Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maranägg kläckning  (läst 4885 gånger)

Livia

• Ångermanland
Maranägg kläckning
« skrivet: 26 apr-11 kl 09:33 »
Jag blir lite orolig, jag har två maranägg i kläckaren, ett vet jag lever, de rör på sig, nu har jag hört att de har hårda skal och att det är svårt att kläcka fram maraner. Har någon erfarenhet? När dör de om de inte får hål i skalet? Jag vet att man inte ska hjälpa men finns det nåt man kan göra? Läste här att någon hade knackat en spricka för skalet var av pansar. Luftfuktigheten ligger runt 60%

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Maranägg kläckning
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 09:43 »
Jag har kläckt maraner utan problem. Hjälpte inte till alls, och fick ett bra kläckresultat. Håll en hyfsat hög luftfuktighet och låt bli att öppna kläckaren förrän 2 dygn efter att den första kläckts, om det finns fler ägg kvar.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 12:49 »
Den franska maran-klubben informerar på sin hemsida att man normalt får räkna med ca 10% sämre kläckning på maraner jämfört med andra raser, just på grund av det kraftiga skalet. Men det beror kanske på vad hönsen lägger för kvalitet på äggen. Om dom är väldigt mörka så kanske även skalen är hårdare? Eller nåt sånt... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 14:06 »
Tja, mina ägg var väldigt mörka, med svenska mått. Kläckningen var bra. Däremot har jag hört att befruktningen ibland kan vara sämre pga deras fluffiga fjäderdräkt runt kloaken, men det har jag heller inte märkt av.

Däremot gäller som för alla hönsägg, att man helst inte ska öppna kläckaren i samband med kläckning, eftersom luftfuktigheten då går ner, och kycklingen kan torka fast i ägghinnorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Husfrun

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 19:10 »
Vi har bara kläckt en sväng, och då hade tyvärr posten lyckats ha sönder de flesta äggen...trots jättebra packning >:( men av de 6 ägg vi lade i kläckaren så blev det två kycklingar...två var obefruktade (det var 12 ägg från början men 6 av dem var trasiga..) och de sista två var bara lite utvecklade..så jag vet inte vad som hände där.
Men vi har kläckt Isbar förut...och de äggen tyckte jag var mycket hårdare! vi höjde dock till 70% luftfuktighet de sista dagarna denna sväng..

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser