Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler kring yrkesodling  (läst 2775 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Regler kring yrkesodling
« skrivet: 24 apr-11 kl 13:08 »
Hej,

Jag har ett mindre lantbruk som "hobby" vid sidan av mitt vanliga jobb. Jag har F-skattsedel och har köpt in två kupor till firman och jag antar därför att det klassas som yrkesodling.

Är det några andra regler och krav som gäller vid yrkesodling än vid hobbyodling? Planerar att aldrig ha fler än 3-5 samhällen, mer tid har jag inte.

Lilja

louise

• Gäst
SV: Regler kring yrkesodling
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 13:27 »
Det beror på ur vilken synvinkel det ska klassas, vilken myndighet. Skatteverket tex drar gränsen mellan hobbyverksamhet och professionell verksamhet vid en omsättning  på 30.000 kr /år.

Vill du ha möjlighet att få a-kassa om du blir arbetslös, gäller att vinsten inte får vara mer än ca 7000/mån, plus att de är extremt restriktiva med antalet timmar du får jobba per vecka. Jag brukar bli godkänd för ca 7-8 timmar i veckan.

« Senast ändrad: 24 apr-11 kl 13:30 av Stabon »

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 16:40 »
Det beror på ur vilken synvinkel det ska klassas, vilken myndighet. Skatteverket tex drar gränsen mellan hobbyverksamhet och professionell verksamhet vid en omsättning  på 30.000 kr /år.

Nej, är man registrerad för F-skatt så är man, sen kvittar det vilken omsättning man har. Om man har över 30000 i en hobbyverksamhet blir man dock skyldig att redovisa moms.

Lilja: Tror inte du behöver tänka på något särskilt, utöver det som gäller din övriga verksamhet (skatt moms etc) Skadar aldrig att meddela din nya verksamhet till skattemasen, även om den kanske redan gå under det du är registrerad som - "Djuruppfödning - övrigt" tror jag det står på min f-skattsedel.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 19:19 »
tja, momsredovisning och inte redovisning är skillnaden mellan hobby och professionell. Det är ju samma sak liksom.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 23:18 »
Vi gjorde det samma men efter granskning så rök f-skatten för de betraktade verksamheten som just "hobby" och inte verksamhet. Lite surt då vi gjorde en del avdrag och kunde kvitta det mot inkomst av tjänst. Så var beredd att betala tillbaka avdragen... Det kan komma flera år efteråt.  :P

Har du jordbruksfastighet så är det troligen inga problem.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 06:31 »
Hej!
Man behöver inte ha F-skatt för att deklarera näringsverksamhet, det är bara om du ska sälja tjänster.
Med en biodling så säljer du bin och honung, varor med andra ord.
En lantbrukare "får/kan" inte ha någon hobby, allt ska redovisas som näringsverksamhet, så ta med bina i rörelsen.
Det finns säker någon på detta forum som har biodling och någon annan verksamhet tillsammans.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 apr-11 kl 08:12 »
Jag tror TS undrar om det finns andra regler kring själva biodlingen snarare än beskattningen.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 maj-11 kl 13:10 »
Hej!
Man ska fylla i en blankett och lämna in till Jordbruksverket,
att man är foderproducent,
du blandar ju sockerlösning som vintermat.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser