Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter  (läst 2424 gånger)

GETOST

getter
« skrivet: 03 aug-06 kl 19:21 »
jag funderar på att starta en liten mjölkproduktion med getter, vad bör man tänka på osv . Bor på en gård i södermanland som ev skulle passa har ca 10 ha ekologisk vall , har mjölkat kor hela mitt liv men tröttnat ,intresset för getter har jag haft sedan jag var liten,för farmor och farfar kommer från norrland.vad tror ni finns det någon marknad , närheten till stockholm är liten och finns det något litet mejeri som skulle ta hand om mjölken . Tack på förhand
« Senast ändrad: 03 aug-06 kl 19:23 av GETOST »

Lars Pers Maria

• -
Re:getter
« Svar #1 skrivet: 11 aug-06 kl 23:59 »
Hej!
Jag är i startgroparna för getgård själv och tycker det vore bra att få kompisar hyfsat nära. "Alla" getbönder befinner sig uppåt Jämtland med några undantag. Jag bor i södra Gästrikland så vi kommer inte att bli konkurrenter.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Jurss mejeri i Flen. De har massor av erfarenhet av getmjölk-getost från sina år på Rösta i Ås, Jämtland. De kan vara intresserade av att köpa getmjölk. Vad jag vet har de ingen tillgång till det idag.

Du når dem på website:   www.jurssmejeri.se  

Lycka till och hör gärna av dig!

Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

GETOST

« Svar #2 skrivet: 12 aug-06 kl 18:41 »
Tack  :D, vet du var man kan få tag i spenkoppar till mjölkmaskiner osv
jag har sökt på nätet men ej hittat några som säljer utrusning för mjölkning ,rörmjölkningsanläggning finns men inte spenkoppar.
Hur har du tänk ditt stall skall se ut då?
Hur stor besättning har du tängt?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 16 aug-06 kl 00:08 »
Sök på Delaval, Hoeggers och franska Alliance.

GETOST

« Svar #4 skrivet: 21 sep-06 kl 20:49 »
Hej igen har pratat med jurss mejeri i dag och dom ställer sig possitiv till satsningen. Roligt tycker jag  :D
Hur långt har du kommit ?
Har du fått tag i någon tank ? kolla blocket .se
Vet du något om inredning osv ?
mvh Fredrik

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 feb-07 kl 21:20 »
Så härligt med folk som faktiskt sysslar med det jag drömde om en gång.  Får jag komma och hälsa på?  Jag hålls ofta, men långt ifrån alltid, i Uppsalatrakten.  Vill någon av Er ha en skamfilad, men dock 150 l (tror jag) rostfri dubbelmantlad gryta?  Någon "lekfull" har tagit loss locket, men det fanns i alla fall senast jag tittade efter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 03 mar-07 kl 20:03 »
Hej Trollmor!
Jag finns nära dig, bara strax norr om Dalälven och jag är intresserad av din gryta!
Hör av dig! Maila mig privat!
Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

82 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser