Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nackdel med nätbotten?  (läst 5049 gånger)

ersam

• -
Nackdel med nätbotten?
« skrivet: 07 maj-11 kl 13:17 »
Jag får för mig att nätbotten gör att rövarbin hittar kupan. Upplever att en "attack" börjar med att bina lokaliserar kupan genom botten och sitter i klungor under och försöker ta sig in. Senare lyckas dom hitta den riktiga "entrén". Nån som har liknande erfarenheter?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Nackdel med nätbotten?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 13:19 »
Nej, har jag inte alls sett.

Däremot har jag haft problem med fukt under vintern i kupor utan nätbotten.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 14:01 »
Jag har i vinter testat både nätbottnar och slutna. Fukten tycker jag snarare verkar bero på väderstreck. Väster värst. Norr har jag inte testat.

Kör med "heltäta" kupor (EPS) utom fluster/nätbotten.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 14:25 »
Känns som mina bin gör allt som de inte ska i år. De överlevde ju bra men sen...

När bina springer omkring på undersidan ser det ut att bli en väldig stress på insidan. Den suddigare bilden visar drygt 20 bin under kupan.

En teori är att avläggarna var för små och har svårt att ta sig.

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 14:29 »
Min erfarenhet av att göra avläggare är att man ska ha dom i en egen bigård. Att ställa en avläggare bredvid ett starkt samhälle på hösten är i det närmaste ett självmords projekt.

Micael Carlsson

« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 18:19 »
Min erfarenhet av att göra avläggare är att man ska ha dom i en egen bigård. Att ställa en avläggare bredvid ett starkt samhälle på hösten är i det närmaste ett självmords projekt.
Intressant erfarenhet, jag har gjort mina avläggare i tre år i samma trädgård som det samhälle som jag har tagit ynglen ifrån. Har inge negativa erfarenheter av det mera än att man får "fylla på" lite bin i början för att en del flyger hem.

Menar du att avläggaren har blivit rövad?

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 07 maj-11 kl 18:55 »
Slog isär alla samhällen så alla var mer eller mindre att betrakta som avläggare. Flyttade tre avläggare till nytt ställe. Två av dom fortsatte röveriet mot det tredje. Så nu har jag bina utspridda på tre ställen. Plus min utbigård. Och nu rövar dom igen så det är dags att köra bort ett samhälle till. Frågan vart...  :P

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-11 kl 20:32 »
Jag har fått för mig att ju bättre nektar tillgång det finns i naturen ju lättare är det att göra avläggare i samma bigård, men om draget upphör så finns det risk för röveri tyvärr. Särskilt om man börjar fodra avläggaren vilket jag gärna gör och som är ett krav vid invintring på hösten, då kommer rövar bina som ett brev på posten.

Idag har jag gjort en avläggare i en befintlig bigård eftersom jag ska ha en kupa att odla drottningar i och jag måste alltså bli av med drottningen i den. Den avläggaren är jag inte orolig för eftersom det finns så mycket nektar i naturen, plus att jag inte fodrar den.

Den tumregeln jag har är att i maj-juni så är det oftast inga problem med avläggare i samma gård, juli börjar bli tveksam det gäller att dom växer på sig innan invintring och att det finns drag i naturen, augusti, september då ska dom vara väldigt starka t.ex några kilon paket bins avläggare som kan försvara sig, och täta kupor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-11 kl 10:44 »
Jag använder mig av universal bottnen , ventilations gallret på bak sidan , kallas även för ett blind fluster får att lura bort rövar bin från den riktiga flustret , och de på så sätt inte lyckas med sitt röveri .

Fast bi odlaren är ibland dålig på informera bi på hur de ska egentligen uppföra sig  ::)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jano

• Halland
« Svar #9 skrivet: 08 maj-11 kl 20:55 »
Jag får för mig att nätbotten gör att rövarbin hittar kupan. Upplever att en "attack" börjar med att bina lokaliserar kupan genom botten och sitter i klungor under och försöker ta sig in. Senare lyckas dom hitta den riktiga "entrén". Nån som har liknande erfarenheter?

Av vilken orsak har du nätbottnen öppen under sommaren då bina flyger?

Sanntos

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 12:35 »
Av vilken orsak har du nätbottnen öppen under sommaren då bina flyger?

Hej Jano! (tack för de fina bina förresten)

Jag förstår inte, menar du att nätbotten inte fyller någon funktion på sommaren? Är det inte så att kupan kan bli FÖR varm under sommaren, och att nätbotten då underlättar för bina att hålla temperaturen på lagom nivå?

Jano

• Halland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 18:50 »
Hej Jano! (tack för de fina bina förresten)

Jag förstår inte, menar du att nätbotten inte fyller någon funktion på sommaren? Är det inte så att kupan kan bli FÖR varm under sommaren, och att nätbotten då underlättar för bina att hålla temperaturen på lagom nivå?
Hej.  (roligt att du är nöjd med bina)
På sommaren behöver inte bina någon hjälp med ventilation.  När de är aktiva sköter de den saken på ett utmärkt sätt själva. Det är en nackdel för bina att få hela bottnen exponerad för främmande bin som tror att de kan komma in den vägen. Det kan de ju inte men samhället oroas på ett onödigt sätt. Under binas aktiva tid har jag alltid nedfallsskivan för varroakontroll  insatt och den gör att bottnen blir tät. Ventilationen sker då genom flustret.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #12 skrivet: 15 maj-11 kl 12:19 »
Jag har inte haft några problem med nätbotten. Bara med en tvåbent tjuv av bin och material.
Kanske för flustret kan göras betydligt mindre då nätbottnen sköter ventilationen och flustret "endast" passagen?

Läst nånstans att den ideala ingången på en svärmfångstkupa är ca 10 cm2. Det är inte stor glugg..
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

blizzard

« Svar #13 skrivet: 29 okt-14 kl 22:14 »
Det finns inga nackdelar med en nätbotten,den kan sitta i året om utan problem.

eriklundberg

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 okt-14 kl 04:55 »
Dom började röva rätt hårt från en av mina sent gjorda avläggare. Har gjort avläggare i min bigård mellan maj och juli, den här var sen.

I den där röveriet var ett problem satte jag för ett insektsnät i två dygn och flyttade det sedan så där var en liten springa att flyga in i. Första dagen satt dom utanpå och ville in, men sedan lugnade det sig. Det stora problemet var nog getingarna. Men dom lugnade sig dom med, och avläggaren fick lite förstärkning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser