Har någon haft detta problem att kycklingarna fastnar i hönans fjädrar under magen och dör?
Hönorna är silkeshöns och de är ju mer duniga under magen i fjädrarna än andra höns. De har inte ruvat fram kycklingarna själva utan fått dem efter två dagars ruvning respektive 1,5 vecka. Detta medför nog troligen att deras ruvfläck under magen är ganska liten och de är mer duniga än om de legat i tre veckor.
Efter en vecka då allt funkat bra hittade jag två kycklingar hängande i nackarna under hönan helt fastklistrade. En var död och en levde som jag kunde rycka bort. Obehagligt! På kvällen hände samma sak med silkesmamma nr två. En hängde död efter

Min första hypotes är att det är för att hönan lagt sig på underreddet till en liten foderautomat med kycklingarna under sig. (Det var så jag hittade första hönan med fastnade kycklingar) Där ligger det kycklingfoder och kanske lite bajs ibland. Kanske fodret bidrar till att det klistrar mer? Har nu då satt på "huven på dem så de inte kan lägga sig på det understa.
Har en tredje höna - en bantam - samma ålder på kycklingar samma strö - sand och torv och samma automat. Inget har hänt och hon hade också bara legat ett tag på plastägg. Men hon har ju helt annan fjäderstruktur och aldrig legat på underredet.
Men nu funderar jag på att det kanske inte alls är fodret som fått det att klibba utan att silkeshönornas fjädrar klibbar ihop med sin egen och kycklingarnas bajs och sen fastnar kycklingarna efter att ha legat en längre stund under henne. Hoppas på att det inte är det för då kan ju hur många som helst fastna och dö. Gissar att de bryter nacken när de släpas runt... Kanske får klippa hönorna under magen....
Någon annan som har erfarenhet av detta?
Är orolig för att komma hem idag....!