Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste kycklingarna skyddas för hönsen/tuppen?  (läst 3553 gånger)

torpare2

• Hälsingland
Måste kycklingarna skyddas för hönsen/tuppen?
« skrivet: 08 maj-11 kl 21:13 »
Måste jag dela av en del av hönshuset så att de maskinkläckta kycklingarna kan fly för hönsen och tuppen? Eller kan jag räkna med att de får vara i fred?

linisgirl

• Ångermanland
SV: Måste kycklingarna skyddas för hönsen/tuppen?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-11 kl 21:18 »
Du måste dela av dom kommer va dumma med kycklingar dom kan till och med döda dom....

pytte

• -
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 21:22 »
När kan man släppa i hop dem?
Har ett gäng dv. kochin och tre blandras kycklingar, snart 4 veckor. Isbar / appenzeller.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-11 kl 21:24 »
Ja 4 veckor då är dom ganska stora va?? Då borde du kunna släppa ihop dom ja minns inte hur gamla mina kycklingar va då ja släppte ihop dom me dom större...

pytte

• -
« Svar #4 skrivet: 08 maj-11 kl 21:29 »
ja stora i förhållande till hur mina dv. kochin var, men ganska så små ändå? :-[
De andra går ju ute ca 12 timmar om dagen, jag ska kanske vänta lite till, visst är jag löjlig...
Vill att de ska klara av de andra!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 08 maj-11 kl 21:32 »
Jag har två pallkragar med kycklingar som står i förrummet i hönshuset, de är allt från några dagar till fyra veckor gamla, mina vuxna höns går förbi när de ska in och ut till sig, och de bryr sig inte särskilt om kycklingarna. En höna brukar kliva in till dem och värpa där, det är väl varmt och skönt där...
De lite större kycklingarna har börjat hoppa över kanten och gå ut de med, men de vuxna bryr sig inte om dem. De kan möjligen få sig ett ryck i en fjäder om de kommer för nära maten när de stora äter, men annars har det varit lugnt. Jag har iofs bara fyra vuxna hönor och en tupp, men här har det inte varit några problem alls, så fort de inte behöver värmelampa längre ska pallkragarna bort och alla får bo på samma ställe.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 07:00 »
Släppte min höna med 2 veckorskycklingar i går.
jag är med och kollar funkar bra, de har eget krypin på natten .
Hedemorahöns

MrsB

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-11 kl 18:22 »
Det beror på vilka höns man har. Alltså snälla eller elaka. Man har ju hört skräckhistorier om kycklingar som har blivit dödade av tupp/höna :o. Jag har alltid släppt ut kycklingarna till övriga flocken efter en vecka. Första veckan går de i en kycklingbur inne i hönshuset sedan släpper jag ut dem. Det har alltid gått bra. Är de maskinkläckta har tupparna ( 2 st) hjälpts åt att hitta mat åt de små. Har ca 20 höns samt 2 tuppar. Om man inte räknar de små tyskarna för då har jag 4 tuppar till  ;D Jag har alltid resonerat som så att är där en tupp eller höna som är dum mot kycklingarna så skall den bort. Det är inte ett sunt beteende i mina ögon om de ger sig på en veckas gamla kycklingar. Låter kanske hårt i andras öron men har ännu inte behövt ta bort någon. Tvärtom har de väldigt överseende med de små. Gör likadant med de som är kläckta under ruvhöna.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 22:17 »
Jag har mina kycklingar instängda i bur de första veckorna. Jag har en del stora och klumpiga Brahmor som kommer som Herkules-plan nerför sittpinnarna. De skulle inte märka ifall det råkade vara en liten kyckling i vägen är jag rädd...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-11 kl 10:15 »
Tack för alla värdefulla synpunkter. Jag kommer att dela av i början så att kycklingarna kan springa under gallret (ställer det på reglar) i början. Så kan jag kolla vad som händer.
Förra året dödade en höna en kyckling som hade "fel" färg. Det var en höna som själv nyss fått kycklingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser