Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uuuurkkk.... Sååå viiidrigt....  (läst 8654 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: uuuurkkk.... Sååå viiidrigt....
« Svar #20 skrivet: 11 maj-11 kl 19:23 »
Jag har aldrig hört talas om ett isolerat stall.

Inte för att jag förespråkar isolerade stall, tvärt om, men nog borde du väl ha hört talas om isolerade stall? Finns ju mängder med isolerade stall runt om i landet. Men som sagt, jag tycker INTE du ska isolera. Blir mycket luftigare och fräschare för djuren.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Joah

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 maj-11 kl 19:56 »
Aldrig stött på något annat än enkla brädgolv på loften~ Jag har också svårt att förstå varför det skulle vara på det viset. Kan ju såklart vara något modernt påfund som jag inte känner till, eller kanske inte?

Arne P

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 maj-11 kl 19:40 »
Är golvet så dåligt som du beskriver så skadar det ju inte att byta golv. Om det finns antydan till mögel under plankorna så kan du ta bort någon centimeter av jorden och fylla upp med fint grus. Det dränerar ju bättre och det blir luftigare. Plankorna kan ligga löst bara dom ligger plant och stilla. I vår lagård så är det ett plankgolv som har trampats på dagligen minst i 55 år och det är det inget fel på så är det torrt kan det hålla länge. Det ligger dikt an mot jorden.

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 13 maj-11 kl 08:14 »
Vi sliter vidare. :-D

Tycker nog att det luktar fräschare där vi tömde först och fukten har börjat torka på golven. Får nog lugna ner min stankhysteri. :-) Under ladugården är högt till golven. Inget vatten finns där men allt är täckt av ett tjockt grönt lager (någon slags mossa eller alger).

Ovanpå ladugården ligger det tjockt med hö 1.5 m djupt kanske och precis ovanpå ladugårdstaket ligger det halm som en bred matta över det lösa höet. Det var det som gav oss vår fundering om isolering men antagligen var det en nödlösning från den gamle mannen (förrförra ägaren)  för att försöka stoppa vattenläckaget från taket in i ladugården. Han hade inga djur då och tyckte kanske det kändes bättre om han inte såg droppet. Annars la de det kanske som en matta för att isolera tidigare för att kanske hålla värmen bättre för vattnet? De har haft sommarvatten i ladugården på 40-talet.

Vi har pausat tömningen ovanpå ladugården på grund av takhöjden. Tänk er att tömma ca 1500-2000 kilo hö med en takhöjd på 2 m endast på mitten när vi själva är 2m långa och 172 cm. Vet inte hur vi ska lyckas med det här. 

Höet vi slängde ut försvinner direkt. På bara några dagar ligger bara halmen kvar. Höet är supertunna fina porösa strån. Misstänker lieslaget. Vet inte om det förmultnar eller om djur kommer ch äter upp det gamla höet. Känns lite bättre i alla fall att veta att vi kan bre ut det och sedan elda upp bara halmen som blir kvar eller slänga den i skogen.

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 13 maj-11 kl 23:28 »
Att elda halm är ett rätt stort slöseri på kväve.  Sådant finns tillräckligt i luften redan.  Försök kompostera om Du kan!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Joah

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 maj-11 kl 09:39 »
Absolut, är det bara halm och inte en massa skräp i (vilket det säkert inte är) så är det betydligt bättre att slänga ut det i skogen eller i en hörna på någon åker. Släng på något lass med jord så multnar det ännu snabbare. Det blir fin jord efter något år!

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 15 maj-11 kl 07:52 »
Ok. Ska inte elda det då.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Garmolin

• Närke
« Svar #27 skrivet: 15 maj-11 kl 21:19 »
Riv ut golvet och lägg nya plankor. Har ni grävling under golvet så är det garanterat jord ända upp mot befintligt golv. Så mitt råd är att försöka bli av med grävlingen också, annars så är det snart lika igen.
Bor på en liten gård från 1880.

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser