Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninfärger  (läst 8827 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Kaninfärger
« skrivet: 24 apr-11 kl 00:06 »
Har nu tillbringat många timmar på kaninfarg.se. ??? ::)
Vill bara veta om ni vet bättre än mig, då jag aldrig haft dessa färger på ungar innan.
Jag tror att jag har en viltsiames :-\, eftersom den ser ut som den gör i ansiktet.....annars i päls på rygg som en schwarzgrannen.

De jag vet om föräldrarna är:
Mamma vit rödögd
Pappa chinchilla
De har viltgrått, järngrått, vitt & gult bakom sig.

Tacksam för hjälp!

Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Kaninfärger
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 09:48 »
Hej!
Jag tycker den ser ut som en snöhare. Det mörkare kring nosen kommer nog att bli ännu mörkare ju äldre den blir.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

neppelina

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 10:09 »
Menar du schwarzgrannen?
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 11:55 »
Vilken ras är det?
Har du en gotlänning kallas det Snöhare är det en raskanin är det nog en schwarzgrannen. Dvs tror det är samma färg man menar men benämningarna är lite olika.........
Det skulle kunna vara en sallander också. Den färgen mognar fram så på en unge är den ganska vit för att sedan bli mörkt rökfärgad mask, öron och undersida. Snöharen har färgade tippar på håren allt ifrån lite grann på nosen till över hela kroppen, på sallandern går skuggningen ända ner till underullen.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

neppelina

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-11 kl 11:56 »
Det är en belgisk jätte å borde definitivt inte kunna bli denna färg ::) Men det är det.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 24 apr-11 kl 17:39 »
Spännande.  ::)
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-11 kl 18:14 »
Snöhare om det hade varit en gotlandskanin, helt klart.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #7 skrivet: 24 apr-11 kl 20:27 »
Det är gotlandskaniner jag har erfarenhet av också.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-11 kl 20:43 »
Är det en renrasig BJ så är det nog en schwartzgrannen, eftersom viltsiames bär zobel. Jag har för mig att BJ inte finns i zobel alls. Men gör dom det så kan det även vara viltsiames. ;)
Just schwartzgrannen och viltsiames kan vara jättesvårt att se skillnad på när kaninen är ung.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

neppelina

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-11 kl 21:52 »
Det va ju synd att det inte va en gotlänning, för då hade jag ju vetat vad det är :P  :D

BJ finns varken som zobel el schwartzgrannen......

Får väl spara denna bäbis å se vad det blir av den ::) :o

Har tagit flera olika kullar & kombinationer men aldrig fått dessa färger.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-11 kl 22:13 »
Det va ju synd att det inte va en gotlänning, för då hade jag ju vetat vad det är :P  :D

BJ finns varken som zobel el schwartzgrannen......

Får väl spara denna bäbis å se vad det blir av den ::) :o

Har tagit flera olika kullar & kombinationer men aldrig fått dessa färger.

Fast "snöhare" är ingen färg, det är en benämning på gottisar som har antingen schwartzgrannen eller viltsiames-färg eller nån annan liknande ljus, nästan vit färg.

Väldigt spännande kombination du verkar ha gjort i alla fall, du måste ju spara och se vad det blir. ;)

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 24 apr-11 kl 22:42 »
I mina ögon är den solklar viltsiames, men det är jag visst ensam om att tycka.  :-[
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-11 kl 23:54 »
I mina ögon är den solklar viltsiames, men det är jag visst ensam om att tycka.  :-[

Å andra sidan så är du mycket bättre på zobelfärger än vad jag är... ;) Och om det är en viltzobel på den andra bilden i den andra tråden, då är det ju mest troligt en viltsiames.
Men zobel på jättar?? Är inte det väldigt, väldigt ovanligt...  ???

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 25 apr-11 kl 00:03 »
Å andra sidan så är du mycket bättre på zobelfärger än vad jag är... ;) Och om det är en viltzobel på den andra bilden i den andra tråden, då är det ju mest troligt en viltsiames.
Men zobel på jättar?? Är inte det väldigt, väldigt ovanligt...  ???

/Sara

Hihi, man tackar. ;)
Jo, visst tusan är det ovanligt. Men chinchilla jättar är väl inte direkt vanligt heller?

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

neppelina

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 apr-11 kl 02:18 »
Ha ha ha.
Ni kan helt klart det här hör jag ju, MEN chinchilla finns faktiskt en del av & är dessutom en helt godkänd färg ;D.
Men zoblar & siameser finns inte.

Det roligaste är att han har 2 syskon som är chinchilla. Han såg exakt ut som dem från början, fast sen 2 veckor tillbaka så har man sett att han blir ljusare & ljusare men fortfarande som en chinchilla fast "grymt" ljus.
Men ser ju att han är vit runt öronen mm.

Hur kan man isf få fram viltzobel blå på de färgerna jag nämnt & det är renrasiga belgiska jättar  :o Färgerna jag fått fram finns inte på denna ras.....Knas

Å det är andra som sett de chinchilla färgade å oxå konstaterat att det är det å dessutom ser de ut som sin pappa, om ngn undrar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 25 apr-11 kl 02:38 »
Som Luppa skrev på K-net så är det tydligen inte helt ovanligt att viltzobel ställs ut som chinchilla utan att nån domare lägger märke till att det inte är en chinchilla. Så rent krasst så skulle det ju kunna finnas nån "chinchilla" bakåt i stammen som faktiskt var viltzobel. Zobel-anlaget kan ligga dolt lääääänge, så det är egentligen omöjligt att veta vilken kanin det var.
Om jag har fattat detta med zobel-anlagen rätt så är det dock från pappans sida det kommer från i så fall, eftersom en vrö inte kan bära zobel dolt. (Har jag rätt Petra?)

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 25 apr-11 kl 08:55 »
OM kullsyskonen mot all förmodan är chinchilla, så är det inget konstigt. En chinchilla kan nämligen vara achiam, alltså chin med zobelanlag. En zobel kan däremot aldrig ha chinanlag, då chin är dominant över zobel.
Men som jag sagt tidigare, så är det vanligt att viltzoblar går igenom som "chinchilla", jag har bla en kompis som fått igenom sina viltzoblar utan problem, innan hon fattade att de faktiskt inte var äkta.
Det finns tre sätt att se skillnad på chin och viltzobel, så vitt jag vet.

*Rubinglans. En viltzobel har ofta (tyvärr inte alltid) ett rödaktigt sken i pupillen. Det syns bäst i vissa vinklar.
*Brunton. Viltzoblar har ofta en brunaktig ton, på framförallt nos, tassar och svans. Detta ska absolut inte en chinchilla ha.
*Bältesindelningen. Viltzoblar har ofta en lite grumligare mellanfärg, bältena är inte lika tydliga som på en chin. Detta är så klart svårare att se på en blå, då den är lite blekare av naturliga skäl.

En äkta chinchilla har ganska starka färger, tittar man på en lilla chinchilla så är den ju verkligen SVART och vit. Inget murr och inga otydliga bältesindelningar.
Det är SVÅRT att se skillnad, jag kan inte heller göra det alla gånger. Vissa är tydliga zoblar, andra skulle lika gärna kunna vara chinchilla. Vilket de omöjligt kan vara, har tex sett chinchillor som ser förbaskat äkta ut, men som har zobel brun och vit rödögd (vilt) föräldrar...
Och som sagt, domarna brukar missa även tydliga viltzoblar.  ::)

Sara, du har alldeles rätt i att en vit rödögd inte kan dölja zobel. Dominansordningen på A-locus är:

achi (chin)
am (zobel)
an (ryss)
a (vit rödögd)

neppelina

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 25 apr-11 kl 09:26 »
Herregud vad du kan :o Du med Sara ;)
Jag är helt övertygad att detta är en viltsiames, men han den andra skrutten skulle alltså vara en viltzobel? Men han har ingen rubinglans, ingen brunton Men mellanfärgen är ju inte så stark. Nu pratar jag om den andra killen alltså.

Vad händer om man parar dessa, i framtiden? Och vad ska jag absolut inte para med?

Luppa

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 25 apr-11 kl 09:32 »
Herregud vad du kan :o Du med Sara ;)
Jag är helt övertygad att detta är en viltsiames, men han den andra skrutten skulle alltså vara en viltzobel? Men han har ingen rubinglans, ingen brunton Men mellanfärgen är ju inte så stark. Nu pratar jag om den andra killen alltså.

Vad händer om man parar dessa, i framtiden? Och vad ska jag absolut inte para med?

Haha, genetik är kul.  ;)
Den andra kanin kan vara antingen viltzobel eller chin, men med tanke på att den har siamessyskon så skulle jag förmoda att den är zobel. Oavsett så är inte zobelanlag önskvärt i chinchillaaveln, just på grund av att det är så svårt att skilja de äkta chillorna från zoblar.
Vad du ska para med, beror helt och hållet på vad du vill ha.
Men jag skulle rekommendera att para tillbaks på en vit rödögd (helst med viltanlag) och spara de ungar som ser mest chinchillaaktiga ut. Om det nu är chin du vill ha.
Hur som helst så är det kul med lite nya färger på BJ. Kanske får köpa en kelis av dig i framtiden.  ;D

neppelina

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 25 apr-11 kl 09:45 »
Hur som helst så är det kul med lite nya färger på BJ. Kanske får köpa en kelis av dig i framtiden.  ;D

Ha ha. Ja kelisar lär det ju finnas gott om :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser