Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungefär vid vilken ålder slutar höns värpa?  (läst 8628 gånger)

Flisa

• Dalarna
Ungefär vid vilken ålder slutar höns värpa?
« skrivet: 07 maj-11 kl 23:25 »
Jag "räddade"några industrihöns förra året brun lohman och dom värpte som bara den. Nu värper dom inget alls, kan det vara så att det är slut  hos dom , att dom pressats för hårt förut ? Dom är översociala och dyker gärna upp i hallen om man har dörren öppen, men det vore ju bra om man kunde få ett och annat ägg också ;D
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

pålle

• Gäst
SV: Ungefär vid vilken ålder slutar höns värpa?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-11 kl 00:27 »
Jag "räddade"några industrihöns förra året brun lohman och dom värpte som bara den. Nu värper dom inget alls, kan det vara så att det är slut  hos dom , att dom pressats för hårt förut ? Dom är översociala och dyker gärna upp i hallen om man har dörren öppen, men det vore ju bra om man kunde få ett och annat ägg också ;D
Dom kanske ligger gömda blad tofflorna eller nån rabatt . :) ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 00:41 »
Sant dom kan gömma äggen ute + att dom kanske ruggar nu o byter fjädrar då lägger dom inga ägg på nåra månader , alla kan behöva semester ibland.
Ger du värpfoder ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-11 kl 06:51 »
En mycket vanlig orsak till uteblivna ägg är SKATOR.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-11 kl 11:14 »
Eller råttor ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Flisa

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 maj-11 kl 12:40 »
Men jag får ju ägg från dom ??? andra
Vid vilken ålder slutar dom värpa?

"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-11 kl 12:56 »
jag har 4 gamla äggerihöns dom är 5 å ett halvt år å värper ett ägg då å då får mellan 3 å 10 per vecka.
men dom e nöjädriga på å gömma äggen  >:(
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 maj-11 kl 14:24 »
Som jag har fattat det så slutar dom aldrig värpa under livet men det blir färre o färre .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 08 maj-11 kl 20:39 »
Jo, de flesta slutar värpa någon gång under livet. Men det tar vanligtvis iaf. 11-12 år innan de har kommit dit. En del kan dock sluta värpa tidigare också. Jag har en MES höna jag har fått 2 ägg från på 2 år. De kom under de första veckorna jag hade henne. Sedan så fick Emil ca 5-7 ägg av henne också. Hon är bara 3 år, alltså slutade vid sin egentliga "början" till att komma igång med värpningen. Men misstänker att något är "fel" på hennes äggapparat.

Har sedan hönor som nu är ca 13 år gamla som la sina sista ägg förra sommaren. Sedan så började hennes kam att skrumpna ihop och hon började utveckla tuppfjädrar. ::) ;D Ugglan som blev 15 år gammal slutade värpa runt 12-13 års åldern också men så har jag också haft en höna som blev 15 år som la ägg heeela livet. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Baby Duck

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 maj-11 kl 08:31 »
Jag har oxå fått en ordentlig nedgång i äggandet här.

Några av  Derco-hönorna ruggar nu.
Dom är 2åringar men levererar vanligtvis mkt bra, 5-6 ägg per v.

Flera av Maranerna å några korsningar är i ruv-läge.

Jag har en Lohmanhöna som är 3 år, hon lägger nästan ett ägg om dagen.
Vit Leghorn, samma ålder lägger bara 2-3 per vecka..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 maj-11 kl 13:31 »
de slutar värpa samma dag som värpfodret tar slut ;)
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser