Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen dag 21!!! å ett liiitet, liiiitet hål....  (läst 2555 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Äntligen dag 21!!! å ett liiitet, liiiitet hål....
« skrivet: 12 maj-11 kl 18:24 »
Mitt första kläck, EWWA, och jag trodde inte att det skulle bli något. Upptäckte för bara några dagar sedan att termometern förmodligen visade fel på ca1,9-2,0 C. Jag hoppas att fler än en klarat sig. Upptäckte hål i 1:a ägget straxt före 14 på em, jag ser hur det pickar med jämna mellanrum, men inte går det fort, inte. Hur länge låter man dem kämpa? Hjälper man till över huvud taget? Kläckningen i sig är ju en process som jag jämställer med vilken annan förlossning som helst. Stresshormoner som hjälper till att få igång kroppen sas....
Hur gör ni andra? Hjälper ni dem på traven, de som behöver och vad är det i så fall som avgör när ni griper in?

Tacksam för alla svar och åsikter!
//Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

flax

• Halland
SV: Äntligen dag 21!!! å ett liiitet, liiiitet hål....
« Svar #1 skrivet: 12 maj-11 kl 22:11 »
Vad roligt!
Hjälp dom inte på traven, de kan hålla på länge, och det är viktigt att de får lov att göra det! De livsdugliga kycklingarna kommer att klara sig ut ur äggen.

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 22:20 »
 :-\Sitter i samma situation, nybliven hönsmamma (senast jag hade höns ock kläckte fram kycklingar var 1991/92 så det är  preskiberat (i mitt huvud ialla fall - känner mig fullkomligt novis  :o.
Dag 21 och det var hundra år sedan (kl "mitt på dagen" för att vara exakt) som jag såg jag en spricka i ett ägg. När ska man ingripa???? Phu, detta är både en pärs och en exalterande erfarenhet  :o :-[ :'( Mycket känslor och man är en riktig hönsmamma i ordets rätta bemärkelse ...
det kvittrar inifrån kläckaren... :P
..hur länge kan de klara sig utan hjälp?

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 22:46 »
Det kan ta upp till ett dygn innan de kommer ut. Ha tålamod och njut av skådespelet när ett ägg kläcks! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 22:48 »
tack, tack tack  ;) :D ;D :) :-[ :P ::) :-* o:)
precis vad jag ville höra  8)

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-11 kl 12:45 »
Den första kycklingen, som pickade sig ut i går, dog tyvärr :'( Den hade inte dragit in gulesäcken alls, varför vill de ut om de inte är klara? Ja, nu vet ju inte jag, när de ska dra in gulesäcken, men på dag 21 borde det väl vara klart eller?

I dag på fm kom kyckling nr 2 och det gick betydligt fortare för den att ta sig ur ägget, dessutom har det pipit och tjoat hela tiden, det gjorde inte den första så jag antar att den inte va riktigt kry...

Nu är nr 3 på gång med ett litet hålslag i ägget  ;D

De som har kläckts är alla från mina egna ägg, inga utav köpeäggen har kläckts.
Någon som vet hur länge Brahmaägg brukar envisas med att ligga innan de vill kläckas?

//Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 13 maj-11 kl 13:37 »
Grattis kyckling mamma!! :) Jag kan inget om Brahma höns tyvärr men jag vet att det ibland tagit 1½ dygn från första hålet tills det att kycklingen tagit sig ut. En enda gång hjälpte vi till och det var när det nästan hade tagit 2 dygn och den hade hackat ett stort hål men kom ändå inte ut. Han klara sig och växte upp som vanligt men annars så e ju naturen så finurlig att bara de starkaste klarar sig. Trist att första kycklingen dog. :( Men hoppas du får fler nu!!!

Luffsen

• -
« Svar #7 skrivet: 13 maj-11 kl 13:59 »
Jag har Brahma, och när äggen kläcks, då gör jag det enkelt för mig:

När första ägget visar ett litet pickat hål startar jag en timer.

48 timmar, inte en enda timme till.

Under dessa timmar hinner de livsdugliga kycklingarna ta sig ur, och resten av äggen tar jag bara bort ur kläckaren.

Vissa kycklingar kommer ut på nån eller några timmar, andra har tagit upp till tio timmar på sig att komma ut.

En del har haft gulesäcken utanför när dom spräckt skalet, och dom kycklingarna tar jag undan när jag ser det.

En regel jag FÖRSÖKER följa, är att INTE hjälpa till när dom ska ta sig ur ägget. Bara om skal torkat fast i dunen på dom kan jag göra nåt, men aldrig annars.

Det lönar sig inte ändå. Klarar dom inte själva att ta sig ut, så kommer dom iaf att dö inom den närmaste tiden.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 13 maj-11 kl 14:31 »
Jag har Brahma, och när äggen kläcks, då gör jag det enkelt för mig:

När första ägget visar ett litet pickat hål startar jag en timer.

48 timmar, inte en enda timme till.

Under dessa timmar hinner de livsdugliga kycklingarna ta sig ur, och resten av äggen tar jag bara bort ur kläckaren.

Vissa kycklingar kommer ut på nån eller några timmar, andra har tagit upp till tio timmar på sig att komma ut.

En del har haft gulesäcken utanför när dom spräckt skalet, och dom kycklingarna tar jag undan när jag ser det.

En regel jag FÖRSÖKER följa, är att INTE hjälpa till när dom ska ta sig ur ägget. Bara om skal torkat fast i dunen på dom kan jag göra nåt, men aldrig annars.

Det lönar sig inte ändå. Klarar dom inte själva att ta sig ut, så kommer dom iaf att dö inom den närmaste tiden.

Tack för bra och utförligt svar! Tar fasta på dina råd.

//Lillemor

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 maj-11 kl 16:30 »
En av de första som tittade ut :D
Blandis av Lohman/Aracuana och en himla massa mer...
« Senast ändrad: 15 maj-11 kl 17:12 av Lillemor Eklund »

Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser