Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orkar hon ett pass till?  (läst 2141 gånger)

flax

• Halland
Orkar hon ett pass till?
« skrivet: 02 maj-11 kl 09:21 »
Min lilla ruvhöna har legat troget i drygt tre veckor på sina ägg, men jag som jag ser det när jag lyser äggen så är alla kycklingarna outvecklade och döda... :'(
Tog bort dom från henne idag, men tycker så synd om henne så jag funderar på att lägga ett par nya ägg under henne, men orkar hon verkligen ligga tre veckor till?

Jag tror att de döda kycklingarna i äggen kom sig av att det har varit för kallt ute när hon la sig (hon har en vrå i vårt vedförråd som hon ligger i)
Ska jag "bädda nytt" åt henne inne i hönshuset?

Eller skall jag bara lyfta bort henne från redet och störa henne tills hon ger upp och så låta henne ruva lite senare i vår när hon fått vilat lite?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

• Halland
SV: Orkar hon ett pass till?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 18:38 »
Putt

Ingen som har någon åsikt?

J.palmgren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 18:44 »
Prova igen! Hönan kommer ju inte att ligga ihjäl sig :) jag brukar ge mina ruvhönor multivitamin i vattnet och kycklingfoder. har fått för mig att det är bättre att hon får i sig mycket protein och vitaminer under de få tillfällen hon äter :) Bädda nytt och fixa mer ägg ;)

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 20:13 »
Tack för svar!
Hon får ett par ägg och så provar vi en sväng till...problemet är att hon inte går upp och äter och dricker längre. Hon tycker nog att kycklingarna bör kläckas vilken sekund som helst...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 20:58 »
Lyft ut henne att äta, dricka (och skita ) en gång om dan och låt henne ,om hon vill,  bala lite så klarar hon nog en omgång till.

prince

« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 20:04 »
Jag har också en höna som låg på ägg som blev " kass" och hon fortsatte att ligga så nu har jag beställt nya ägg till henne.. 

Synd tycker jag att låta henne ligga där och inte få bebisar så..  Skulle hon hoppa av dem sen så får jag snabt ta dem till någon som kan kläcka :-)

Hon mår fint vill jág bara tillägga!

Så, ge henne någgra ägg till :-)

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 21:47 »
Jag försökte byta rede åt henne, gav henne mat och vatten och sen nya ägg, men så fort hon kom åt gick hon tillbaka till sin tomma, gamla ruvplats. ::)

Då la jag de nya äggen där istället, så får hon ligga kvar så länge hon orkar.

Tyvärr är det ju ute (i en gammal, otät vedbod) men hönshuset är öppet på dagtid, så då har hon möjlighet att gå och äta och dricka. Vill inte ha mat i vedboden, det kanske lockar till sig objudna gäster...

Torry

« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 22:12 »
Jag brukar mata dom hönor som inte gärna lämnar redet med formfranska uppblött i vatten så får dom både mat och vatten på samma gång.
//Torry

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 05 maj-11 kl 09:02 »
Jag brukar mata dom hönor som inte gärna lämnar redet med formfranska uppblött i vatten så får dom både mat och vatten på samma gång.
//Torry

Bajsar dom inte ner redet då? Om dom inte vill gå upp....

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser