Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När betäcka tacklamm????  (läst 2223 gånger)

Fiat

• -
När betäcka tacklamm????
« skrivet: 26 apr-11 kl 20:31 »
Jag undrar? Kan man betäcka  tacklammet på första brunsten eller är dom för unga? Jag har en tacka med ett tacklamm och en vuxen bagge. Hadde ju varit lättast och snällast mot dom om dom kunde gå tillsammans i sommar. Den äldre tackan innehåller nog massor av raser ( men ser lite ut som ett Gotlands får) och lammets pappa va en texel blandning.     Hur göra???
MVH FIAT.......

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: När betäcka tacklamm????
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 20:46 »
Jag skulle inte rekomendera att de får gå tillsammans så länge att baggen kan betäcka dem. Tacklammet bör du inte betäcka förrän hon är runt halvåret iaf, då lammar hon när hon nästan är ett år. Tidigare än så kan orsaka problem.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 21:06 »
På Gotlandsfår säger man att de ska väga 35kg minst. Om lammet hat er Texelpappa, så kan det ju inte vara av en "liten ras". Så minst 35 kg vikt innan betäckning...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fiat

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 04:59 »
Hur länge kan dom gå innan jag måste dela på dom ???

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 06:01 »
När är lammet fött? Vi brukar dela på han/hondjur runt 3 månader.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser