Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättedålig kläckning  (läst 1116 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
Jättedålig kläckning
« skrivet: 19 apr-11 kl 17:41 »
Det är nu 3:e gången jag kläcker med mina nya Hemel. De första två gångerna blev det jättebra resultat, men den här gången vet jag inte riktigt vad som har hänt. Jag tycker att jag har gjort likadant som de 2 första gångerna. Ca 50 procents luftfuktighet de första 17 dagarna. Slutat vända på dag 18 och fyllt båda behållarna. Luftfuktigheten har då gått upp till 70-80 procent. Är det för mycket? Har de drunknat. Ca 1/3 av alla äggen som skulle kläckas hade fullt utvecklade döda kycklingar i dem. Sorgligt...Funderar på om jag haft luftventilen mer stängd än de andra gångerna. Det var ingen skillnad på mina egna ägg och dem jag skickat efter. Någon som har nån teori?
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Jättedålig kläckning
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 22:33 »
Jag skulle inte ha så hög fuktighet  de första 17 dagarna. Har dom "drunknat" beror det på det och inte den fuktighet du har de sista tre dagarna.

Själv ruvar jag på ca 30% fuktighet de första 17 dagarna och sedan 60-80% under de sista 3. Har bäst resultat så. Jag har också alltid ventilationen maxöppen på mina kläckare genom hela processen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser