Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåramög  (läst 3055 gånger)

Trandans

• Skåne
Fåramög
« skrivet: 28 apr-11 kl 14:36 »
Min farmor har en gammal ramsa om fårgödsel. Slutklämmen är att fåramög är inget att ha.
Nu undrar jag hur det är med näringsinnehållet. Förra året gjorde jag en limpa av ströbädden och det ser hur fint ut som helst.
För att övertyga far min (som har ett stort grönsaksland) att detta är superfint behöver jag lite kött på benen.
Vad gör ni med ert skit?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fåramög
« Svar #1 skrivet: 28 apr-11 kl 14:39 »
fårskit skall vara fin krydda när man röker kött och fisk enligt gotlänningarna ;)
Fjäderfän och kaniner

Trandans

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 apr-11 kl 14:46 »
Vi längs ålakusten brukar hålla oss till alespån.... men eftersom folk bör sluta äta ål så skall vi ju självklart röka den i fåra skit! ;D

Vurre

« Svar #3 skrivet: 28 apr-11 kl 15:31 »
Har man fårskit använder man den. Jag tycker den är bra. Din farsa är väl lite dum om han inte vill hälla på fin, brunnen gödsel bara för att den är från får. Vad skulle han ha i stället? Jag använder den bland annat till grönsaker, funkar utmärkt.
snus? vad är priset på en pris?

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 apr-11 kl 16:33 »
Min farmor har en gammal ramsa om fårgödsel. Slutklämmen är att fåramög är inget att ha.
Nu undrar jag hur det är med näringsinnehållet. Förra året gjorde jag en limpa av ströbädden och det ser hur fint ut som helst.
För att övertyga far min (som har ett stort grönsaksland) att detta är superfint behöver jag lite kött på benen.
Vad gör ni med ert skit?

"April snö - fåragö", var en ramsa som min morfar lärde mig. Alltså, snö i april är bra, precis som fårgödsel! Självklart ska man använda gödseln i odlingarna!

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 28 apr-11 kl 21:31 »
"April snö - fåragö", var en ramsa som min morfar lärde mig. Alltså, snö i april är bra, precis som fårgödsel! Självklart ska man använda gödseln i odlingarna!

Snö i april ska vara extra kväverikt därför var det lika bra som fårgödsel som oxså är kväverikt. Detta talesätt har misstolkats, man tror att snö inte har nån" gödseleffekt".
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-11 kl 08:49 »
Jag har hört att detta är ett missföratånd och att det inta alls har med får att göra. Utan plogfåran... Fåragö = göder plogfåran :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 23:06 »
fårskit skall vara fin krydda när man röker kött och fisk enligt gotlänningarna ;)
Enligt fastlänningarna....
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

hustran

« Svar #8 skrivet: 29 apr-11 kl 23:18 »
har också hört som Vallhunden att den snö som faller i April eller senare kallas fåragö efter som att det behövs den fukten till de sådda åkrarna."Aprilla snö ger fåragö".
« Senast ändrad: 30 apr-11 kl 07:58 av hustran »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 apr-11 kl 22:31 »
Enligt fastlänningarna....
erkänn nu att ni kryddar med skiten...var inte blyger ;D
Fjäderfän och kaniner

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 01 maj-11 kl 19:07 »
Fårskit är väl som hästskit eller koskit, processat gräs. Näringsinnehållet torde vara fullt jämförbart. Kor idisslar något fortare, men det påverkar nog inte näringsinnehållet nämnvärt. Det växer ungefär som med koskit tycker jag.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser