Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninfärger  (läst 8826 gånger)

Luppa

• Norrbotten
SV: Kaninfärger
« Svar #20 skrivet: 25 apr-11 kl 11:08 »
Ha ha. Ja kelisar lär det ju finnas gott om :P

Det har en viss förmåga att bli en del kelisar, ja ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 25 apr-11 kl 12:33 »
Herregud vad du kan :o Du med Sara ;)

Jag håller med Luppa, det är jätteroligt och intressant med färggenetiken! Jag har bara precis börjat med zoblar, så där känner jag mig lite vilse ännu. Otter (som jag inriktat mig mest på tidigare) är såååå mycket enklare!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Luppa

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 25 apr-11 kl 12:39 »
Jag har bara precis börjat med zoblar, så där känner jag mig lite vilse ännu. Otter (som jag inriktat mig mest på tidigare) är såååå mycket enklare!  ;D

/Sara

Jag har aldrig hållt på med zoblar, haha. Det har liksom bara fastnat ändå... Däremot så håller jag på med vit blåögd och havana, 2 färger där man absolut inte vill ha zobelanlag. Så det är ett stort plus att känna till Alocus och hur det nedärvs.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 25 apr-11 kl 23:11 »
Jag har aldrig hållt på med zoblar, haha. Det har liksom bara fastnat ändå... Däremot så håller jag på med vit blåögd och havana, 2 färger där man absolut inte vill ha zobelanlag. Så det är ett stort plus att känna till Alocus och hur det nedärvs.

Jomen precis. Jag har ju inte behövt brytt mig om a-locuset överhuvudtaget förrän nu.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #24 skrivet: 27 apr-11 kl 10:16 »
Var kommer föräldrarna från? Jag vet en som har fåptt fram rätt mkt zobel i skåne.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 28 apr-11 kl 15:42 »
Det kan vara snudd på omöjligt att se skillnad på viltsiames och swarschgrannen.

Om pappan är chinchilla och kullsyskon är chinchilla så är det ju mest troligt att anta att det är swarschgrannen.
//Lina

Luppa

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 28 apr-11 kl 16:06 »
Det kan vara snudd på omöjligt att se skillnad på viltsiames och swarschgrannen.

Just precis därför kan det väl vara bra att anta att det är en zobel, om man inte är helt 100?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 28 apr-11 kl 16:12 »
Nja, jag tycker ju att man inte ska vara så rädd för zobel som många är, för zobel är superfint :P. Visst ska man sträva efter korrekta färgbenämningar och stamtavlor, men vad ska man göra när man får en sån häs situation?

Om ungarna är en färg som är svår att skilja från en annan färg, så måste man ju gå efter stamtavlan. Om stamtavlan då säger chinchilla, och ungen ser ut som en swarschgrannen, så får man ju anta att det är en swarschgrannen.

Om man misstänker att chinchillan är en viltzobel så får man ju först reda ut det, sen ändra i stamtavlan, sen omvärdera ungarnas färg igen efter det.

När det gäller "mystery colors" så måste man ju gå efter vad det står i stammen/hur föräldrarna ser ut.
//Lina

Luppa

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 28 apr-11 kl 19:50 »
Visst är zobel fint, ingen tvekan om det. Men i chinchillaavel är det ett otyg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser