Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerhus  (läst 20469 gånger)

Attis

• -
Re:Timmerhus
« Svar #40 skrivet: 16 feb-07 kl 13:19 »
Torvtak mår bäst av att man använder näver under, det räcker med 4 lager och kostar 90 kr/m2 hos kolerträ senast jag kollade.

Är det per lager eller för 4 lager?

Blir ju ganska stor skillnad  ;)
/Attis

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #41 skrivet: 16 feb-07 kl 13:27 »
Hej!
Jag kunde inte undgå att läsa detta eftersom jag själv hålletr på att bygga ett timmerhus med gamla metoder.
Något jag absolut måste varna för i taket är platon matta. Skansen har använt denna plast i sina tak och redan efter tio femton år är den slut och måste bytas ut.
Torvtak mår bäst av att man använder näver under, det räcker med 4 lager och kostar 90 kr/m2 hos kolerträ senast jag kollade. Ett näveroch torvtak ligger kvar tills stockarna under taket ruttnar sönder.
Torvtakets vikt hjälper till att trycka ihop stockarna så att när dom rör sig allteftersom årstiderna ändras hålls ändå väggarna täta, och isolerar fantastiskt bra.
MVH
Ruskprick

Hej och välkommen till forumet ruskprick

Kul att det finns fler av oss som gillar timmerhus.  :)

Det låter inte bra det du skriver om platonmattor. Där ser man, jag trodde att det var det enda, förutom näver då, som var det bästa (just för att Skansen använder dom). Nu måste jag nog tänka om. Vill ju att tätskiktet ska hålla mer än 10-15 år… Tack för tipset. Ska kolla vidare om detta med näver. Kolerträ, antar att det är en firma (?) – de 90kr/m2 är det per lager näver då (90kr/m2 x taketsyta x fyra lager näver?).

Berätta gärna om ditt timmerhusbygge.  :)

« Senast ändrad: 16 feb-07 kl 13:39 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

trädman

« Svar #42 skrivet: 16 feb-07 kl 19:49 »
Näver verkar vara ett riktigt bra takmaterial. Har gamla hus där yttertaken varit dåligt underhållna LÄNGE, men näverundertaket har hållit tätt nog för att rädda undertaksbrädorna och stockarna. Dessa hus har stått minst hundra år med den konstruktionen för spiken i takläkten är handsmidd.

Måste det bli så dyrt med näver? Här vet jag folk som fått "skörda" näver på björkar som ska avverkas. Ska björken bli ved eller massaved innebär det ingen större förlust om nävret är borta på den första biten, så ersättningen till skogsägaren borde inte behöva kosta en förmögenhet. Men det är en hel del arbete...

Attis

• -
« Svar #43 skrivet: 16 feb-07 kl 20:05 »
Jag tog själv (i största amatörmässighet) näver från två björkar i somras. Skulle ha mellan grundsten och stomme. Det var väldigt enkelt, och blev, tror jag, som det ska vara. Har läst lite och verkar som om det ska göras när träden savar, helst i början av den perioden. Sen ska man lägga nävret i press, så det håller sig rakt och torkar så. Sen är det bara att lägga tak när man har tillräckligt med tort näver.  ;D
Enligt källorna ska även björken klara sig bra trots att den blivit av "huden". Ska kolla i sommar om dom överlevt, hoppas det  :)
« Senast ändrad: 16 feb-07 kl 20:06 av Attis »
/Attis

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #44 skrivet: 17 feb-07 kl 02:46 »
Måste det bli så dyrt med näver? Här vet jag folk som fått "skörda" näver på björkar som ska avverkas. Ska björken bli ved eller massaved innebär det ingen större förlust om nävret är borta på den första biten, så ersättningen till skogsägaren borde inte behöva kosta en förmögenhet. Men det är en hel del arbete...

Hej och välkommen till forumet trädman

Jag har alltid fått höra att näver ska vara så jättedyrt att det inte är försvarbart kostnadsmässigt att välja det. Men drömmen vore att slippa platonmattan och välja näver istället. Det är väl en hel del arbete med att "putsa" nävern från allt löst som sitter på. Det bästa vore förstås att komma åt näver från träd som ändå ska avverkas som du skriver.

Nu tipsade ruskprick om att det finns att köpa för 90 kr/m2 och till taket behövs fyra lager av det. Sitter och funderar över vilka andra alternativ jag har... och kommer fram till att det finns inga (?) då platonmattan inte håller mer än ca 15 år (Skansen håller visst på att ersätta sina tak). Det skulle innebära ca 16 000 kr för tätskiktet under torven. Det känns i plånboken... :-\

Men det positiva är att min pappa har hållit på med näverslöjd en gång i tiden. Han kanske vill "slöjda" i lite större format... som typ ett helt tak  :-[  och då kan jag lär mig en del på köpet.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Attis

• -
« Svar #45 skrivet: 17 feb-07 kl 20:20 »
Gå in på Riksantikvarieämbetets site, sök på näver!
http://hildebrand.raa.se/materialguiden

Hittade förövrigt den månglare som verkar sälja några timmerhus för nedmontering:
http://www.timmerhuset.se/

Kanske kan vara något?
/Attis

trädman

« Svar #46 skrivet: 18 feb-07 kl 01:18 »
Hej och välkommen till forumet trädman

Tack!

Jag har alltid fått höra att näver ska vara så jättedyrt att det inte är försvarbart kostnadsmässigt att välja det. Men drömmen vore att slippa platonmattan och välja näver istället. Det är väl en hel del arbete med att "putsa" nävern från allt löst som sitter på. Det bästa vore förstås att komma åt näver från träd som ändå ska avverkas som du skriver.

Jag har rivit några tak med näver i kombination med torv som undertak till enkupigt tegel. Detta är inte torvtak i den vanliga meningen utan torvens är lagd tunn och dess funktion är så vitt jag förstår att hålla fast nävret. Det nävret har då inte varit putsat och det finns väl ingen anledning att göra det. Om man skördar näver vid rätt tidpunkt på våren tror jag inte det ska vara något oöverstigligt jobb att få ihop så det räcker till ditt projekt. Här finns många hundra kvadratmeter gamla näverundertak och de måste väl gjort något annat här på  gården än samlat näver på 1800talet  :)

Det där med 15 år för platonmattan undrar jag för vilka förhållanden det gäller. Jag var med och lade plåttak på ett hus som tidigare haft torv. Torvtaket var lagt i början av 70-talet på platonmatta. Det som blev problem på slutet var att mattorna lossnade i överlappskarvarna och kasade ned längs taket så det började läcka. Själva mattorna verkade dock i övrigt OK utom över nocken där de börjat spricka. Detts sannolikt pga av exponering för solens UV-ljus. Med tätare mellan infästningarna i överkant på våderna hade nog taket hållit tätt några år till dvs dryga 30-år.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #47 skrivet: 18 feb-07 kl 22:18 »
Gå in på Riksantikvarieämbetets site, sök på näver!
http://hildebrand.raa.se/materialguiden

Hittade förövrigt den månglare som verkar sälja några timmerhus för nedmontering:
http://www.timmerhuset.se/

Kanske kan vara något?

Tack för länkarna Attis.

Jag har varit inne tidigare på att hitta en gammal stuga för flytt. Men jag har aldrig lyckats hitta någon om motsvarar det jag är ute efter. Oftast är de för stora, för klena i timret eller så är de rödmålade (jag vill ha stugan ”naturell”grå  :) ).

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #48 skrivet: 18 feb-07 kl 22:19 »
trädman

Man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde att nävern var tvungen att vara rensad för att kunna användas. Då slipper man alltså det momentet i alla fall.  :)

Åter nr 1/13

Attis

• -
« Svar #49 skrivet: 18 feb-07 kl 23:39 »
F-n, skrev ett meddelande som försvan  >:(

Sammanfattar kort....

Sök på blocket efter "Nedmonteras/nedplockas" om du inte redan gjort det. Kan skert finnas en och annan grå stuga norr om dalälven som är till salu.

Annars kan jag rekomendera att låta tiden ha sin gång på rödmålade hus, blir väldigt fint. Grå röda skiftningar. Bifogar bild på vår lada, underhållet blir dessutom väldigt litet.
/Attis

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #50 skrivet: 18 feb-07 kl 23:58 »
Attis, tack än en gång.

Jag höll koll mer förr över vad som fanns i "nedplockningsväg". Kanske dax att kolla av läget igen. Man får vara om sig och kring sig om man ska ha något.  :)

Åter nr 1/13

Ruskprick

« Svar #51 skrivet: 20 feb-07 kl 14:02 »
hej  igen
frågan har ställts om nävret kostar 90 kr per lager eller för hela. Tyvärr är det per lager. För att täcka taket kostade det mig 360 kr/m2. Men frakten var billig eftersom företaget har fraktstöd eftersom det ligger så långt norr ut.
jag har en bekant som ochså bygger timmerhus och liknande. Hans grannar är sveaskog, och han har alltid fått gå ut och plocka näver från deras björkar strax innan averkning utan kostnad. Bara arbete.
all sorts näver går att använda även mycke små bitar (handstora) förutom över nock där behöver man lite större flak
Mvh
Ruskprick

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #52 skrivet: 20 feb-07 kl 21:55 »
hej  igen
frågan har ställts om nävret kostar 90 kr per lager eller för hela. Tyvärr är det per lager. För att täcka taket kostade det mig 360 kr/m2. Men frakten var billig eftersom företaget har fraktstöd eftersom det ligger så långt norr ut.
jag har en bekant som ochså bygger timmerhus och liknande. Hans grannar är sveaskog, och han har alltid fått gå ut och plocka näver från deras björkar strax innan averkning utan kostnad. Bara arbete.
all sorts näver går att använda även mycke små bitar (handstora) förutom över nock där behöver man lite större flak
Mvh
Ruskprick

Jag var inne på http://www.kolertra.com/  men deras hemsida är under uppbyggnad. Hoppas att den kommer ut snart.

Tack för informationen.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #53 skrivet: 07 maj-07 kl 11:59 »
Jag kikar runt en hel del på olika tillverkare. Har ju tänkt att köpa stommen färdiggjord. Tanken har varit att få den levererad i bitar och få leka "plocke pinn" men jag har börjat fundera på möjligheterna att få stugan levererad ihopsatt från tillverkaren. Har sett att man kan flytta hela stora hus men i mitt fall blir det orealistiskt när/om man ska köpa långväga ifrån. Min fråga är alltså vilka mått måste man hålla sig inom för att kunna frakta den med lastbil? Stugan kommer att vara 25-30 m2. Är det möjligt att få med en stuga i den storleken?

Åter nr 1/13

Ursus

• Jämtland
« Svar #54 skrivet: 07 maj-07 kl 21:05 »
Det är betydligt besvärligare och dyrare att transportera ett hus än en nedmonterad timmerstomme. Regler för vägtransport av stora prylar ser du här: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1825/88170_dispenstransporter_tunga_breda_och_langa_transporter.pdf

En nedmonterad stomme kan tranporteras av närapå vilken lastbil som hellst, ett hus kräver förmodligen en stor lastbil utrustad med jättelyftkran = svindyrt

Dessutom går det nog ganska snabbt att montera upp en timmerstomme, det är lite som att bygga lego.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #55 skrivet: 07 maj-07 kl 21:20 »
Tack för ditt svar Långberget. En bred transport är inte att tänka på.

Det får nog bli som jag tänkt från början och leka "plocke pinn".

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #56 skrivet: 10 jan-08 kl 16:09 »
He, he, he... Väcker liv i denna uråldriga tråd.

Nu har jag äntligen hittat Koler Trä's sida.

Här är den. Nere på sidan finns länken Produkter. Taknäver i långa banor...

Hans länk www.kolertra.com leder inte rätt. Den har jag klickat på och väntat sedan i februari -07.

Åter nr 1/13

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Timmerhus
« Svar #57 skrivet: 05 okt-15 kl 12:14 »
apropå väcka liv... :)

Något nytt om platon på taket? Hur gick det för Prins Tuvstarr, blev det något tak?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser