Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maranägg med rätt färg.  (läst 11214 gånger)

SvenneJohan

• -
Maranägg med rätt färg.
« skrivet: 06 maj-11 kl 07:32 »

http://www.darkbrowneggs.info/#/maran-eggs/4541606603

Så här skall Maranägg se ut!
När man söker här och man säger att  man har mörka ägg så ser dom ut som vanliga som bruna hönseriägg. 
Finns det någon i Sverige som har sådan koll på sina Maraner?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Maranägg med rätt färg.
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 08:22 »
Är du ett troll  ???

Ledsen att göra dig besviken men jag har sett många svenska maranägg med de färger som presenteras på hemsidan du länkar till.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 08:28 »
När man söker här och man säger att  man har mörka ägg så ser dom ut som vanliga som bruna hönseriägg. 

Jasså  ???

Så ljusbruna maranägg, har då inte jag sett någon som visat bild på och de maranägg jag köpt och lagt i kläckaren är absolut MKT mörkbrunare än mina lohmanägg  8)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 10:32 »
Äggfärgen på sidan du länkar till är väl okej, men jag skulle aldrig köpa ägg därifrån. Det är engelska maraner, och dom har inga fjädrar på benen som maraner ska ha. ;)

Och jo, det finns en del fina äggfärger i Sverige, men man ser sällan dom riktigt mörka äggen, från 7 och uppåt på skalan. Vill man ha dom får man åka till Frankrike!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

SvenneJohan

• -
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 11:38 »
Jag har dålig erfarenhet av dessa ägg iaf!
Antingen är äggen ljust bruna när man får dom eller så kan säljaren inte fixa bilder på dom.

Så bra att detta skapade intresse, kan man få tips på fina Maran ägg då.
Betalar gärna för "rätt färg" ;)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 11:48 »
Titta runt i olika trådar.

Finns en bild i hönsglädjetråden som Linkoso lade ut förra fredagen på maranägg, de på den nedre bilden är de 6 ljusaste äggen, övriga finns på den övre bilden, dock inte riktigt så mörka som den bilden visar, den undre stämmer med hur de ser ut irl.
Vet att fauve också lagt ut maranäggsbilder i den tråden denn veckan.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

fauve

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 11:56 »
Maranägg (som jag köpt) vs normalbrunt ägg från en av mina lohman:

För mig en tydlig skillnad i brunfärg i alla fall  ;)

SvenneJohan

• -
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 12:03 »
Den färgen har jag oxå!
För mig är det skillnad på ditt ägg och dom jag länkade till ;)

fauve

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 12:06 »
Jag har inte sagt att de ägg jag köpt är de mörkaste maranägg som finns, men du påstod att de maranägg som finns att få tag på här inne har samma färg som de vanliga bruna hönseriäggen man kan köpa i affär och det stämmer ju inte riktigt, vilket min bild bevisar  8)

SvenneJohan

• -
« Svar #9 skrivet: 06 maj-11 kl 12:14 »
Nej men förstå min frustration när äggen ser ur som dina när man får hem dom!
Det var bara en grov liknelse för att överdriva, har tröttnat på att jaga äggen nu.
Men det finns ju tydligen någon här som har mörka ägg.
Kanske denna person kan höra av sig!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 06 maj-11 kl 14:35 »
Höneline har jag beställd ägg utav. De var i färgen som äggen på andra raden och något var ännu mörkare än det (bilden är för övrigt på hennes ägg).

Länk till tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=51077.msg571404#msg571404
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 06 maj-11 kl 14:39 »
Kom ihåg att en del redigerar maranäggen så de ser mörkare ut på bilder än vad de är i verkligheten. Tror det finns någon engelsk sida där det står just detta och före och efter bilder på när de redigerat foton på maranägg så de ser extremt mörka ut. Likaså om man fotar i lite "skummare" ljus så ser äggen mörkare ut och där skuggorna ligger ser de mörkare ut. Detta gäller då inte hönelines ägg då jag köpt därifrån och kan konstatera att de sett ut som på fotot... OBS. dock att äggfärgen bleknar ju längre hönan lägger också. Äggen på den tredje raden är från hönor som lagt ägg ett tag.
« Senast ändrad: 06 maj-11 kl 14:44 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 maj-11 kl 14:46 »
Ja, sådant är ju enkelt..

Samma ägg som jag postade nyss:

Efter lite ökad kontrast och småfix...
Är ju enkelt få det (maranägget alltså) mer naturtroget och mörkbrunt och låta lohmanägget vara sin egen naturliga färg, men nu är det ju som sagt medvetet att det ska synas att det är "fejk" med bilden.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 06 maj-11 kl 15:07 »
Franska maranklubben har nån liten färgkarta som man kan lägga bredvid äggen när man fotar. Superbra!  :D

Såhär tex:

http://www.servimg.com/image_preview.php?i=545&u=11949617

En sån karta skulle jag vilja ha!  :)

/Sara

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 06 maj-11 kl 15:11 »
 :o :o :o sånna ägg skulle man ju inte tacka nej till :o :o :o
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 maj-11 kl 15:12 »
Varför startar vi inte upp den "svenska maranklubben"?  ::)

hönsgalen

« Svar #16 skrivet: 07 maj-11 kl 02:58 »
tror man måste leta utomlands än så länge
för att hitta bra mörka ägg
jag fick svar från en fransman jag mailat idag
att han är villig att skicka ägg till sverige
ägget i annonsen ser ganska bra ut men
sen vet man ju aldrig vad som kommer i posten ::)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 07 maj-11 kl 15:52 »
Det pratas mycket om att köpa ägg utomlands och många tror att det är OK att göra det.

Jag vill bara understryka att ska man importera lagligt krävs en hel del papper intyg och tillstånd vilket kostar en del pengar  :-\

Om man köper utan papper är det att smuggla och kan ge böter. Var och en får naturligtvis själva avgöra om man vill smuggla in ägg. Om man väljer att bryta mot lagen kan det vara dumt att skriva om det på ett publikt forum (:)

Ett litet påpekande i alla välmening ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #18 skrivet: 07 maj-11 kl 16:07 »
Min granne har maraner.
Han kommer ha avelsägg av både gök och ev koppar.
Azoo-lina, de maranerna jag köpte av dig var det mycket mörka ägg de la för att vara gökfärgade??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 07 maj-11 kl 18:28 »
Det pratas mycket om att köpa ägg utomlands och många tror att det är OK att göra det.

Jag vill bara understryka att ska man importera lagligt krävs en hel del papper intyg och tillstånd vilket kostar en del pengar  :-\

Om man köper utan papper är det att smuggla och kan ge böter. Var och en får naturligtvis själva avgöra om man vill smuggla in ägg. Om man väljer att bryta mot lagen kan det vara dumt att skriva om det på ett publikt forum (:)

Ett litet påpekande i alla välmening ;)

Vart ska man vända sig om man vill vara laglig?  o:)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser