Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skicka ägg.  (läst 3501 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Skicka ägg.
« skrivet: 19 apr-11 kl 04:09 »
Har skickat lite ägg förra året, mest hönsägg men även lite ankägg.
I år blir d utökning med gåsägg åxå.
Undrar lite hur ni gör med packningen av dom olika sorterna?
Hur packas d bäst?
Hur skickar ni sedan paketet?
Som brev, paket eller med annan treansport? ???
När jag beställt har det varit mkt skifftande i tillväga gångs sätt i packningen och skiftningen.
Vid framkomst har ja fått lite mosat någon gång och vissa gånger bra å andra mindra bra kläckningsresultat.
Då jag vill leverera bra grejers så är det nåstan så jag inte vill skicka för jag inte vill riskera att leverera trasiga eller omskakade/sönderskakade ägg. :-\
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Skicka ägg.
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 06:52 »
Jag packar äggen först med papper och sen stoppar dem i äggkartong, sen brukar jag lägga kartongen i en skokartong och antingen papper el hö runt om och sedan tjepar jag hela kartongen. skickar det via posten som brev, det är det billigaste
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 07:27 »
Jag lindar in äggen först i hushållspapper så de ligger stadigt i kartongen. De ska inte kunna röra sig i "hålen". Sedan virar jag in äggkartongen med bubbelplast. Tar en större kartong och fyller med hö eller halm någon decemeter högt ir mer i botten först. Sedan så försöker jag lägga äggkartongen med äggen så mycket i mitten av den större kartongen som möjligt. Därefter så fyller jag på med halm runt alla mellanrum mellan äggkartongen och den större kartongens väggar. Om jag har tillgång och om äggkartongens kanter, vilket det ibland lätt kan göra med lite större äggkartonger är väldigt nära väggen på den större kartongen och kan riskera att få en smäll så tar jag sådana där stora luftkuddar och pular emellan så det blir mjukt. Om jag inte har luftkuddar så försöker jag pula ned så mycket halm ir hö som möjligt emellan utan att det blir för hårdpackat ir så tar jag och rullar bitar av mindre bubbelplast och gör som små kuddar som jag pular emellan.

Fyller sedan på ett lager hö ir halm på ovansidan också upp till kanten på den stora kartongen och tejpar igen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 07:53 »
ETT HETT TIPS är att verkligen inte ta för liten kartong att stoppa ner äggkartongen i!!! Och att ta en stadig kartong i riktig wellpapp. Och att stoppa i så pass mycket hö/halm/luftkuddar/tidningspapper att äggkartongen inte "åker runt" inne i den stora kartongen.

Jag gör ganska lik Linkoso när jag packar ägg och har haft superbra kläckning på äggen jag skickat i år! Många kunder som hört av sej och varit nöjda :D

Ytterligare ett tips, som jag skrivit i en annan tråd, är att fundera på om man har nåt företag i närheten som får hem saker med mycket packmaterial, och fråga där om man kan få det som dom annars har tänkt slänga.
Min sambo jobbar på ett företag som skräddarsyr datorer, och dom får varje dag hem välpackade datakomponenter och får tonvis med emballage över, som bara slängs om det inte vore för att jag är där och "snor" det ;D
Luftkuddar har jag upptäckt funkar superbt och gör även att det blir billig frakt då det knappt väger nåt :)

Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Jakobsson

« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 10:29 »
Jag har ägg i kläckaren från LillaY nu & det är liv i alla skickade!
Dom har åkt från Dalarna till Skåne! :) Kläck om en vecka :)

Jag packar ungefär som LillaY.
Först tar jag lite toapapper (2 bitar på dvärgägg & 3 på stora ägg) & virar runt ägget.
Sen tar jag en bubbelplast fyrkant ca 10x10 cm som jag lägger ägget på & med ena hörnet
neråt & andra uppåt samt ett varsitt hörn åt sidorna sen lägger jag motsatta sidors hörn mot varann
över ägget så det blir bra packat & avslutar med toapapper runt igen, (6 bitar till dvärg & 8 till
stora ägg) som jag virar på både bredd & höjd om ni förstår hur jag menar. Sen sätter jag ääggen
i en äggkartong. Då kan dom absout inte flytta sig där i. Sen tejpar jag igen äggkartongen. Tar en låda
(stadig) som passar  bra med tomrum runt äggkartongen på alla sidor, lägger ihopknycklat tidningspapper på botten,
sen sätter jag i äggkartongen så det blir lika mkt hålrum på var sida & fyller med tidningspapper som jag
knycklat & likadant uppe på. Äggkartongen ska inte kunna flytta sig där i. Jag har bara fått positiv respons
på denna packning med nöjda äggköpare som haft bra kläck.

Jag skickar som skrymmande brev. Dyraste frakten är på 84 kr då & får väga max 2 kg.

Lycka till!

//
Jakobssons fru

(ojojojoj, vilken beskribning det vart, hoppas ngn kan förstår hur jag gör iaf)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 10:46 »
Skicka som skymmande brev, blir billgare :) tror jag de flesta gör. Sandra (Linkoso) har en beskrivning på sin hemsida hur man packar ägg..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 12:32 »
Och jag har ägg i min kläckare från Jakobsson ;D Bra byte där!  8)
Väldigt nöjd med packningen och resorna upp hit till Dalarna har också gått bra :D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 apr-11 kl 03:56 »
Kan komma med ett eget tips ang packmaterial.
Om man känner någon som är homeparty säljare för Party Light, ljusparty, så får dom vid alla sina leveranser massa av frigolit"ploppar" runt allt ljusmaterial. har patt säckvis av sånt av min försäljare. Kanon att ha runt. Slängs ju bara annars...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 20 apr-11 kl 07:40 »
Slängs ju bara annars...

Ja, perfekt att kunna återanvända packmaterial! Inte bara mer miljövänligt, det blir ju gratis också ;D Så slipper man ta betalt för emballage när man skickar ägg :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 20 apr-11 kl 20:40 »
Ungefär hälften av mitt emballage är gratis (bubbelplast ibland då det jag får av andra räcker inte långt alls så köper in 20 meters rullar, hö och tejp som kostar... Kartongerna får jag gratis och äggkartongerna). Dock tar jag ändå betalt för det lilla extraarbetet och vet fler som gör att packa och posta äggen. I mitt fall så får jag hem mina kartonger ifrån Katrineholm (som är bäst hittills att packa i, gillar inte skokartonger, blir ofta för trångt) från Emils pappa. Dessa buntar jag då ihop när jag behöver nya och får släpa och trängas med i ca 4-5 timmar via tåg, centraler, tåg igen, buss. Om jag har många med mig så kan det bli rätt jobbigt.  :-X

Sedan att packa äggen har flera gånger tagit uppåt en timme (om det inte handlar om 6 ägg). Så har man inget körkort än så då staplar man på sig kartongerna tillsammans med väskor och sådant på morgonen och kånkar in det på bussen, släpar med på jobbet för att till sist på lunchen kunna posta paketet/paketen. Om inte denna möjlighet finns så får man försöka fjäska för mamma att visst behöver hon handla något...  o:) Eller så får man sitta upp till en timme och passa på postgubben (kan komma allt mellan 11-12) och skena ut fort som attan med frakt och paket när han kommer.

Så om jag tänker efter så tar jag nog mer betalt för "arbetet" att få iväg äggen än emballaget. ;D ;D ;D Vilket handlar om en liten slant på 12kr.  o:) Vilket snart räcker till en ny tejprulle och bubbelplast och sedan några kronor till där resten av äggpengarna hamnar, foder till de glupska hönsen. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 apr-11 kl 21:51 »
istället för frigolit i kartongen så poppar man popcorn och fyller lådan..när lådfan kommit fram så kan äggbeställaren mata sina höns med popcornen... miljövänligare :-*
Fjäderfän och kaniner

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 apr-11 kl 22:31 »
Bra tänk Nicke!! :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 20 apr-11 kl 22:49 »
istället för frigolit i kartongen så poppar man popcorn och fyller lådan..när lådfan kommit fram så kan äggbeställaren mata sina höns med popcornen... miljövänligare :-*
Väldigt fiffigt och bra om man skickar lite ägg då och då  ;D Men jag har gjort åt 1m3 plastpluppa (gjort av återanvänd plast) på 2½ månad... För att poppa så mycket popcorn hade jag fått ha en poppare av tivoli storlek ::) :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #13 skrivet: 21 apr-11 kl 19:59 »

Haha!! Klockrent ju! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser