Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två ruvande hönor  (läst 3187 gånger)

A_Bengtssson

• Västergötland
Två ruvande hönor
« skrivet: 13 maj-11 kl 22:38 »
Kan man ha två hönor i samma rede när kycklingarna kommer?
Jag har just flyttat ett rede till säkrare plats, men där ligger två hönor i redet.
Behöver man flytta ut en av dem? (de har ca 1,5 kvadrats yta )

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Två ruvande hönor
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 21:46 »
Har aldrig provat själv men tror att det kan bli strul när kycklingarna kläckts om båda vill "vara mamma".
Kan du inte dela av ytan och låta dom få halva mängden ägg var?
Men har läst om att det kan gå bra också  ;D ;D ;D så det är lite grann försök och misstag.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 14 maj-11 kl 22:29 »
Min kompis har just nu 2 hönor som ruvar på ägg i samma rede.
Förra året fungerade det bra för han.
Men jag har just nu 4 ruvhönor och alla har jag i varsit "rum" så det inte ska bli bråk sen
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 maj-11 kl 08:29 »
Har nu tre hönor som ruvat bredvid varand och nu tar hand om alla kycklingar tillsamans. Har funkat bra och ingen förlorad kyckling på två veckor. Skulle tro att det funkat bra eftersom  ingen av dem är dominant över de andra. Tillsamans har de 11 kycklingar och hönorna är dv cochin och två dv blandras hönor. 

Hur är dina hönor mot varandra i vanliga fall? Är äggen lagda samma datum och hur många ägg? Om det blir få kycklingar typ 1-3 så kan det bli problem. Två val antigen låta en höna ha kycklingarna eller skaffa daggammla kycklingar och låta dem adoptera kycklingarna.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 12:52 »
Jag är i lite samma sits som du.  jag har två ruvande hönor som ligger och ruvar på totalt 4 stycken ägg.  Dom själ varandras ägg när den ena går och äter men dom bråkar aldrig. Ligger tätt intill och verkar finna stor trygghet i varandra.

Men kanske är de riskfyllt att låta dom ta hand om kycklingarna tillsammans när de då är så få?

Jag har några alternativ:

* chansa på att det fungerar och släppa in min 4-veckors kycklingar så fort deras småttingar har kommit.

* släppa in mina 4-veckors kycklingar nu (men de är kanske risk att dom kliver av sina ruvägg?)

* ordna ett nytt utrymme till den andra?

men om jag nu särar på dom, någon gång måste ju mammorna träffas med sina små?  hur blir de då?

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 maj-11 kl 14:09 »
Jag är i lite samma sits som du.  jag har två ruvande hönor som ligger och ruvar på totalt 4 stycken ägg.  Dom själ varandras ägg när den ena går och äter men dom bråkar aldrig. Ligger tätt intill och verkar finna stor trygghet i varandra.

Men kanske är de riskfyllt att låta dom ta hand om kycklingarna tillsammans när de då är så få?

Jag har några alternativ:

* chansa på att det fungerar och släppa in min 4-veckors kycklingar så fort deras småttingar har kommit.

* släppa in mina 4-veckors kycklingar nu (men de är kanske risk att dom kliver av sina ruvägg?)

* ordna ett nytt utrymme till den andra?

men om jag nu särar på dom, någon gång måste ju mammorna träffas med sina små?  hur blir de då?

Att de två hönorna tar de äldre kycklingarna till sig är väldigt liten. Har aldrig provat när ruvhöna haft nykläckta eller ägg. Men när hon haft äldre kycklingar så har hönan varit hård mot de andra kycklingarna.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 12:07 »
Jag har två hönor som ruvar och uppfostrar kycklingar tillsammans. De är kläckta i samma kull själva, och "kompisar". Det fungerar bra.

Jag har dock haft andra hönor som lagt sig på samma ställe, där en höna snott alla ägg och jagat bort den andra, och sen gått av så äggen blev kalla, och ett fall då den ena hönan dödade alla kycklingar som kläcktes under den andra hönan.

Är det ok om det inte går vägen, och hönorna är kompisar i vanliga fall så testa. Vill du jättegärna ha dessa kycklingar eller äggen är lagda med långt mellanrum, så dela på hönorna. Hälften av 1,5m2 är inte alls SÅ litet om man bara ligger still och ruvar.

A_Bengtssson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 14:17 »
Jag tror jag provar med båda två i redet. De finns fler reden i huset, men de här två systrarna har alltid trängts i ett, även om ett annat varit ledigt. De verkar komma väl överens!

Magdalena

« Svar #8 skrivet: 17 maj-11 kl 17:43 »
Jag har just haft tre hönor som ruvade samtidigt, de fick fyra kycklingar och de fostrar kycklingarna tillsammans. Det är en fördel att ha fler mammor, det finns alltid någon mamma i närheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser