Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halta höns  (läst 3199 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Halta höns
« skrivet: 11 maj-11 kl 18:48 »
När jag köpte mina höns och kycklingar för snart 1 månad sedan var allt frid och fröjd. Alla kommer från samma ställe. Efter någon dag märkte jag att en av de vuxna var halt och låg mycket, hon använder foten men haltar kraftigt. Vissa stunder verkar det gå bättre, ser inga sår eller dyl.

Nu har en 8 veckor gammal kyckling blivit halt, ser inget sår och verkar inte ömma när jag trycker över ben och fötter. Foten är liksom hängande och hon ligger hela tiden, äter och dricker. Kan det vara Marek eller kan det vara någon form av vitaminbrist (har missat detta med vitaminerna...)?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Halta höns
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 22:36 »
Det låter tyvärr som Marek, å andra sidan är jag långt ifrån nån expert. Det brukar iofs vara kycklingar som drabbas, men även äldre djur som har sjukdomen latent då den kan bryta ut vid stress osv. Hur är det med hönan som började halta först? Sämre, bättre?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 06:36 »
Jag låste mig vid foten och kollade där men vid närmare undersökning så visade det sig att vingen på andra sidan har ett sår och ett litet benbrott där. Förmodligen har hon trillat på spången till hönsgården och stukat foten samt skadat vingen.

Den vuxna hönans tillstånd är ganska lika som förut, hon använder den halta foten, vissa stunder ser hon bättre ut, promenerar, går ut i hönsgården och pickar men ligger såklart mycket.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 08:25 »
Är det en skada så läker den oftast bra, det är bara att avvakta och ge dem tid att läka. Underlätta för dem genom att se till att mat och vatten finns lättillgängligt, och om de inte kan komma upp på sittpinnen så kan du ge dem en låg sittpinne, typ bara 10 cm från marken. De brukar gilla att sitta på pinne även om de inte kan flyga så högt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-11 kl 15:45 »
Nä, det gick åt fanders iaf. Hittade kycklingen (ca 9 v) imorse liggande på rygg/sida och sprattlade med benen utan att komma upp, kippade efter andan så vi avlivande henne direkt. Kan det vara marek ändå?

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-11 kl 16:07 »
Nä, det gick åt fanders iaf. Hittade kycklingen (ca 9 v) imorse liggande på rygg/sida och sprattlade med benen utan att komma upp, kippade efter andan så vi avlivande henne direkt. Kan det vara marek ändå?

jadu, de låter ju som de, hur många hönor har du nu kvar?
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-11 kl 16:28 »
Jag har 6 kycklingar på snart 10 v och 3 vuxna och de verkar må bra allihopa. Hoppas bara det håller i sig!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser