Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juverinflamation - urmjölkning??  (läst 1206 gånger)

Zebbe

• Västergötland
Juverinflamation - urmjölkning??
« skrivet: 05 maj-11 kl 09:48 »
Vår ena tacka - MY- har juverinflamation , veterinär kom igår och tog odlingsprov och satte in antibiotika. Tackans juver är mycket stort, varmt och spänt - jag lyckades tidigare (igår) att mjölka ur vätska ( inte mjölk - blodblandad vätska) men nu får jag inte längre ut något. Skall jag massera juvret? - fortsätta försöka mjölka ur? - smörja med något? 
Tacka har ingen feber - klart hon har ont - men är föhållandevis ok. Hon äter lite och får energibalans + magnecyl (dock inte tillsammans).... men vad skall jag göra med hennes juver? kommer det att gå tillbaka då pencillinet börjar verka?

Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

hustran

SV: Juverinflamation - urmjölkning??
« Svar #1 skrivet: 05 maj-11 kl 10:45 »
Försök att mjölka ur ofta,kämpa på. Det är viktigt att få igång blodomloppet i juvret så att antibiotikan verkar,har jag hört. Förut fanns ngn. sorts "ingivare" som man tryckte in i spenkanalen. Streptocillin. Har som tur är inte behövt dessa än. Hör med vet.Lycka till! Sånt här är pest.

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser