Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skicka ägg till Norge?  (läst 3100 gånger)

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
Skicka ägg till Norge?
« skrivet: 07 maj-11 kl 18:00 »
Nå´n som vet vad det kostar att skicka ägg till Norge?
FÅR man skicka till Norge? ???
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Skicka ägg till Norge?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 18:16 »
Jag får ägg skickade till mig nu. Frakten gick på 300kr. men det var då inte skymmande brev som det skickades med (skymmande brev blir mkt billigare)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 20:12 »
Som brev går det på ca 237 kr.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 20:47 »
Ok, tack för svaren!
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 21:48 »
Med risk för att norska tullen inte blir glad... Det är alltså INTE lov att ta in ruvägg utan en himla massa pappersarbete (:). Om man har tänkt att äta äggen är det däremot ok.
Norska myndigheter är mest rädd för ILT, salmonella och Newcastle. Reglerna är strängare än i Sverige, vid tex ILT slaktas allt undantagslöst och man får karantän. Det är inte lov med några vaccinationer heller.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 13:16 »
kan ILT mfl sjd följa med ett ägg?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 15:00 »
ILT smittar inte via ägg. Detsamma gäller en lång rad sjukdomar och parasiter. SVA har bra information på hemsidan.

Edit: oavsett detta skall man förstås respektera de norska reglerna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 09 maj-11 kl 15:38 »
ILT kan följa med på skalytan om man inte desinfekterar äggen, lika med andra sjukdomar. Därför är det viktigt att desinfektera om man inte vill ta några risker.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

yezzika

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 16:36 »
Ska man desinfektera äggen innan man skickar dom då eller räcker det att mottagaren står för tvättandet?
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser