-11 kl 14:21 »
En av hönorna lägger rynkiga som skrynkliga ägg.
Är det kalkbrist?
Nobody puts baby in a corner

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner

Jennyt

• Västergötland
SV: rynkiga skrynkliga ägg IB ??
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 08:21 »
Lägger hon alltid sånna ägg, eller är det bara nån gång emellanåt?...... Det kan nämligen hända mellan varven och är då helt normalt..... det är som om ägget var för stort från början och sedan tryckts ihop i passagen på väg ut och under den tiden fått sitt kalklager och stelnat.....typ ::) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bacillen

« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 16:51 »
Tack för era svar!

Vad läskigt det lät med IB. De skrovliga äggen på bilden ser ut som våra...
Å andra sidan är det bara nåt enstaka ägg från troligen en höna som ser ut så.
Inga övriga sjukdomssymptom.
Jag avvaktar...
Nobody puts baby in a corner

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 12:51 »
Vi har en höna som nedkommer med sådana ägg. Hönan är äldre men i övrigt fullt frisk. Jag har för mig själv tänkt att hon kanske har ärrbildningar någonstans i "äggkanalen" men hon verkar inte fara illa av det själv.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 13:06 »
Vad jag fattat så smittar bara IB genom höna- kyckling. Alltså är det ärftligt och man ska inte avla på dessa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser