Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvramarna i Hemelkläckare för små??? Hjälp!  (läst 1520 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Ruvramarna i Hemelkläckare för små??? Hjälp!
« skrivet: 13 maj-11 kl 23:18 »
Jag har fått hem min nya Hemelkläckare, med ruvramar för hönsägg som jag beställt. När jag lägger ägg bredvid varandra så skaver de emot varandra, de är för stora. Jag har lagt om lott, men jag tycker inte det är helt 100 heller, och då går det dessutom bara runt 43 ägg per ram.

Ringde Högberga och påtalade problemet, de sade då att mina ägg var för stora, trots att de är helt vanliga ägg mellan 55-65g. Fick rekommendationen att prova ankäggs ramen då den är större, men nu kom den nya ramen och jag ser ingen skillnad. Har dock inte tagit ut de andra ramarna och dubbelkollat eftersom den är i kläckaren med ägg redan. Jag har dock provlagt ägg i den nya "ankramen" och det är precis samma problem där. Äggen skave emot varandra.

Har ni haft detta problem? Har jag fått fel ramar kanske?

Ronny

• Skåne
SV: Ruvramarna i Hemelkläckare för små??? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 00:03 »
Om du lägger ägg under en höna så "skaver" de mot varandra.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 maj-11 kl 00:21 »
Om du lägger ägg under en höna så "skaver" de mot varandra.

Jo det så klart, men de hakar upp sig i kläckaren när de ligger för tätt. Så att de ligger åt alla konstiga håll och kanter...

rackarns

• Närke
« Svar #3 skrivet: 14 maj-11 kl 11:27 »
så är det här också. man får pussla lite med äggen
och att de skaver och hamnar på tvären gör inget alls.
är maskinen helautomatisk kanske det blir problem?
min är halvautomatisk och när jag ändå öppnar så lägger jag tillrätta de ägg som hamnar knasigt.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-11 kl 13:10 »
Den är helautomatisk, men jag öppnar och lägger dem rakt när jag ser det. Vet inte riktigt om det ställer till problem om jag inte lägger dem till rätta, men risken är väl att de fastnar och går sönder.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 maj-11 kl 13:17 »
fastnar och går sönder gör de inte. här är det samma de åker runt lite, men det är inget problem.  det antal som sägs få plats är aldrig rätt i någon maskin, om det inte är ett fack till vart ägg vill säga. alla ägg är olika stora och det går inte att räkna på alla så det blir ett sn itt i stället. då jag lägger in gåsägg får jag använda varannan rad, och ankägg samma. hönsäggen hamnar på varje rad och det är enbart dvägg som får bra plats, annat krånglar. i slutet och börjar av en rad kan det även blir problem då det vändts lite. men det är tyvärr så det är, dock har maskinen bättre förmåga än många andra maskiner och det får väga över.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser