Jag ska iallafall försöka svara på era frågor

Lysning: Jag brukar lysa äggen under en höna på dag 7, då har hon fått ligga på dem ett tag och verkligen visat att hon tänker ligga kvar! Dessutom vill jag inte störe dem för mycket när de ruvar, utan de får klara sig sjäva så länge det verkar gå bra. jag har aldrig hört att ljus kan skada kycklingarna men man borde ändå inte fara och bråka med hönan hur mycket som helst... så jag lyser dag 7, 14 och 18 sen stör jag bara när jag fyller vatten och mat, plus städar vid behov.
kläckning: Jag låter dem sköta det helt själv, hönsmamma vet bäst! men jag brukar kika under henne dag 22 om det har blivit något ( mest för att stilla min egen nyfikenhet).
Bur eller inte: Jag vill gärna ha mina ruvande höns för sig själva... detta för att de ju oftast lägger sig i det mest populära redet och då kan de andra hönsen komma och lägga mer och mer och mer ägg! Dessutom har jag problem med djur som tar sig in i hönshuset ( ekorre, katt, räv) då mitt hönshus är en gammal ladugård med dyngränna. Jag tycker också att det känns bättre om hönan som legat och ruvat för att få fram dessa dubollar får ha dem för sig själv ett tag och uppfostra dem innan jag släpper ihop familjen med resten av flocken. man vet ju inte heller hur resten av flocken reagerar på dunbollarna! Jag brukar ha dem ca en vecka avskiljda från flocken. men ruvburen står inne hos de andra hönsen så att de fortfarande kan se och lukta varandra, på så vis behöver familjen inte ny introduceras till flocken ( mindre bråk!)
utevistelse: om kycklingarna är naturruvade så går de ju med mamma och då är det inga problem för dem att gå ute då hon är deras värmekälla och skydd. om de däremot hade varit maskinkläckta så ska de ju ha värmelampa ( beroende på temp ute) tills de är runt 9 veckor eller tills de har full befjädring.
Hoppas det blev lite klarare!
Mvh Johanna