Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Min hönor har snart inga fjädrar kvar på ryggen.  (läst 7853 gånger)

guerini

• Västmanland
Vi har en jättetjusig tupp som för det mesta är jättebra mot hönorna och de andra invånarna i hönsgården (åtta kycklingar och tre myskankor) Men han är så hårdhänt när han parar sig med hönorna att de har kala fläckar på ryggen. En av hönorna är dessutom irriterad i huden på ett kalt ställe. Jag har funderat på någon form av skydd för hönorna, har sett att det går att köpa. men då undrar jag hur det blir när hönorna putsar sig och om de upplever det jobbigt att gå omkring med "väst"?

Sara
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

Jakobsson

SV: Hjälp! Min hönor har snart inga fjädrar kvar på ryggen.
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 19:06 »
Din tupp är nog inte mer "på" sina hönor än andras, det e vanligt i
alla hönsgårdar, tror jag. :) Speciellt på tuppens favorithönor.
Tror Linkoso här på sorumet tillvekar skyddet du söker. Kolla med henne.

//
Jakobssons fru

Hullda

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 19:21 »
Jag har samma problem med en av mina welsumerhönor också. Hon är helt klart favorit och jag har tre tuppar som bara älskar henne (eller..)
Måste försöka skydda henne på något vis men det känns inte rättvist att hon ska vara instängd i hönsgården när alla de andra får gå lösa på gården... Så det lutar åt någon form av "skyddsklädsel" för henne.
Finns ju till kalkoner så det borde gå att ha på hönor också tycker jag.
Vill ju inte att hönan ska fara illa ju.

Torry

« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 19:25 »
Här är en tråd från igår om slitna hönor och hönsadlar.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110578.0
//Torry

guerini

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-11 kl 19:07 »
Tack snälla för svar! Nu blir det skyddsvästar till favorithönorna  ;D
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-11 kl 19:28 »
Tuppens avskalande av hönornas ryggar kan bero på flera saker:

* Han är av annan ras
* För stor och tung för hönorna
* Sexgalen
* Avgudar bara vissa utsatta stackare

En sån tupp borde du inte ha kvar. Det blir i längden plågsamt för hönorna och inget kul vare sig för dig att se, eller för dom att alltid ha nakna onda blodiga ryggar, som du får smörja med Helosan eller liknande.
Byt kille är mitt råd... för det blir kämpigt i längden för er alla!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 05 maj-11 kl 20:04 »

* Han är av annan ras
* Sexgalen

En sån tupp borde du inte ha kvar. Det blir i längden plågsamt för hönorna och inget kul vare sig för dig att se, eller för dom att alltid ha nakna onda blodiga ryggar, som du får smörja med Helosan eller liknande.

Nja... där vet jag inte om jag håller med dig. Våra brahmor börjar också se lite tilltufsade ut på ryggen och nån tupp som är för stor och tung för dem har jag inte.

Problemet hos oss är att vi har för många tuppar just nu, minst en ska bort.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 05 maj-11 kl 22:25 »

* Han är av annan ras
* Sexgalen

Med det resonemanget kommer man inte kunna ha några stora tunga raser, inte heller några "hard featherd" raser. Hönorna av de  raserna blir alltid mer eller mindre avskavda på ryggen även om man har hyfsat många hönor/tupp. Det är en enorm skillnad mellan stora tunga raser och lättare eller dvärgraser. Jag har nog aldrig sett en näck dvärghöna  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Amanda

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 05 maj-11 kl 23:24 »
Okey,
jag besvarade bara frågeställarens fundering... och där gällde hedemorahöns. Det finns nämligen tuppar av dessa som är för tunga för hönorna.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Någon annan erfarenhet av höns och tuppars "avskalningar" har jag ej. Brahma absolut inte!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att återgå till ursprungsfrågan, så räcker 1 tupp gott för 7 hönor (vilket hon också hade), i annat fall tar flera tuppar helt loven av hönorna, vilket i så fall kunde ha varit orsak till nakna ryggar.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #9 skrivet: 06 maj-11 kl 00:09 »
Båda mina blommehönor är utan fjädrar på en liten fläck på ryggen mot "svansen" och likaså min tupp !!!!!!! Hur kan det komma sig att tuppen är kal där bak?

Amanda

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 06 maj-11 kl 22:55 »
Ruggar din tupp kanske?

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #11 skrivet: 06 maj-11 kl 23:00 »
Jo, det tror jag han gör.

rackarns

• Närke
« Svar #12 skrivet: 12 maj-11 kl 23:26 »
i min fiftyfive floewry-grupp går det även några sussexhönor . alla sussexarna är tuffsade på ryggen.. FFhönorna har inte en enda tuffsig fjäder. Ändå parar han sig med dem alla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser