Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar det att leva? Behöver lite hjälp!  (läst 18005 gånger)

Noomi

• Uppland
    • Idas Visor
Vad kostar det att leva? Behöver lite hjälp!
« skrivet: 09 maj-11 kl 18:07 »
Hej! Till hösten ska jag flytta hemifrån och börja studera och eftersom jag gillar att vara ute i god tid har jag nu börjat fundera över kostnader. Det är speciellt matkostnaderna som jag inte riktigt kan komma på vad de kommer att gå på. Jag har läst på dn.se att det kostar 1650Kr/ månad om man bor själv, men jag tycker att det låter så mycket! Jag kommer inte att köpa något hel/halvfabrikat, jag bakar allt mitt bröd själv, kokar all sylt + plockar alla bär och massor med svamp. Jag har tänkt att äta kött/fisk 3-4 gånger i veckan (och då köper jag inte kycklingfilé eller fläskfilé, istället hel kyckling eller någon "sämre fläskbit" som kräver lite mer av mig som kock ;). Äter inte ute heller, utan gör luncherna själv.  Jag bor hemma och har inte så mycket koll på "helheten" när det gäller matkostnaderna, men jag är mycket prismedveten och vet vad som är billigt repsektive dyrt för de olika matvarorna.
....kan detta verkligen bli 1650:-??  ???Jag som hade tänkt att försöka klara mig precis under 1000:- lappen...
Ung agronomstuderande tjej med många ambitioner och drömmar här i livet

Huggorm

• Gäst
SV: Vad kostar det att leva? Behöver lite hjälp!
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 18:23 »
Är man sparsam, saknar dyra gourmetvanor samt inte äter ute så är det ganska enkelt att klara sig under tusenlappen i månaden. Och då äter man ändå gott och varierat.

evamarta

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 18:31 »
Det klarar du nog. Jag och min åttaåring förbrukar tillsammans kanske 2.000:- per månad - och då går nästan hälften åt till att fika på stan i tid och otid!!  ::)
evamarta@live.se
0767-933525

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 18:41 »
Men generelt er det for tiden så dyrt å leve at det er så vidt det lønner seg  8)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 19:06 »
1650kr det är 54kr om dagen  ::) tre måltider á 18kr det är inte så lätt att komma under.

när det gäller kycklingfilé/fläskfilé så om man jagar extra pris så är det bland det billigaste kött man kan köpa (tyvärr säger nog fabriks djuren) men ändå där kan man inte spara så mycket om man vill ha kött, att baka bröd lönar sig nog en hel del.

Ska du göra en kalkyl så räkna med 1650 kr i månaden sen kostar annat också som inte är mat, diskmedel, toapapper mm och glöm inte hemförsäkring  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 19:19 »
...och glöm inte hemförsäkring  :-*
Ojdå, den har visst jag glömt i tio år nu :o

AnnaLj

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 19:43 »
Hej!

Jag kan verkligen rekommendera Dumpster diving, alltså containerdyk efter mat. Man kan hitta det mesta man behöver, om man är lite flexibel kan man hitta precis allt man behöver. Det är kul att hitta gratis, ofta är det lite finare ekologiska varor som åker ut eftersom folk i allmänhet verkar tycka att de är för dyra. Man kan leva som en kung på containermat. Om man har en bra container i närheten av sin bostad förstås.

Lycka till!

Anna

Delling

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-11 kl 19:51 »
Spännande diskussion! Jag är väldigt nyfiken på hur andra filosoferar kring detta.

Under perioder när jag har köpt all min mat har jag räknat ut att jag betalar cirkus 2000 kronor i månaden för mig ensam. Då är det en varierad, vegetarisk, till stor del ekologisk kost där jag s.a.s. unnar mig relativt mycket gott; glass, pilsner, finost osv. Hushåller också väldigt noggrannt med mat, får gåshud av att slänga ätbara ting på komposten. Jag värderar mat tämligen högt, och räknar därför på en matkassa om ungefär 2000 kronor per månad så länge jag har ett arbete som tillåter det. Utöver det är det ju endast kostnad för boende, transport och telefon som tillkommer regelbundet, och dessa tycker jag är mycket lämpligare att försöka hålla nere än matkassan.
Nu när jag ska börja odla mer mat själv så sjunker ju kostnaderna också, och det extra arbete som krävs räknar jag som kvalitativ fritid, eftersom det är det här jag vill göra med min tid. Vilket i sin tur ger möjlighet att skära ner på förvärvsarbetet etc etc.
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

Noomi

• Uppland
    • Idas Visor
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 20:16 »
Hej!

Jag kan verkligen rekommendera Dumpster diving, alltså containerdyk efter mat. Man kan hitta det mesta man behöver, om man är lite flexibel kan man hitta precis allt man behöver. Det är kul att hitta gratis, ofta är det lite finare ekologiska varor som åker ut eftersom folk i allmänhet verkar tycka att de är för dyra. Man kan leva som en kung på containermat. Om man har en bra container i närheten av sin bostad förstås.

Lycka till!

Anna

Tack så mycket för alla svar! Och speciellt det om container-mat! Letar idag prylar i containers (hittade en superfin stekpanna idag!) men matt vore ju toppen att hitta :) Har du några fler tips om det till en blivande Uppsalabo? =)

Tröttis

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-11 kl 20:27 »
Det går att leva billigt, men det gäller att tänka ordentligt. Har som minst klarat oss två personer på drygt 1000:- i mat per mån. Man får köpa när det är billigt, skriva veckomatsedlar och storhandla. Jag skriver en ordentlig lista på vad jag ska handla, och vad jag ska ha alla matvaror till och sen så storhandlar jag. Det funkar super!

AnnaLj

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 09 maj-11 kl 20:43 »
Hej, lite mer om dumpster diving.

Mer info och nyttiga länkar: http://trashwiki.org/en/Sweden

se även: www.frigan.se

På frigan.se, se tråden "ge mig en vän och vi vänder upp och ner på hela stan" där söker folk container-dyk-sällskap på olika platser.

Som sagt: lycka till med gratis-maten! /Anna

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #11 skrivet: 09 maj-11 kl 22:38 »
Jag levde vanligen på kring 2000 som student, då lagade jag mycket själv om än det blev halvfabrikat ibland. Jag har klarat en månad på kring 500 men där går min gräns för vad jag känner är trevligt att leva på. De 1600 som de talar om är ganska realistiska. Kanske ska du budgetera för att det går minst denna summa och försöka komma under den? För mig är det viktigt att äta bra mat och hellre snåla på något annat än det men vi har alla olika prioriteringar, jag tror inte att alla mina vänner la 2000 men jag vill inte äta samma mat varje dag bara för att det är billigt men man kan ändå vara smart.

Sedan rekommenderar jag rotfrukter, det är nästan alltid överkomligt och man kan göra soppa, ha i gryta, mos, koka som de är och göra i ugn och säkert annat jag inte kommer på just nu. Baka eget bröd som du planerar är också väldigt prisvärt även om man lägger några extra kronor på tex dinkelmjöl eller rågmjöl istället för billigaste vetemjölet. Linser kan man också blanda i nästan vad som helst för att dryga ut och det smakar ganska lite så det stör inte heller andra smaker. Det finns tusen smarta sätt att äta billigare. Kål är också en underskattad grönsak, gott att koka i grädde i smala remsor och äta som spagetti, som sallad (förstås) och funkar även det i soppor och grytor.
elliha.blogspot.com

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 10 maj-11 kl 09:10 »
1650kr i manaden later som onsketankande om du tankt dig att ha ett socialt liv och inte bara pa att jaga extrapriser och sta i koket. Det ABSOLUT billigaste sattet att klara matbiten ar att ta ett extraknack i restaurang/matbutik. Sag att du jobbar tva-tre timmar om dagen pa ICA eller nagon restaurang/studenforeningskok, da kan du oftast ata pa jobbet, ta med det som skall slangas, fa overblivna rester plus att du far lon.

Sa gjorde jag nar jag var student och min matbudget lag inte pa mer an 20kr om dagen, da mest kaffe, snask, lask och annat onyttigt, plus att jag fick pengar over till annat och slapp lagga nagon som helst tid i koket darhemma (tid ar pengar).

Annars sa ar nog sill (stromming) och potatis, knackebrod och blodpudding fortfarande ekonomiska hojdare! Under kriget levde majoriteten av svenskarna pa just det och de som var unga da ar det friskaste manniskorna vi nagonsin sett pa denna jord.

Sill for en femma, potatis och rodlok for en femma, knackebrod for ett par kronor. Perfekt maltid, minnst en gang om dagen! Nyttigt och gott ar det ocksa.

Usch, nu blev jag hungrig av att skriva detta...  :-X

Noomi

• Uppland
    • Idas Visor
« Svar #13 skrivet: 10 maj-11 kl 09:48 »
1650kr i manaden later som onsketankande om du tankt dig att ha ett socialt liv och inte bara pa att jaga extrapriser och sta i koket. Det ABSOLUT billigaste sattet att klara matbiten ar att ta ett extraknack i restaurang/matbutik. Sag att du jobbar tva-tre timmar om dagen pa ICA eller nagon restaurang/studenforeningskok, da kan du oftast ata pa jobbet, ta med det som skall slangas, fa overblivna rester plus att du far lon.

Sa gjorde jag nar jag var student och min matbudget lag inte pa mer an 20kr om dagen, da mest kaffe, snask, lask och annat onyttigt, plus att jag fick pengar over till annat och slapp lagga nagon som helst tid i koket darhemma (tid ar pengar).

Annars sa ar nog sill (stromming) och potatis, knackebrod och blodpudding fortfarande ekonomiska hojdare! Under kriget levde majoriteten av svenskarna pa just det och de som var unga da ar det friskaste manniskorna vi nagonsin sett pa denna jord.

Sill for en femma, potatis och rodlok for en femma, knackebrod for ett par kronor. Perfekt maltid, minnst en gang om dagen! Nyttigt och gott ar det ocksa.

Sill, mums! Min morfar jobbar heltid som småskalig fiksare (han ensam på en båt) och nu när jag för första gången i mitt liv kommer att bo nära dem hade jag tänkte få gratis fisk  :-[ Blodpudding är också en favorit! Gör alltid min egen och det borde bli ännu billigare, eller?  Om jag har tur skjuter pojkvännen mycket under jakten och kommer på något sätt att frakta det 100 mil, då får jag bra gratis kött :D
Fast det där med att ha att någorlunda socialt liv och inte bara stå i köket eller leta extra priser; Det älskar jag ju! Kan stå i köket hur länge som helst och brukar gå på mataffärer när min vänner går på stan, bara för att jag gillar att strosa bland hyllorna och titta på olika varor  :-[

Tack så mycket för alla svar, det behövdes verkligen! Nu tror jag att jag kommer räkna på 1500:- i budgeten så får jag hoppas att jag kommer under :)

Grönöga

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 10 maj-11 kl 09:57 »
Det är precis som föregående talare sagt bra att ta i för mycket. Då är det lättare att hålla sig under  ;)

Vi som är två vuxna och två barn har en mat och hygienartiklar på ca 4000 kr/mån men de senaste månaderna då det varit snålt så har vi lyckats hålla oss på 2500.. Men det är ju såklart mycket tack vare allt som fanns i frysen i form av bär, svamp grönsaker osv ifrån förra sommaren.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

evamarta

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 10 maj-11 kl 10:01 »
1650kr det är 54kr om dagen  ::) tre måltider á 18kr det är inte så lätt att komma under.

Jo, det är skitlätt! En tallrik gröt kostar inte många kronor, och det gör inte ärtsoppa heller. För mej och sonen är det inget jätteproblem att avstå från kakor, glass, chips, godis eller läsk. Det räknar jag ändå inte som mat. Då är man nere i typ 25:-/ dag. *letar efter miniräknaren* Det vill säga under tusenlappen per månad.

Problemet kommer när jag passerar Wayne´s Coffe eller Espresso House och bara måste in och köpa en kopp kaffe för 38 kronor!  ::)

Annars hade jag haft världens minsta matbudget.
Alltså, jag fattar inte hur mycket tid och pengar som läggs på mat!!
(Och de som känner mej fattar inte hur jag kan äta gamla kalla rester som har legat kvar i bilen från förrförra veckan, istället för att slänga och laga nytt...  ::))

evamarta@live.se
0767-933525

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #16 skrivet: 10 maj-11 kl 10:15 »

Fast nog kan man ha ett socialt liv och laga all mat från grunden från billiga råvaror. Tricket är att laga mycket på en gång tex tre rätter en söndag så kan man ha middagen klar för hela veckan.
elliha.blogspot.com

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 maj-11 kl 20:41 »
Fast nog kan man ha ett socialt liv och laga all mat från grunden från billiga råvaror. Tricket är att laga mycket på en gång tex tre rätter en söndag så kan man ha middagen klar för hela veckan.

Absolut, det brukar dessutom "på köpet" bli långt mycket billigare än att göra småkok.

Tipset att jobba lite extra på någon matvarubutik var ju annars toppen!

Tänker man sig för när man handlar, inte köper något "onödigt" (dvs håller sig till matvaror och skippar godis, chips, läsk osv) och gör storkok, så kan man nog utan större problem klara sig på 1000, högst 1500 kr/månad i mat för ett hushåll på en person.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 10 maj-11 kl 23:27 »
Hur mkt du kommer lägga ner på mat beror på vad du är van att äta hemifrån. Jag hade mina första år mycket svårt att komma under 2000kr på icakontot, men man ska också tänka på att det inkluderar städgrejer toapapper deo duschgrejer tamponger etc...

Tvättnötter är en bra investering, så även matlådor. Och menskopp.

Linssoppa, gröt och vitkål lärde jag mig med tiden leva på men det är inte kul när man är van vid ett oerhört välsorterat skafferi, kyl,frys. Även om du har möjlighet att plocka bär för hela året / fiska jaga så har du inte möjlighet att förvara det om du bor i studentkorridor.

Dumpsterdykning var min själsliga räddning. Lyxmat utan att skada plånkan!
//Lina

Noomi

• Uppland
    • Idas Visor
« Svar #19 skrivet: 11 maj-11 kl 14:25 »
Hur mkt du kommer lägga ner på mat beror på vad du är van att äta hemifrån. Jag hade mina första år mycket svårt att komma under 2000kr på icakontot, men man ska också tänka på att det inkluderar städgrejer toapapper deo duschgrejer tamponger etc...

Tvättnötter är en bra investering, så även matlådor. Och menskopp.

Linssoppa, gröt och vitkål lärde jag mig med tiden leva på men det är inte kul när man är van vid ett oerhört välsorterat skafferi, kyl,frys. Även om du har möjlighet att plocka bär för hela året / fiska jaga så har du inte möjlighet att förvara det om du bor i studentkorridor.

Dumpsterdykning var min själsliga räddning. Lyxmat utan att skada plånkan!

Det finns frysbox i korridoren (med kanske 90% säkerhet) så jag kan förhoppningsvis frysa in olika varor! Det är bara 3-4 pers i en korridor, så det finns nog liite plats iallafall :) Jag har bara sett tvättnötter på rättvisekaffét här i stan och där är de är ju dyra! Hur många gånger kan man använda dem egentligen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser