Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!! Fort!!  (läst 2488 gånger)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
HJÄLP!! Fort!!
« skrivet: 16 maj-11 kl 17:53 »
Hur får man stopp på blödning i tuppkammen???

Går det?? Eller är det mest humant att slå ihjäl?
När jag kom hem låg min bästa tupp på sidan i hönsgården full med
sand och blod. När jag tvättat rent ser jag att han blöder från kammen.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: HJÄLP!! Fort!!
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 18:02 »
Det brukar sluta efter ett tag, men om det verkar envist kan du använda lapisstift eller 'klipp-stopp' om du har ett(brukar användas till hundar som man klipper i pulpan när man klipper klorna) eller om du inte har det får du försöka hålla en kompress eller liknande mot såret, men det går ju bara om du kan 'fixera' grepp om tuppen... han kanske inte uppskattar det...

Jag skulle inte avliva förrän jag ser att det inte alls vill sluta blöda - efter flera timmar alltså.

Lycka till

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-11 kl 18:14 »
TACK!! För svar.
Då ska jag avvakta. Nu ligger han i en egen bur i lugn och ro men
det rinner bara lite blod nu. Finner sig i att jag håller i och pysslar om honom.
Han hade ork att skrocka till de andra hönorna när jag gick med honom ute under armen.
Hoppas, hoppas....
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 19:37 »
Har inte provat på tuppkam, men annars vet jag att potatismjöl stoppar blödning! (Och att tuppar kan se riktigt hemska ut efter slagsmål men vara som nya igen efter ett par dagar!)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-11 kl 09:50 »
Tack ni som gav mig råd och hopp igår!
Efter en natt i badrummet var han på benen och gol
i morse. Dock var han fortfarande medtagen och ena ögat
kan han inte öppna. Ligger ner och vilar ibland. Cesar (som han heter)
får nog "eget rum" ett tag till. ;D

balotte

« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 21:14 »
Se alltid till att ha ALUN hemma. Det köper du på apoteket.
Stoppar blodet. Använder det till alla blödningar både på folk och fä ;)
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #6 skrivet: 19 maj-11 kl 18:42 »
Min vita tupp har flera gånger sett ut som en polkagris , men han repar sig bra efter slagsmålen.
Det ser hemst ut men dom repar sig snabbt.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 maj-11 kl 22:11 »
Han har repat sig bra och idag fick han upp ögat som var lite skadat.
MEN.... när vi släppte ut honom till dom andra så gav sig ungtuppen (ca 1 år)
på honom direkt. Jagade och hoppade efter honom. >:D
Vet  nu inte hur vi ska göra..... ??? Vilken ska få vara kvar ???

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #8 skrivet: 19 maj-11 kl 22:37 »
Jag har haft samma bekymmer. Vi sparade en av våra tuppkycklingar sen i fjol, han var riktigt fin och det verkade gå bra med den nya och "gamm"tuppen, som är helt förtjusande, en riktig gentleman som är så mån om sina damer, så han var jag jätterädd om. En dag såg jag hur den nya, som var lite större gav sej på min fin tupp, han var alldeles blodig och hade krupit ner i en grop för att komma undan :'(. Jag kom till undsättning, tog in honom och tvättade bort allt blodet, han fick vara i vår dusch några timmar. Jag gick ut och hämtade yxan och fick tag i tuppdjä..... >:D. Öman, som "gamm"tuppen heter lever numera ett lugnt och behagligt liv med sina damer, ska bli pappa närsomhelst............ ;D
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser