Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fårras ska man välja?  (läst 13470 gånger)

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Vilken fårras ska man välja?
« Svar #20 skrivet: 08 maj-11 kl 09:52 »
Jag har Finullsfår och trivs bra med dom. Har bara haft den rasen så jag har lite att jämföra med. Är mitt i lammningen och det har inte varit några större problem. Visst ska de passas under lamningen (med tanke på att de kan få väldigt många lamm som tackan kanske inte hinner med)  men jag som aldrig haft en annan ras vet ju inget annat. Har aldrig haft problem med rymningar, de är väldigt rädd för elstängslet och gillar att vara på sina välbekanta beten, förutsatt att det finns något att beta. Att skilja från bagglammen blir naturligt då jag vill ge dom bra bete och ha dom under uppsikt i samlad grupp innan slakten. Vi har haft fina slaktvikter mellan 20-24 kg.
Sedan är den också utrotningshotad så du får en slant i bidrag för att hålla dom. ;) ...och MV3 status förstås

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 08 maj-11 kl 11:49 »
Att skilja från bagglammen blir naturligt då jag vill ge dom bra bete och ha dom under uppsikt i samlad grupp innan slakten. Vi har haft fina slaktvikter mellan 20-24 kg.

Eftersom jag är ny på finull så är jag väldigt nyfiken vad de har för levande vikt när du skickar dem? El du kanske går på ålder?
Vet att man lär sig å se med tiden när de är "mogna" för att skickas men inte med nya raser.  ::) :-[
Så skulle bli väldigt tacksam om du svarade :).

Förlåt TS för kapningen :-[ o:).
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #22 skrivet: 11 maj-11 kl 22:39 »
Eftersom jag är ny på finull så är jag väldigt nyfiken vad de har för levande vikt när du skickar dem? El du kanske går på ålder?
Vet att man lär sig å se med tiden när de är "mogna" för att skickas men inte med nya raser.  ::) :-[
Så skulle bli väldigt tacksam om du svarade :).

Förlåt TS för kapningen :-[ o:).

Kollade vikterna när vi mönstrade några veckor tidigare innan slakt. Då låg de mellan 38-46 kg. Verkar som att man kan säga 50% går bort lite grovt räknat (vårt bete här i Norrbotten är blött i september och ger inte så mycket i hull snarare är det svårt att behålla det)  ;)

Fårtokig

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 12 maj-11 kl 21:44 »
Sedan är den också utrotningshotad så du får en slant i bidrag för att hålla dom. ;) ...och MV3 status förstås

Får man bara bidrag om man har m3 status på dom?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #24 skrivet: 12 maj-11 kl 22:48 »
Får man bara bidrag om man har m3 status på dom?

du får lika mycket vilken status du än har 800 som grund + 150 per djur min två stycken (eller som det står man ska upp till minst 1000 kr i bidrag)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 12 maj-11 kl 23:03 »
Kollade vikterna när vi mönstrade några veckor tidigare innan slakt. Då låg de mellan 38-46 kg. Verkar som att man kan säga 50% går bort lite grovt räknat (vårt bete här i Norrbotten är blött i september och ger inte så mycket i hull snarare är det svårt att behålla det)  ;)

Tack för svaret!
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser