Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig kläckning i king suron hjälp  (läst 10202 gånger)

davidj

• Västergötland
Dålig kläckning i king suron hjälp
« skrivet: 27 apr-11 kl 08:00 »
Hej har nu kläck 2ggr i min king suron och är inte nöjd med resultatet.

Första gången skickade Brahma ägg av 20st var 16st befuktade fick jag 8st pigga kycklingar resterande var fullt utvecklade foster som dött i ägget.

Andra gången hämntade jag Brun leghorn ägg av 24st var 16st befruktade jag fick 8st kycklingar 2st dog påväg ut och 6st var fullt utvecklade men döda i ägget.

Fösta kläcningen var sen så dinför andra så höjde jag tempen ifrån 37,5-38
Fuktugheten har varit 45% och sedan 65% efter 19 dagen då jag också har slutat vända.
Har lyst vid 7 dagar och sedan inte uppnat mer förens det varit klart.

Vad ska jag göra tycker det är dåliga resultat mot vad andra får ska till helgen starta en omgång med ankägg som jag vill lyckas med

MVH David
Bor i en röd liten stuga på landet med Hund, Katter,Ankor och Höns

Jakobsson

SV: Dålig kläckning i king suron hjälp
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 08:48 »
Jag hade graderna på 37 & luftfuktigheten samma som dig, fast höjde på dag 18 & slutade vändningen då.
& här kläcks det för fullt! 15 av 18 vaktlar är ute än så länge, 12 av 20 dvärgkochinägg. Hönsäggen e skickade
& vakteläggen har åkt tåg från Sthlm till Gbg, varit där ett tag & sen tåg från Gbg hit till Skåne. Jag är
jättenöjd redan & då är kläcket inte klart! :)

Detta e första gången i suro för mig.

//
Jakobssons fru

davidj

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 14:19 »
Ja jag vet inte hur jag ska gå göra riktigt om det är något fel eller jag bara fått dåliga ägg men det ser ju ut som om kycklingarna är fult utvecklade när man kollar äggen.

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 14:26 »
Jag har haft samma problem..hälften av äggen jag kläckte kom ut och rätt dag...några andra var sena och i de övriga äggen fullt utvecklade döda kycklingar. Jag ska starta min andra kläckning imorgon och hoppas på bättre resultat.
Undrar också vad som gick fel..

davidj

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 17:02 »
Ja man undrar ju lite. Funderar på om man ska mäta temp och fuktighet externt och se så den är rätt kalibrerad.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-11 kl 18:39 »
Mät tempen med en annan termometer. Och mät på olika ställen i kläckaren! I min skiljer det nästan en hel grad mellan varmaste och kallaste hörnen.  :-\ (Jag ska maila england ang problemet, men jag har inte fått tummen ur ännu...  ::) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 27 apr-11 kl 19:00 »
kanske kan stämma för...alla ägg på ena sidan kläcktes bra...men inte den andra sidan, ::)...fast sen kläckte jag 2 olika sorter också ???

davidj

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-11 kl 21:01 »
Jag upplever också att det inte blir någon knappt på raden närmast mig typ så man kan läsa sifrorna rätt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 apr-11 kl 21:04 »
Jag har också uppmätt olika temperatur på olika ställen i kläckaren. Det borde vara dags för kläckning endera dagen. Resultatet kommer att vara intressant hur det än går.

torparen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 apr-11 kl 21:13 »
Hej
samma problem här, inte ens hälften av kycklingarna kläcks, men det är fullt utvecklade embryon i nästan varje ägg. Sedan drar kläckningen ut på tiden och det tar 3-4 dagar innan alla har kläckts.
Enligt beskrivningen ska man ju sänka från 37,5 till 37 dag 19 (tror jag). Kanske är det det de dör av, de blir kanske för svaga. Och varför tar det så lång tid?? Varje gång blir jag så himla besviken att jag nästan inte vill använda kläckaren längre...jag ska i alla fall försöka med vaktelägg, så får vi se.

davidj

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 apr-11 kl 21:25 »
Det är konstigt är ju så många som hyllar dom som jätte bra. Vi borde kontakta England och fråga nu när vi är så många som upplever samma sak. 

Vurre

« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 21:56 »
Det är konstigt är ju så många som hyllar dom som jätte bra. Vi borde kontakta England och fråga nu när vi är så många som upplever samma sak.

Jag tror att firman ligger i Wales. Kallar ni dem för engelsmän får ni stryk.
snus? vad är priset på en pris?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 27 apr-11 kl 23:49 »
Jag tror att firman ligger i Wales. Kallar ni dem för engelsmän får ni stryk.

Ha ha! Ska tänka på det... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lantis

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 28 apr-11 kl 00:15 »
Första gången jag kläckte i king suron fick jag bara 5 kycklingar, andra gången gick det bättre, kollade temp och luftfuktighet innan jag satt igång kläckaren andra gången och den visade fel på graderna, bara 35,5 så jag höjde suron till 39,5 fick då 37,5 grader i kläckaren. Hört flera som sagt att suron är felinställd.

sallyomolly

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 apr-11 kl 06:41 »
Små kläckare dränker lätt kycklingarna. Det går utmärkt att ha 50% fuktighet hela tiden och tempen konstant. testa, det kommer säkert att funka. Kör 38 grader hela tiden, ställ in med muntemp.

Det är inte samma att kläcka med små kläckare då de är mycket tätare än stora, blir inte samma luftcirkualtion, ja det är i alla fall mina erfaranheter. När kycklingarna kläcks blir det fuktigare automatiskt i en liten kläckare. Dör de i äggen låter det som de drunknat.
« Senast ändrad: 28 apr-11 kl 06:43 av sallyomolly »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 28 apr-11 kl 07:36 »
Enligt beskrivningen ska man ju sänka från 37,5 till 37 dag 19 (tror jag). Kanske är det det de dör av, de blir kanske för svaga.

Har ställer in så på min r-com 50 pro. Att tempen ska sänkas under de sista dagarna och jag har inte märkt något negativt med det, så det kan nog inte vara det då det isf. skulle hänt samma sak här.

Fuktigheten har jag på 45% och höjer till 60% mot slutet. Ibland ruvar jag på 35% och höjer till 58% mot slutet.
I en annan kläckare har jag "torruvat" ägg några gånger. Alltså inget vatten i alls eller väldigt lite så fuktigheten har legat på ca 15-20% och det har blivit bra resultat där med. Däremot med högre fuktighet har det blivit sämre resultat, tror bebbarna drunknar i äggen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Znibban

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 28 apr-11 kl 07:55 »
Oj oj oj  nu blir jag lite nervös  :-\
jag har satt igång min gamla, ja riktigt gamla kläckare. Sist jag använde den var 1992/92 . När jag läste på instruktionspapprena så står det att tempen ska vara 39.2 första veckan sedan höjer an en aning.  :o ni pratar om mycket lägre temperaturer :o
Min är verkligen inte automatisk, jag får in och vända äggen tre gånger per dygn och då ska de även byta plats i kläckaren, äggen ligger på en sandbädd och man använder inte vatten.
Idag ska jag lysa äggen för första gången (dag 7)  :P
 :-\ Kanske ska man ha högre temp om man kör "torrt"  ???
jag längtar efter små kycklingar :-[

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 apr-11 kl 08:33 »
Jag tror att en så liten kläckare som Suron, och som dessutom inte har någon isolering, är väldigt känslig för hur temperaturen är i rummet där kläckaren står.
Jag har flyttat runt min på olika platser i huset och haft väldigt växlande resultat, mellan 20 och 100% kläcknig. Sämst var första kläckningen för i år, i februari med kläckaren i ett dåligt uppvärmt rum.

Jag har också provat att höja temperaturen och sänka fuktigheten och tycker det ger bättre resultat.
Jag tror inte att det här är specifikt för Suron, man kan få väldigt växlande kläckningsresultat och det skadar inte att dubbelkolla både temperatur och fuktighet och kanske justera dem om man tycker att man inte får väntat resultat.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 28 apr-11 kl 08:43 »
Har en kompis som kläckt i hemmabygge enkel .
En låda och lampor.
Hon har fått lysande resultat.
Men det gäller att ha bra avelsägg också.
Hedemorahöns

mymlan65

• Småland
« Svar #19 skrivet: 28 apr-11 kl 09:33 »
När jag läste på instruktionspapprena så står det att tempen ska vara 39.2 första veckan sedan höjer an en aning.  :o ni pratar om mycket lägre temperaturer :o

Om du kollar på t.ex. ruvmax.se, så finns det lite diagram för ruvtemp.

Lycka till!
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser