Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En tupp med sömnsjuka???  (läst 2754 gånger)

Team Helge

• Södermanland
En tupp med sömnsjuka???
« skrivet: 02 maj-11 kl 09:59 »
Har en glad och till synes frisk tupp som äter, sover och är väldigt social. Är som han brukar - förutom att han tar tupplurar hela tiden. Det har han gjort sista dagarna. Han kan stå med övriga gänget och när man inte pratar med honom så liksom "segnar han ihop" och lägger sig och sover. Han står och lurar med ena ögat stängt innan. Han går tom i sömnen. Ögonen (åtminstone det man ser från ena sidan) är öppna men han går omkring. Är det fel på tuppen eller är detta ett normalt beteende. Han galer och kommer springande och vill ha mat så fort han ser att man är ute så det verkar inte vara fel på honom direkt. Städar hönshus ofta. De får gå fria som de vill. What to do?
Brahma, Dvägrkochin, Silkeshöns, Mille Fleur, Hamburger, Rubin, Svarthöns och en Fiftyfive Flower tupp

Misonten

• Västergötland
SV: En tupp med sömnsjuka???
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 12:25 »
Halloj!
Jag har en tupp som visade samma beteende i helgen, vände och vred på alla hönsen och kollade efter odjur men hittade inga. Gick ut igår igen och hittade hela rumpen full med löss på min fina puppis. Gav frontline och hoppas han kvicknat till idag!

Så mitt tipps är kolla alla hönsen under vingar, rumpen och i nacken.

Lycka till!
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Team Helge

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 15:33 »
Hej Nathalie,
Tack för ditt svar. Usch löss...inget kul! Konstigt att ingen av mina hönor visat tecken på löss. Och jag har inte kollat tuppen grundligt ännu heller. Får göra det idag.
Hmm... Frontline sa du? Finns det på Apoteket eller hos veterinär? Ska man behandla allihopa då för säkerhets skull eller finns det risk att lössen blir resistenta mot Frontline om man avlusar i onödan? Hur ofta ska jag göra det isåfall? Ska jag avlusa hönshuset också med nåt? Vill helst inte använda kemikalier.
Är det vanligt att höns får löss? Mask har jag hört att de får ibland men löss har jag inte hört.
/Malin
Brahma, Dvägrkochin, Silkeshöns, Mille Fleur, Hamburger, Rubin, Svarthöns och en Fiftyfive Flower tupp

Misonten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 15:51 »
Jag är nybörjare själv!
Men detta är min tråd från i helgen:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110362.0

Jag hade inte heller märkt något på nån av hönorna, men jag tyckte tuppen varlite loj o fredags därför jag började undersöka saken..
Jag tog frontline för katt som jag hade hemma, 1 droppe nacken och 1 i baken. Finns på apoteket. Men det är ju bara om du har löss! Små vita som springer runt.
Jag behandlade allihop, tänkte om 1 har det finns det säkert på resten även om jag inte hittade på de andra. Men som sagt jag är ny på detta också.
Det är nog ganska vanligt vad jag förstod.

Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Team Helge

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 23:14 »
Ja jag får väl gå ut i hönshuset i morgonbitti och vända upp och ned på samtliga - de blir nog jätteglada tror jag...... Tur att de är vana att vi kånkar omkring på de och klipper klor mm.
Jag köpte Frontline så jag har det hemma. Kan ju vara bra att ha framöver även om de inte behöver det nu.
Ser man att det kryper omkring löss om de har det eller är lössen för små? Tuppen är vit så det borde synas på honom iallafall.
Tack för din tid :)

jasmine83

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 13:21 »
Är det löss bör du ha frontline på alla... Även om man inte ser på alla så kan dom ha iaf... Städa även sittpinnar och reden MYCKET noga....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser