Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling med stelt ben ?  (läst 2445 gånger)

Ulricaa

• -
Kyckling med stelt ben ?
« skrivet: 08 maj-11 kl 11:47 »
Fick en kyckling igår där leden i ena benet är svullen och benet går inte att sträcka. Stackaren kan alltså inte gå. Nån som varit med om samma? Har sträckt i det några gånger men hjälper inte. Tacksam för snabba svar....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Kyckling med stelt ben ?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-11 kl 11:50 »
Sorgligt,vi fick en kyckling oxå i år som va stel i ena benet och inte kunde gå,den fick två dagar på sig att försöka bli bra.. sen tog vi bort den så den slapp pinas... den skulle ju inte ha en chans om en skata kom eller en räv.. så jag rekomenderar dig att ta bort den så fort som möjligt. :'(
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 12:04 »
Pust ja det fick bli så tyvärr.

Gamina

« Svar #3 skrivet: 08 maj-11 kl 17:55 »
Jag vet inte om din kyckvkling hade samma fel som en av mina förra året. Den lilla stackarn gick på tå/släpade det med benet i en konstig vinkel ifrån kroppen. Jag plockade upp den fler gånger varje kväll och tryckte in benet mot kroppen rätade på tårna och sträckte benet samt såg till att den hade ett underlag med riktigt bra grepp i att gå på. Jag förtvivlade efter några dagar och trodde det var kört men den lilla var pigg och possitiv så den fick lite mer tid på sig. Efter 2 veckor hade det benet långsamt rättat till sig. Idag är kycklingen en vacker blå höna med helt normal exteriör :D. Det kanske inte alltid går att få det rätt men jag tror man kan låta dem få ganska lång tid på sig även om det ser riktigt illa ut från början.
Genbank för Gotlandshöns

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 09:24 »
Nej min kyckling gick mer på hasen...den kunde inte vika ut nedre delen av benet så den kom aldrig upp den låg på hasen och släpade sig fram.....den var helt utmattad....fick den vila gick det bättre sen igen men som sagt det funkade inte så vi tog bort den igår...

Gamina

« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 10:49 »
Självklart ska man inte låta det gå över i djurplågeri. Det är alltid den som ser situationen som har möjlighet att se vad som är rätt och fel.
Jag ville bara berätta om min höna för att jag innan jag såg min kyckling läst här så många gånger att är de inte bra efter 2-3 dagar så ska man ta bort dem för då blir de inte bra.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser