Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterblivet lamm?  (läst 1280 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Efterblivet lamm?
« skrivet: 26 apr-11 kl 14:27 »
Har ett lamm som jag misstänker är efterblivet/hjärnskadat på något vis.. Min fråga är, är det någorlunda vanligt förekommande? Och den andra frågan, passar nedanstående beteendebeskrivning in på något annan åkomma?

Den var till en början väldigt svag och liten, från födseln låg den bara på sida utan att röra en fena.. Ställde man den upp kunde den dock stå på benen men inte röra sig. Efter några dagars ihärdigt "gymastiserande" med den så började den dock kunna ställa sig upp och efter ytterligare någon vecka började den så sakteliga stapla framåt.

Lätet den har skiljer sig mkt markant från de andra lammen, den liksom skriker ihärdigt som en katt i kläm nästan. Den förstår också ganska dåligt, till exempel har den stora problem att förstå när modern svarar honom om hon inte står precis bredvid honom, den har också stora problem att följa med flocken när den rör sig iväg då den inte verkar fatta åt vilket håll den ska gå. Seende är den dock. Oftast blir den kvar inne i lösdriften när de andra knallar ut på bete, och följer den med ut måste man gå och hämta in den på kvällen då den oftast då är stående ute i fårhagen och ser ut som ett frågetecken.

Den dricker också väldigt mycket vatten (den är c:a 2 veckor gammal nu), vet inte om det har att göra med att den blir ensam inne i stallet så länge.. Den får dia modern när hon är på plats och han fattar att hon är i närheten. Jag brukar försöka flaskmata den ibland (då den är på humör för att dricka) eftersom att den stundtals är väldigt svag, andra dagar kan den vara ganska pigg och springa omkring. Min teori är att vattendrickandet gör att den inte är så hungrig.. Den dricker också på ett lite speciellt sätt, den klättrar nämligen ned i vattenkaret och står med vatten upp till ryggen och dricker, sedan kravlar den sig ur igen.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Efterblivet lamm?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 14:43 »
Hör den?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Gångtrött

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 14:46 »
Hmm.. Bra fråga, det är ju en möjlighet också. Ska testa att överraska den med lite oljud i eftermiddag så får vi se.

Tror väl i.o.f. inte att jag tänker låta den leva så länge till i.a.f., den beter sig så märkligt men det vore intressant att veta vad det är för fel på den.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 14:55 »
Det kan ju vara så att det är förtidigt fött..? ???
Tackor kan ju bli betäckta på två brunstperioder och ena lammet är då inte fullgånget/moget när det kommer ut :o

Vänta några veckor och se om det inte mognar!! Men spar det inte som avelsdjur ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser