Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor och höns  (läst 5625 gånger)

Ulvstorp

• Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
ankor och höns
« skrivet: 03 maj-11 kl 09:29 »
Hej jag är ny bland höns och ankor! Kan man ha ankor och höns tillsammans? Jag har i dag Wyandotte höns och har tänkt skaffa två ankor! Någon som vet?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: ankor och höns
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 09:36 »
Det går.. finns flera tidigare trådar om detta, kolla i de :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 09:42 »
Tack då skall jag genast börja leta efter en lämplig ras av ankor! Har du förslag så berätta gärna!

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 10:10 »
Finns säkert jättemånga lämpliga raser. Har själv myskankor tillsammans med mina höns. Tänk bara på att ankor är slabbigare än höns. Hönsen skall ha torrt i ströet, det kräver en del extra arbete att se till att ankorna inte blöter ner för mycket.

Mina får dricka inne och bada ute och det fungerar bra.

Ankorna är de som bestämmer i hönshuset, men de bryr sig inte så mycket om hönsen.
Ibland har jag sett att mina unga ankor "retas" med hönsen genom att nypa tag i en fjäder och hålla fast en kort stund.

Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 10:17 »
Jag rekommenderar våra svenska utrotningshotade arter! Då du också får ett litet bidrag... Kolla på www.kackel.se
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 10:29 »
Mignoner  ;D så klart el svensk blå anka tycker jag e fina, sedan finns det ju orpinton anka oxå jätte fin (tur jag inte har lada)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 15:32 »
tja.. du bor ju nästgårds nästan.. du är välkommen att kika på ankor och köpa..mvh
Fjäderfän och kaniner

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 maj-11 kl 18:01 »
Hej du har inga blekingankor till salu? Vad rekommenderar du till en nybörjare?

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-11 kl 18:27 »
Hej du har inga blekingankor till salu? Vad rekommenderar du till en nybörjare?
tyvärr inga blekinge nu... jag rekommenderar pekingankor...
Fjäderfän och kaniner

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 18:38 »
Varför rekom du Pekingankor?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 18:54 »
Jag rekommenderar också pekingankor. För att de är mest ekonomiska. De lägger massor av ägg, de växer jättebra på ganska lite foder, de hittar mycket mat själva. De har (åtminstone mina) alltid jättebra befruktning, och i princip alla ägg kläcks.

De blir tillräckligt stora för att utgöra en bra måltid redan när de är 16 v. Ankor kan slaktas med 4 veckors mellanrum, vid andra tider är de piggiga och går inte att plocka helt rena.

Dessutom är de sociala och nyfikna, kommer i princip på inkallning och är nyfikna och vill kolla in allt man gör. Man får se upp så att man inte trampar på någon  :).

Har provat flera ankraser, och gillar många av dem. Men pekingankorna är tveklöst bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 maj-11 kl 20:57 »
Varför rekom du Pekingankor?
de är något tyngre än övriga raser..de är den vanligaste rasen för produktion..snabbväxande..de lägger massvis med ägg..stora runt 70gram.. de flyger inte..springer inte särskilt fort när man skall valla dem mellan hage och damm.. de är ganska pratglada..trevligast av de raser jag provat.. sen är de absolut inte kräsna med maten..de äter det mesta med aptit..ja även mördarsniglar... och då jag fiskar mycket så har jag gett dem mört som extra föda sommartid..mina peking har ruvat bra men det varierar tydligen..Kalle anka är en pekinganka ;)

en annan enkel nybörjarras som lätt förökar sig är myskankan..nackdelen med myskankan är dock att de kan flyga långt..sitta på hustaket och på bilar..har man en hage med nätat tak så är mysken lättast att sköta... väldigt anspråkslös..
Fjäderfän och kaniner

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 maj-11 kl 22:14 »
Tack för era rek!
Jag har hör att de sölar mycket stämmer det? Hur stora ca blir de? Låter de mycket? Dessa kan man alltså ha med höns då?
Min dotter frågade en dag om vi inte kan köpa kalleankor så vi får nog skaffa Pekingankor! De kan nog passa oss bra!
Har du några till salu?
Mvh Helena

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 03 maj-11 kl 22:56 »
Jag har hör att de sölar mycket stämmer det?

Ja. :P ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 03 maj-11 kl 23:13 »
Ge gjärna lite information om mingon ankan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 03 maj-11 kl 23:19 »
Upplever de som orädda, kaxiga och pratiga små ankor. ;D Eftersom de är typ 3-5 gånger mindre än en större anka så skitar de ned mindre också och äter mindre. Sölar inte ned lika mycket om man tänker "näbbsölandet" däremot så kan de plaska en massa så vattnet stänker flera meter när de badar = Blir blött och jockigt så man bör ej ha badet på något ställe man ej vill ska bli nedblött (gäller då stora ankor också).

Mignons till skillnad mot "tjockisankorna" kan flyga bort om man har otur så för att vara på den säkra sidan, om man vill ha de frigående eller ej har nätat tak över inhägnaden så bör man vingklippa dem. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 03 maj-11 kl 23:28 »
Mingornena hur tål de kyla kan de gå ihop med hönsen. Som blandras ankor som dina sandra hur tål de kyla. Kan de bada på vintern om man ställer fram en balja ?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #17 skrivet: 04 maj-11 kl 08:37 »
mina miggisar låg ute i snön i smäll kalla vintern nu, fick bara bada i balja när det va max -3annars grejade dom runt i snön, bor med hönsen funkar fint, vatten får dom ute, snattrande små raringar som bara blir o fler här  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 04 maj-11 kl 11:08 »
Mat fråga vad är sevärda i matväg  äter de hönsfoder

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #19 skrivet: 04 maj-11 kl 11:14 »
japp allfoder funkar fint, blandar mitt med lite säd också så det inte ska bli så tråkigt sedan alla matrester man kan ha sallad är favoriten

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser