Att mjölka en ko för första gången kan vara en ganska vild upplevelse och det kan lätt utvecklas till en situation där kon blir totalt sjövild och du själv får en del rejäla smällar. Så till att börja med måste du själv lära dig att mjölka hos en lugn äldre ko så att det inte blir onödigt obehagligt för den nya kon.
Kon måste vara lugn innan du börjar, det underlättar även om den är van vid dig och att bli berörd. Om kon får ha sin kalv framför sig så blir den oftast lugnare. Kon måste även vara fastspänd på bås så att hon inte lär sig att hon kan gå undan när det bli obehagligt. Naturligtvis måste även kon vara van att stå fastspänd.
När man väl börjar mjölka får man vara beredd på att kon kan sparka och det är lätt att bli göra illa sig om man inte är försiktig. Jag brukar undvika sparkbågar, tycker ofta att korna blir vildare av sådana. Däremot brukar jag på vilda kor sätta på en grimma som jag sen binder fast rätt hårt framåt, men det beror väl på hur ätgrinden är utformad hur bra den metoden fungerar.
En kviga vet man aldrig hur det kommer att gå med, det kan ibland ta mycket lång tid innan de är lugna vid mjölkning, några enstaka får man helt enkelt ge upp med om man inte vill riskera liv och lem för mycket.