Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har tänkt börja mjölka getterna  (läst 3023 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Har tänkt börja mjölka getterna
« skrivet: 05 maj-11 kl 17:59 »
Hade tänkt börja mjölka getterna framöver för husbehov. Har mjölkat förut men inte mina egna getter så då blev det inte så mycket att tänka på förutom just själva mjölkningen. Har ni några tips som jag ska tänka på, typ spensalva osv. Kommer handmjölka dem och de kommer gå kallt hela vintern är det tänkt. Kommer mjölka dem på ett mjölkbord som de hoppar upp på och jag sätter fast huvudet om det blir "bråkigt".

Har tänkt försöka klara mig utan massa kraftfoder utan de får istället bra hö, torkat lövris, torkade nässlor och obegränsta med tall och grankvistar som de kan tugga på.

Har lappgetter kan jag också tillägga...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Har tänkt börja mjölka getterna
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 14:09 »
Jag mjölkar en av mina getter en gång om dagen. Hon har en killing så den har ena spenen och jag mjölkar den andra, det har funkat jättebra. Hade hon haft två killingar så hade jag mjölkat båda spenarna.
Nu när det varit så varmt så har hennes juver blivit rätt torrt och hon fick små sår på spenarna. Smörjde med Helosan efter varje mjölkning så nu är juvret och spenarna fina igen. Men jag fortsätter smörja för säkerhets skull.
Jag tror inte att de behöver kraftfoder om de får sån bra mat annars, men det ser du nog på hullet och mjölkmängden gissar jag.
Mineraler och sånt behöver de i fri tillgång, speciellt koppar, å så en saltsten.
Håller på att bygga ett mjölkbord, för även om Greta är rätt duktig på att stå stilla så flyttar hon sig runt trädet jag binder henne i och nu börjar jag tröttna på att krypa runt efter henne  ;)
Lycka till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Har tänkt börja mjölka getterna
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 23:39 »
Något gott att mumsa på medan hon blir mjölkad, så behövs sällan några bindslen.  Var bara noga med hygienen, så behövs sällan salva.  Men om det regnar, brukar de gilla Idomin.  Prova Dig fram, vilken salva som känns bäst för just Din get.  Sätt i så fall en klick på händerna innan Du börjar, så masseras salvan in effektivt medan Du mjölkar.  Då känner Du ju också var den bäst behövs.  Räkna med att det blir mjölk över åt Dig när både mor och barn börjar äta grönt gräs - det ökar mjölkmängden och minskar killingens behov!  Framåt slutet av sommaren blir betet sämre, och då får Du mindre i skålen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser