Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp angående killingköp!  (läst 5613 gånger)

Nykomlingen

• -
Hjälp angående killingköp!
« skrivet: 15 maj-11 kl 19:19 »
Hej!

Jag har tänkt köpa getter och efter mycket om och men hittat en jag får köpa killingar av. När jag nu pratade med personen så sa han att killingarna gått och diat och inte är så tama. Dom är runt 7 veckor. Är det en chansning att köpa dom eller är det lätt att få dom tama? Vill så gärna att dom ska bli tama (hade getter när jag var ung och dom var superkeliga och ville ligga i knä mm) och keliga.

Vad tror ni getveteraner?

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Hjälp angående killingköp!
« Svar #1 skrivet: 15 maj-11 kl 19:49 »
Jag köpte 2 killingar som var ca 4 månader när vi fick hem dem. De var inte heller hanterade innan.
Nu är de ett år gamla och är tama. Bocken är dock lite för tam. De ligger kanske inte iknät precis.
Jag tror inte att de är några problem att få de så tama som du vill, med lite tålamod förstås.
En liten hink med havre och du blir snabbt deras bästa kompis!
Lycka till! Getter är underbara ;)
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 maj-11 kl 21:23 »
Ja, nog brukar getter bli tama av havre, alltid!  Att föda upp med flaska KAN ibland ge biverkan att det är lögn i lådan att få UT geten till kvällen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 06:39 »
Tidigast vid 3 mån ålder har jag skiljt killingarna från geten.

Nykomlingen

• -
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 07:05 »
Tack så mycket för era svar! Nu ser jag fram emot att jag ska få hämta dom  ;D

Förresten, hur transporterar jag dom lättast?

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 16 maj-11 kl 08:55 »
Vi har en gammal volvo kombi som vi tog hem våra. Gick hur bra som helst!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Nykomlingen

• -
« Svar #6 skrivet: 16 maj-11 kl 11:02 »
Då stoppar jag in dom i bagaget då  :) Är ju inte så långt att åka för mig heller.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 16 maj-11 kl 21:54 »
Killingar transporteras normalt i någons varma trygga famn eller knä!  Skräm dom inte i onödan, de vill oftast vara nära!  Få trygghet av en vänlig kropps värme.  Prata med dom, klappa mjukt.  Men kör helst inte med dom i knät; benen och huvudet kan trassla in sig i ratten ...  ::)

Per Gynt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 maj-11 kl 06:12 »
Men kör helst inte med dom i knät; benen och huvudet kan trassla in sig i ratten ...  ::)

???  ???  Det vore rena vansinnet och ingen vettig menniska kan väl komma på den tanken! En hundtransportbur eller hundgaller går bra. Men att ta dem fra mamman redan vid 7 veckor är för tidigt. Men kanske ska du föda upp med flaska och då blir de tama fort  ;D

Nykomlingen

• -
« Svar #9 skrivet: 17 maj-11 kl 08:46 »
Peer Gynt: Ägaren använder mjölken och vill bli av med dom så fort som möjligt. Han ska själv skilja dom från mamman nu. Tycker du att jag ska nappmata dom när jag får hem dom alltså? Då blev allt helt plötsligt lite svårare  :-\

Lina W

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 17 maj-11 kl 08:57 »
Är de bara sju veckor gamla är de för unga för att klara sig bra utan mjölk. De bör vara minst 12 veckor för det.
Det kan vara lite bökigt att få de att ta flaska eller bunke om de är vana att dia.

Hundbur i bagaget är det bästa sättet att transportera killingar tycker jag.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #11 skrivet: 17 maj-11 kl 08:57 »
vad jag har förstått så är deras magar inte fullt utvecklade innan 12 veckors ålder och har alltså svårt att tillgodogöra sig annan föda än modersmjölken. med andra ord bör man flaskmata dem fram till dess att det är lämpligt att ge dem annan föda...

oj, nu hann lina w posta sitt svar innan mig :P..... så tjatig jag blev!  :-[
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 17 maj-11 kl 14:39 »
Då tjatar jag också:  7 veckor är för tidigt att klara sig på bara gräs.  Mjölk också!

En transportbur är väl OK som nödlösning, men bäst om en familjemedlem har dem i knät, så de känner närhet.

Flaska eller bunke kan vara äckligt, om man är van vid äkta vara.  Räkna med en del protester i början!  Om Du ny inte kan flaskmata, så kanske det går att tinga ett par till nästa år i stället, så Du hinner förbereda!  Om mjölkbonden slår ihjäl dessa eller ett par nästa år, spelar ju ingen större roll ...

Lycka till!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 maj-11 kl 16:41 »
Jo Nykomling, du måste nappmata killingarna. Åk och köp en nappflaska och lammnäring mer förberedelse behövs inte. Och det är inte krångligare i år än nästa år! Så ska du också ge dom fint hö som deres magar går igång på tillsammans med grönbetet. Har de ikke vane vid gröngräs må du ta det försiktigt med övergången.
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 16:46 av Peer Gynt »

Nykomlingen

• -
« Svar #14 skrivet: 17 maj-11 kl 17:04 »
Hur många gånger om dagen ska jag flaskmata dom? Och hur länge?

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 17 maj-11 kl 22:46 »
3 x 3-metoden anses av oss alternativare som ett minimum:  3 dl 3 ggr per dag i 3 månader.  Jag brukar hellre säga en liter per dag i 3 månader, och sen fasa ut den fjärde månaden.  Men låt inte siffrorna styra; titta på killingen/killingarna, om de är runda och glada, så får de vad de behöver, om de växer dåligt, magrar eller blir trötta och slöa, då måste Du lista ut varför, och åtgärda!  En frisk killing växer på höjden och längden, lite lagom på bredden, och far omkring som ett torrt skinn tills den tvärsomnar i Ditt knä!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #16 skrivet: 18 maj-11 kl 01:31 »
Nog dricker de mjölk ganska länge om de får. Mina första är födda 12 mars och den sista kanske en månad senare. Om jag stänger in getungarna över natten får jag avsevärt mycket mera mjölk än om de stannat hos mammorna. Nödvändigt behov eller inte? Det vet bara killingarna.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 maj-11 kl 06:30 »
..... anses av oss alternativare ....... 

Sakta i backarna, va!  "oss alternativare" , vi är ingen enhetlig grupp med likriktade åsikter i allt. Jag betackar mig för att räknas in i en kollektiv tillhörighet.

Nykomlingen, du kan pröve ge killingarna mjölk 3-5 ggr/dag beroende på hur både din arbetsdag och killingarna ser ut. Ge dom fint hö, vatten och mineralsten också. Kanske lite, lite kraftfoder om det behövs.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 18 maj-11 kl 12:37 »
Nej, inte lika åsikter i allt, men de som ägnar sig åt "djurfabrikande" utan känsla för den enskilda djurindividen loggar nog sällan in här ...  ;)  Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt.  Inte illa ment.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 18 maj-11 kl 14:07 »
Åter till ämnet. Jag vill nog inte heller räkna mig till en alternativare men tar  bra hand om mina djur ändå  ;D

Är de sju veckor klarar de sig med mat tre gånger om dagen, ca 3 dl/¨gång är ganska lagom.
Vänj sen av en gång när de närmar sig 12 veckor.
Mina senaste flaskisar (som diade de första 4 veckorna, sen var jag tyvärr tvungen att avliva geten) märktes det tydligt på efter 12 veckor att mjölken inte var lika intressant längre. Visst drack de upp men fick de nytt hö innan kunde de lika gärna tugga på det.
Jag har använt bebisnappflaskor från mataffären, har funkat kanon. Du får nog vara ganska tålmodig för att få de att förstå att det är mat som kommer ur flaskan men när de väl fattat det går det jätte bra att ge de.

Är killingarna inte alltför tama tror jag det är lugnare för de att åka i bagaget än om någon ska sitta och försöka hålla fast de i bilen, jag tror det blir jätte stressande. Är de mycket tama är det ju annorlunda.

Lycka till, jag tror det kommer att gå jätte bra även om det blir lite mer jobb i början!!
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser