Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, drottningceller!  (läst 3631 gånger)

Kesson

• Biodling - Avel - Drottningodling - Avläggare
    • Halland
Hjälp, drottningceller!
« skrivet: 29 apr-11 kl 12:38 »
Detta är mitt första Bi år, köpte 2 starka samhällen inan invintring och allt har gått bra såhär långt, men nu börjar det lugnaste, starkaste och största samhället att sätta massa drottningceller, tog bort alla den 25/4 (3st) kollade igår igen 28/4 då va där 4 nya celler, vad håller dom på med, vad ska jag göra?

drottningen är grön 09:a, det finns yngel i alla stadium så hon lägger ägg som sören.

Har samhället det förtrångt så dom vill ha en låda till att gå på, !?

Alla nybörjar fel/tips är väldigt välkomna =)

Lars i skogen

SV: Hjälp, drottningceller!
« Svar #1 skrivet: 29 apr-11 kl 16:35 »
Ja, dom vill svärma helt enkelt =)
Är visecellerna bestiftade, alltså fiinns det ägg eller larv i dem? Eller är de bara cellkoppar utan innehåll? I det senare fallet är det ingen panik, men det tyder på att bina vill svärma, och förr eller senare kommer det även finns bestiftade celler. Är de bestiftade är de dock snart på väg, så fort en visecell blir tillräckligt långt gången!

Det finns flera saker att göra, kanske har du redan lärt dig en del om svärmar på kursen? Jag tycker helt enkelt du ska dela samhället. Flytta då lådan med drottningen till en ny botten till en ny plats. Räcker med några meter bort. På den ursprungliga platsen måste du se till att det finns minst en ram med nylagda ägg. Fyll ut kupan på den ursprungliga platsen med ramar med mellanväggar, bina kommer vilja bygga mycket nu när de är i svärmstämmning! Lämna lite foder oxå, men det behövs inte så mycket nu om bina i dina trakter redan har börjat dra nektar. I samhället du flyttar (där drottningen går kvar) måste det dock finnas gott om foder kvar, för alla flygbin kommer flyga till den utsprungliga platsen!

Bina på den ursprungliga platsen kommer nu dra upp en ny drottning. Det kan vara svårt att få den bra parad så pass tidigt, beroende på hur mycket drönar det finns hos dig (har du sett mycket drönarceller i din samhällen?) Hur som helst kan du göra så här, om parningen inte lyckas kan du låte dem dra upp en ny drottning från dina äggläggande drottnignar om nån månad eller så. Vill du inte ha tre samhällen säljer du det ena, eller så tar du bort den gamla drottningen och slår ihop samhällena senare i sommar. Ja, så på ett ungefär tror jag du klarar dej, lycka till! =)

Curt

« Svar #2 skrivet: 29 apr-11 kl 18:46 »
Precis som Lars i skogen skriver, måste man vara klar över vad man ser. Ett par viseceller betyder inte med säkerhet svärmning. Om den gamla drottningen lägger ägg samtidigt som bina gör viseceller så blir det ett stilla byte. Drottningen måste bantas för att kunna följa en svärm. Lägger hon ägg är hon inte kapabel att flyga. Hur som helst kan man dela samhället ändå. Jag gör så här, Flytta modersamhället åt sidan, kan vara på samma bänk.
Sätt en ny botten på ursprungsstället, ställ ett nytt yngelrum därpå. Flytta ramen med drottningen dit. Om hon var på en kaka med täckt yngel så är det bra, annars sätt dit en kaka täckt yngel. Fyll ut med utbyggda ramar och eventuellt foder. Ramarna med viseceller hamnar i det nya samhället. Den först kläckta drottningen tar död på de andra. Ingen mer tillsyn behövs. Det som händer nu är att du har två samhällen utan möjlighet att svärma. Den gamla drottningen med bara dragbin svärmar inte. Det nya med viseceller(ungdrottning) och ungbin svärmar inte. Se till att ta bort yngelkakan från den gamla drottningen efter 2 dagar. Därmed inga möjligheter att bygga nya svärmceller. Se till att avläggaren har foder och vatten.

Kesson

• Biodling - Avel - Drottningodling - Avläggare
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 00:45 »
Ok, tack för svar,
det blir helt enkelt en delning av samhället snart, Ska man göra så att man drar upp en extra drottning som man ersätter den gröna med så båda e unga och krya eller vore det dumt?
Ska försöka lära mig lite hur drottningodling fungerar, men det är mycket på en gång =)

Jag låter dem göra viceceller och håller koll, sen när jag ser att dom är bestiftade så är det dags för delning? Eller ska man hjälpa till på traven på nått sätt?
De första drönarna är påväga att kläckas hos mig, inte så många men där är lite yngel som är något utstickande i utkanten av yngelklotet.

Dags att förbereda nya kupor  :D

Lars i skogen

« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 08:35 »
Om du vill ha fler samhällen är det ju iaf inget att tveka på, avvakta ett par veckor, sen kan du ju lika gärna dela båda dina samhällen om du vill!

Gep

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 09:47 »
Är det inte bättre att dela tidigt om de börjat bygga drottningsceller
och de är bestiftade ?
(I det fall man ändå planerar att dela samhällena och det finns drönarceller.)
Om den gamla drottningen hinner bantas ner så får man ju två samhällen
utan äggläggande drottningar. Dessutom sägs det ju att ett samhälle
i svärmstämning är sämre samlare.
I denna tråden har två delningsvarianter beskrivits. I den ena flyttar
man bort den gamla drottningen från ursprungstället i den andra är hon
kvar. Båda fungerar såklart men vilka fördelar ger varianterna ?
Jag har delat mina samhällen genom att flytta drottningen till ny plats.
Det sägs att det ger mer honung eftersom dragbina drar upp en ny
drottning från ägg på den ursprungliga platsen.
Tills den nya drottningen kommer igång med äggläggning så
kan dragbina fortsätta med att i huvudsak hämta nektar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser