Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta in fler höns i hönsgården?  (läst 3568 gånger)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
Sätta in fler höns i hönsgården?
« skrivet: 05 maj-11 kl 08:11 »
Vi har 3 dvärgkochin och en ståtlig dvärgkochintupp. Jag skulle vilja skaffa några kochin eller brahma med som får gå fritt på gården. Kan  man fösa in dem ihop med de andra på nätterna eller ska man bygga en helt ny hönsgård? Skaffar man en tupp i samma ras kan de väl inte vara i samma hönsgård på nätterna?  Hur gör man om man tar in en ras till med tanke på parasiter och sjukdomar?

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Znibban

• Skåne
SV: Sätta in fler höns i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-11 kl 08:41 »
Lämnar ett avtryck, för detta är jag också intresserad av.

petra 08

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-11 kl 08:48 »
Om jag förstår din fråga rätt så ska dom inte gå tillsammans på dagtid utan bara få tillbringa nätterna tillsammans?
Då skulle jag nog bygga ett nytt hönshus istället!
Annars hade jag nog skaffat unga kycklingar ( runt 2 månaders) av den rasen du vill utöka med, starta med  karantän i ett par veckor så du ser att dom är friska och inte drar med sig nåt skit till dina kochins.
Sätt sen i hop dom på kvällen när dom gått till nattvila och låt dom sedan gå tillsammans!
Som sagt är inte säker att jag uppfattat frågan rätt men att sära och sätta ihop morgon och kväll tror jag bara bäddar för tuppfight på nätterna!
Lycka till
//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-11 kl 08:59 »
Hej! Har några höns. Ingen tupp idag då den jagade bort den höna som idag är "tuppen" och därför mer splittrade än höll samman flocken. Men då vi endast ska ha ägg passar det oss bra. Vi tog in två nya höns i flocken för ett tag sedan. Vi hade alla tillsammans från början både inne och ute. Det finns ju alltid en hierarki som hönsena alltid själv sköter om och det ordnade dem sig imellan. Då går ute på dagarna och sover tillsammans på nätterna ska det kunna räcka med en hönsgård. Hönsena fick vara med men hölls liten bit ifrån första veckan, men idag är de en del av flocken lika självklart som de alltid varit med  :) Det är nog bra att de nya är minst två så har de varandra och minskar risken för att stötas ut än bara en ny. Däremot läste vi sedan på och hönsen som tas till gården ska hållas borta från den nya flocken ca 2-3 veckor i början för att motverka att de tar med sig en smitta till gårdens tidigare flock.
Så en temporär lösning behövs ju då såklart. Min bror har en liten flock med flera tuppar. Det har gått bra, men kan ju också leda till ordentliga slagsmål om de inte kan komma överens om vem som är "övertupp", så det är bra att vara med och ha uppsikt i början om det skulle bli för allvarligt slagsmål. Annars får man även där låta dem göra upp. Såklart viktigt att det finns flera höns per tupp så att de kan ha några fruar var (lyxigt va  ;)) Hoppas detta ger lite svar! mvh Vendela
Grangården

kackelägare

• Småland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-11 kl 10:00 »
Jag tänkte lite mer att ha alla ihop men de stora ska ha möjlighet att gå fritt om de vill. Det skulle våra små kunna få göra med men de är rätt sårbara och katterna lurar på dem och ena hönan försvann på nolltid. tror liksom att de här är för små för att få gå fritt men blandar jag upp dem med större höns kanske de här små blir lite mer skyddade med och kan välja på hönsgården eller gå ute fria.

Kanske ska göra en hönsgård till istället... Annars borde kanske det bästa vara att låta dem kläcka fram några stora kycklingar som växer upp med dem men ingen av dem verkar vara ruvningssugen. :-) Vad händer om man sätter in kycklingar i hönsgården?

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

petra 08

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-11 kl 10:54 »
Sätter du in för små utan mamma så kan dom var riktigt elaka mot dom, därför brukar jag vänta tills dom är  runt 2 månader (lagom i storlek), se också till att du har minst 1 ställe dit bara kycklingarna kan gå så dom får skydd..
En stor hönsgård låter jättebra för dig tycker jag..
Jag har både Brahma och dvärgkochin och mina kochins håller sig för sig själva, fast  Brahma tuppen håller ju kol på dom med!
Kan du inte fylla ett av redena med fuskägg eller golfbollar för att locka tjejerna lite och sen när dom ligger ordenligt betälla avelsägg av bahma till dom, fast det e ju klart det kan ju intebli så många då (storleken på äggen)...

//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

kackelägare

• Småland
Tack för svaren. :-)
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 11:58 »
Vi har bestämt oss. Vi tar den fega vägen och föder upp brahma eller kochin utanför hönsgården och sår fixar vi ett nytt ställe till dem som de får ha och så får de gå fritt om de vill när de blir större, så skaffar vi några fler dvärgkochin i vår nuvarande hönsgård så får de bo kvar där. :-) Får väl se om jag kan få någon av dem att börja ruva och lägga under lite fuskägg och se vad som händer. :-) Just nu verkar ingen ruvsugen i alla fall. Så oerhört tragiskt att vår fina ruvhöna blev katt eller hundmat. Hon gruffade ner sig rejält. Fast att hon var nyinflyttad. Hon hade säkert jättegärna ruvat fram både stora och små höns och tuppar. :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser