Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad nu då? Dubbla drottningar...  (läst 2480 gånger)

ersam

• -
Vad nu då? Dubbla drottningar...
« skrivet: 27 apr-11 kl 17:14 »
Idag gick jag på allvar igenom några av samhällena (förra årets avläggare). (När övergår för övrigt en avläggare till att bli ett samhälle?)

Köpte märkta drottningar förra året av "fin" kvalitet och när jag tittade runt så såg jag en omärkt drottning spatsera omkring. Såg fullt utvecklad ut men lite skadad vinge. Trodde att min "fina" drottning fått på pälsen (jag kollade till henne innan invintringen) men på en ram längre fram gick den "fina" drottningen. Alltså två drottningar!  :o

Detta är en av mina svagare avläggare där jag inte direkt kunde se nån vidare äggläggning.

Varifrån kommer nu denna drottning och hur kommer det sig att de verkar acceptera varandra? Dessutom hur kommer det sig att bina accepterar en vingskadad drottning. Den "fina" drottningen hade bra fart förra året och är knappt ett år...  ???

Jag la dubbla spärrgaller och satte den "fina" drottningen där nere och den andra i lådan ovanför. Tänkte kolla om det är nån fart på äggläggeriet på någon av sidorna. Gjorde jag "rätt" tro?
« Senast ändrad: 27 apr-11 kl 17:16 av ersam »

Daniel1983

• Västergötland
SV: Vad nu då? Dubbla drottningar...
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 17:23 »
Kan typ inget om bin men detta var lite intresants så jag tänkte "lyssna" med ett halvt öra:))

Curt

« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 17:51 »
Den fina drottningen var kanske inte så fin, åtminstone tyckte inte bina det. Dom har gjort ett stilla byte. Då kan den gamla få gå kvar tills den nya är parad och äggläggande. Eftersom hon har en vingskada så lär det inte bli någon parning. Det bästa du kan göra är att sätta tummen på den nya, och låta bina dra upp en ny. Den gamla lägger förmodligen ägg fortfarande, om inte får du sätta till en ram från ett annat samhälle. Det är lite tidigt på säsongen för parning, men det börjar synas drönare. Sen skall det vara minst 20°C för att parning skall ske. Det är bara att hoppas.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 17:59 »
Kan hon ha gått med hela vintern eller är det året tro. Såg som sagt inte mycket annat yngel eller täckta celler...

Hänger ner lite ägg och nackar henne nu. Alltså den "nya"...

dagaz

• Lev sann och glad !
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 18:19 »
Detta brukar benämnas "stilla drottningbyte" och är en väldigt bra egenskap!
Beroende på var du bor och hur många samhällen du har så skulle jag rekomendera att göra en avläggare med den gamla drottningen om hon lägger ägg. Fodra med ramar från andra samhällen (glöm inte pollenram). Det är lite tidigt men det har funkat i småland för mig så här i Maj. Poängen är att du kommer att få en till syster av den fina drottningstammen till, då de antagligen kommer byta ut henne. Skulle du upptäcka att hon inte lägger ägg inom ett par dar så får du sätta in en ram med ägg från den andra drottningen.
Det är bra med dubbla drottningar :)
Frihet och goda vänner är en underbar kombination.
Småbrukare och mångsysslare med naturen i fokus .

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 27 apr-11 kl 22:20 »
Har inte hunnit igenom alla samhällen ännu så det är ju bra att ha en extra i reserv...  :)

Tackar för alla synpunkter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser