Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora tupp eller höna?  (läst 20767 gånger)

Almson

• Uppland
Hedemora tupp eller höna?
« skrivet: 15 maj-11 kl 18:35 »
Hej!
Har precis fått hem mina 8v hedemoror! Så fina allihop!
Uppfödaren sa att dete inte gick att se skillnad på tuppar och hönor ännu, men kanske kan ni skickliga alternativare ge er på ett försök?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: 8v hedemora - tuppar eller hönor?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-11 kl 19:20 »
Nr 2, 4, 6 och förmodligen nr 5 sätter jag en peng på att de är tuppar med tanke på kam och slörens storlek.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

majsaa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 15 maj-11 kl 19:36 »
ja du håller med före gående 2,4, 6o ev 5  :-[

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 15 maj-11 kl 19:43 »
2, 4, 5, 6 och möjligen även nr 7 kan vara tuppar. Jag skulle aldrig sälja sådär många med så tydlig kam(om du nu inte ville ha flera tuppar såklart).
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Almson

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-11 kl 20:16 »
Hej!
Tack så mycket för hjälpen allihop!
Jag tror (befarar) att ni har rätt, i alla fall 2, 4 och 6 har betett sig lite "tuppigt" också tycker jag. Synd att jag även fick farhågorna om 5 (pga kammen) och 7 (pga aningens tuppigt beteende) besannade.
Och ja, jag kan hålla med om att det inte känns helt schysst att sälja så många med så pass tydliga "tupp-drag". Jag ville inte ha fler tuppar, jag sa att jag helst bara ville ha en, men jag är helt ny med höns, och säljaren menade att det är helt omöjligt att se skillnad i denna ålder, "går inte att ta det på kammen".
Men det är en fin och trevlig skara tuppar vi har i alla fall...
Tack igen för er supersnabba hjälp!
/Almson

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 15 maj-11 kl 21:54 »
Får jag förresten fråga Jonas hur du kan se att nr 7 ev är en tupp? Jag tycker den ser helt "hön-lik" ut men såg den brösta upp sig mot en av de andra idag.
/Almson

Jättesvårt att säga på en bild, men jag tycker den ser lite tupplik ut. Vet inte varför men en känsla jag får. Du får gärna säga till "hur det blev" om någon månad :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

_PoLo_

• -
« Svar #6 skrivet: 15 maj-11 kl 23:10 »
jag sätter min amatör-röst på 2,4,6 och att nummer 5 växer upp och blir en riktig bitterf***a till höna  :P

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 16 maj-11 kl 08:21 »
Men jag tycker ändå att det är lite skumt av säljaren att säga att man inte kan gå på kammarnas storlek... Är det inte just det vi har gått på allihopa här i den här tråden?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Eulalia

• -
« Svar #8 skrivet: 21 maj-11 kl 01:14 »
Hittills har alla som jag misstänkt aldrig så lite se ut som tuppar också blivit tuppar, plus några till som jag verkligen trott ska bli hönor. Hedemora är inte så lätta att se på - om de ska bli hönor! Tydliga tuppar tror jag inte att man behöver tveka på när de är så här stora... Jag gissar samma på tuppar som tidigare gissningar, utom den längst till höger som jag inte kan se riktigt.
PS. Mina hönkycklisar har också lekt tupplekar när de var små! Speciellt de tuffaste hönorna ;) DS.
« Senast ändrad: 21 maj-11 kl 01:17 av Eulalia »
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 21 maj-11 kl 10:39 »
Håller med de övriga...  Var har du köpt dem ?  i uppland ? är de genbank ? Bara nyfiken..  :-[   Det blir svårt att välja en tupp av de skönheterna...   :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 21 maj-11 kl 17:22 »
4 tuppar tror jag.
har 5 kycklingar en tupp och fyra hönor  de är 5 veckor nu.
har sett det sen ngn vecka, vilket kön.
ngn gång kan det vara svårt att se.
Bättre att köpa/sälja då man med säkerhet vilket kön det är.
Köper man dagsgamla så får man ta den risken  men det är en annan sak.
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 22 maj-11 kl 13:06 »
Nr 2, 4, 6 = 100% säkerhet att det är tuppar enligt mig. Om det visar sig vara en höna av dessa... Ja, minen o reaktionen från mig lär ingen vilja missa isf. ::)

Nr 5 skulle jag också säga är en tupp, hade en hedemorakorsning förra året som är tupp o som hade mindre slör o kam än vad denna har och då var han äldre än vad denna var med.

Nr 8 skulle jag vilja se lite mer ansiktsbild utav.

Nr. 3 o 7 säger jag är hönor o 1:an ser också ut att vara en höna av vad som syns på bilden.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 22 maj-11 kl 13:11 »
Här är en bild på tuppen förresten. ;) Han var väll ca 12 veckor gammal här.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Almson

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 23 maj-11 kl 10:22 »
Hej!

Hönsen kommer från genbank, från Kopparberg. Köptes ju inte som så jättesmå, 8 v, men vi var nog inga bra hönsköpare, litade på att det inte gick att se skillnad på dom och försökte inte ens...

Jaa... det blir bra spännande att se om vi får några hönor över huvudtaget ur detta.
Men visst är det fina tuppar! =)

Tack så mycket för alla era förslag, ni verkar vara något så när eniga om de flesta, det är Hedvig och Linnea (nr 5 och 7) som ni säger lite olika om...

Fortsättning följer!

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 06 apr-12 kl 17:30 »
Nå hur gick det sen? *nyfiken i en strut*
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 07 apr-12 kl 13:52 »
2,4 6 vad jag ser nu
Bilden på hedemorona är tagen i maj 2011 så i dagsläget borde dom va könsbestämda (och tupparna kanske sålda eller i frysboxen) för länge sedan  ;) Ibland blir detlite skojigt när någon plockar upp gamla trådar  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #16 skrivet: 08 apr-12 kl 13:37 »
Ja, det var intressant då jag har några Hedemora som är 4 veckor nu och jag ser inget på dem än, och 4 Isbar, lika gamla och där ser jag heller inte vad som är vad än.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

lena70

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 apr-12 kl 16:58 »
Det är värre med raser, där varken tupp eller höna har någon direkt kam och där de har dessutom "hatt på huvudet"..2,4 och 6 tuppar rätt säker, nummer 5  en tupp med, övriga höns..Min amatörmässiga gissning..Jag skulle nog känt mig "lite" lurad av säljaren, men kanske trodde han själv, att det inte gick att se, men OM han visste, var det fult gjort, du ville ju dessutom inte ha en massa tuppar..
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 17:02 av Fru solvända »

Almson

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 08 maj-12 kl 11:30 »
Hej!
Ja, förlåt, jag skulle ju lägga upp en ny bild.. nu ska vi se, jag har ingen bild för stunden, men sammanfattat kan man väl säga att det gick sisådär...

Från vänster till höger:
1. Olga. Höna. Är dock bara ½ så stor som hon borde, och värper inte (de är alla 1 år gamla nu)
2. Anders. Ledartuppen!
3. Erika. Tamaste hönan av de alla, satt gärna i knät. Erika dog tidigt i våras. Obduktionen visade medfödd njurskada :( Hon var precis som Olga bara ½ så stor som hon borde.
4. Ville. Mycket fin tupp som fick flytta. Ångrar det lite, han var verkligenjättefin!
5. Hedvig. Tupp som fick flytta ihop med Ville
6. Elling. Andretuppen. Men det är mycket bråk nu, så risken finns att han hamnar i frysen den här veckan...
7. Linnea. Höna. Dog i vintras. Obducerades inte, men sannolikt av samma orsak som Erika. Också ½stor.
8. Henny. Tupp. Slaktades för en månad sedan efter att han börjat försöka klätta i rang och var dum och hård mot hönorna. (Vi trodde Henny var höna hur länge som helst (trots stilig kam, han parade sig aldrig med någon höna, men blev ibland påhoppad av de andra tupparna), först när han började gala (sent) så insåg vi fakta :) )

Så av vår första kull har vi en höna som inte värper och två tuppar kvar!

Vi ringde och klagade hos uppfödaren, som ni skrev så var det ju inte direkt hjärnkirurgi att se vilka som var tuppar, och fick efter lite sura miner två nya hönor. En av de ligger och ruvar nu :). Vi har också köpt tre till fullvuxna hönor av en annan genbank, för att dryga ut flocken lite (vill inte gärna ha mer från den första genbanken).

Så sammantaget: Ni var grymma på det där med könsbestämning! :)

lena70

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 maj-12 kl 12:44 »
Hej!
Ja, förlåt, jag skulle ju lägga upp en ny bild.. nu ska vi se, jag har ingen bild för stunden, men sammanfattat kan man väl säga att det gick sisådär...

Från vänster till höger:
1. Olga. Höna. Är dock bara ½ så stor som hon borde, och värper inte (de är alla 1 år gamla nu)
2. Anders. Ledartuppen!
3. Erika. Tamaste hönan av de alla, satt gärna i knät. Erika dog tidigt i våras. Obduktionen visade medfödd njurskada :( Hon var precis som Olga bara ½ så stor som hon borde.
4. Ville. Mycket fin tupp som fick flytta. Ångrar det lite, han var verkligenjättefin!
5. Hedvig. Tupp som fick flytta ihop med Ville
6. Elling. Andretuppen. Men det är mycket bråk nu, så risken finns att han hamnar i frysen den här veckan...
7. Linnea. Höna. Dog i vintras. Obducerades inte, men sannolikt av samma orsak som Erika. Också ½stor.
8. Henny. Tupp. Slaktades för en månad sedan efter att han börjat försöka klätta i rang och var dum och hård mot hönorna. (Vi trodde Henny var höna hur länge som helst (trots stilig kam, han parade sig aldrig med någon höna, men blev ibland påhoppad av de andra tupparna), först när han började gala (sent) så insåg vi fakta :) )

Så av vår första kull har vi en höna som inte värper och två tuppar kvar!

Vi ringde och klagade hos uppfödaren, som ni skrev så var det ju inte direkt hjärnkirurgi att se vilka som var tuppar, och fick efter lite sura miner två nya hönor. En av de ligger och ruvar nu :). Vi har också köpt tre till fullvuxna hönor av en annan genbank, för att dryga ut flocken lite (vill inte gärna ha mer från den första genbanken).

Så sammantaget: Ni var grymma på det där med könsbestämning! :)
Men vi missade Henny..Jag var säker på att det var en HÖNA..Bra att du klagade hos uppfödaren, och vad bra att ni fick två hönor!!!! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser