Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan klev av äggen efter dygt 2 veckor!! Klarar sig äggen hos en annan höna?  (läst 1864 gånger)

Saffran

Som sagt...

Bakgrunden är att två av mina Kochins var väldigt ruvvilliga för några veckor sedan. Jag hade ägg från Hedemorahöns på G så jag lät dessa två damer ligga på sina egna ägg för att se om de ville ligga kvar. & jo! Ruvlusten var det inget fel på! Jag bytte ut äggen och allt var frid & fröjd. När det var en vecka kvar till kläckning låg det plötsligt en kyckling under en av hönorna ??? Det visade sig att hon hade lagt, och gömt ett av sina egna ägg :-[ Hon har sedan dess legat pall på äggen och kycklingen (i en bur ska tilläggas). Kyckligen har fått mat på ett  fat som jag ställt precis framför hönan och den har krupit tillbaka till ägghögen under hönan efter att den ätit!

MEN! Imorse när jag kom in låg hönan i ett annat hörn av buren (på kycklingen) Äggen låg kvar på samma ställe som förr, dolda under halmen...  :-\ Dom var inte kalla (ljumna) så jag vet inte hur länge sedan hon klev av.  Jag litar inte på att hon går tillbaks så jag la äggen under min andra höna, som redan har 5 ägg under sig (totalt 10 nu). Jag har inte överdrivet varmt där inne, ca 10-12 grader. Vad tror ni om chanserna? Dom ska kläckas om 3 dagar... Kan man kolla om de lever? Hur gör man och vad ska man titta efter? Jag vet inte om äggen är befruktade, har inte kollat något sådant utan hoppas bara på det! Ägg från samma individer har gett kycklingar varje gång...

Tack snälla för råd!!
*Maria*

bea

Det bör nog gå vägen...men den hönan du la äggen under nu....hur lång tid har hon kvar till kläck på sina ägg?

Saffran

Samma tid... 3 dagar kvar! Jag la dit äggen samtidigt... Hon är idiotsäker 8), men jag schasade ändå ut resten av flocken nyss så att det blir riktigt lugnt där inne :-[
*Maria*

Vilse

• Gäst
Brukar funka.
Ibland har det inte funkat o då har hönan övergett för at hon känt att det är något fel med äggen?

när jag lagt ägg under annan höna och dom inte kläckts så har jag öppnat o titttat och då har det inte varit någon aktivitet alls i äggena och hönan har nog övergett dom därför,hönan har legat på dom för att hon varit
"clucky" men dom har inte varit befruktade??

Saffran

Aha! Intressant  :o

Jag var ut och försökte lysa igenom äggen tidigare idag... Har dock bara använt en ficklampa, men i 7 av 10 ägg finns i alla fall något. Om det lever återstår ju att se... Min teori är nog att den kyckling som kläcktes börjar bli så alert att hon känner att hon vill ta hand om, och pyssla med en istället för att ruva. Det blev ju en liten miss där, att hon skulle få en kyckling en hel vecka före de andra :-\
*Maria*

Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser