Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det tillräckligt med nektar i naturen nu?  (läst 1637 gånger)

Greengården

Finns det tillräckligt med nektar i naturen nu?
« skrivet: 26 apr-11 kl 03:25 »
Bor på Öland o våren har kommit väldigt fort efter den långa vintern. 8)  Mina 5 samhällen har alla klarat vintern,  men 3 av dessa hade knappt 1 ram foder för 2 veckor sen så jag har gett dom 2kg 50%sockerlösning vardera. Behöver jag ge mer eller har nu naturen tillräckligt med nektar så de inte svälter? Krusbärsbuskarna börjar blomma, vilka fler växter ger nektar nu?  :) Vill gärna få lite råd hur jag kan kolla upp det hela. Sälgen har nu blommat över gällande pollentillskott.
MVH Åsa

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Finns det tillräckligt med nektar i naturen nu?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 05:41 »
Det är svårt att säga eftersom det beror på så mycket, är du orolig behöver du kolla så de inte äter upp fodret ur ramarna. Du kan även titta på flustret på kvällarna, sitter bina vid ena sidan och fläktar så har de dragit in något som de torkar, annars har de inte kunnat skapa något överskott till regniga dagar. Men den snabba våren gör att bina inte hunnit få fram nya dragbin, så det är ännu bara gamla övervintrade bin som kan hämta nektarn och de blir snabbt färre i sådant här väder. Här i Skåne var lönn på väg att blomma redan igår, den är viktig.

toredh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 09:56 »
Bor på Öland o våren har kommit väldigt fort efter den långa vintern. 8)  Mina 5 samhällen har alla klarat vintern,  men 3 av dessa hade knappt 1 ram foder för 2 veckor sen så jag har gett dom 2kg 50%sockerlösning vardera. Behöver jag ge mer eller har nu naturen tillräckligt med nektar så de inte svälter? Krusbärsbuskarna börjar blomma, vilka fler växter ger nektar nu?  :) Vill gärna få lite råd hur jag kan kolla upp det hela. Sälgen har nu blommat över gällande pollentillskott.
MVH Åsa
Mat och pollen har dom nu. Hur är bistyrkan? Kan vara så att vissa är klena. Lägger hon? Har du täckt yngel? Du kanske bör utjämna lite, ta yngelramar från starka och ge till svaga. Lycka till!

Greengården

« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 10:01 »
Tack för tipsen ska ta en titt  och kolla läget allmänt. Tidigare år har det alltid funnits 2-3 foderramar vid kontroll så jag har inte stått inför den här situationen. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser