Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårhus  (läst 10645 gånger)

challe:)

• Småland
fårhus
« skrivet: 17 maj-11 kl 11:59 »
vi skulle behöva ha lite får här på gården vi har fastnat för klövsjöfår hade tänkt 4-5st.hur ska deras bostad se ut undrar om detta passar det är 3x2,4m
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: fårhus
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 22:16 »
Ser väldigt fint ut, tror dina lamm blir mycket nöjda.

Sätt gärna ett tak över ingången så kommer det in mindre med snö och regn.

Hmm, en tanke...
Du ska ha det som ligghall att gå ut och in i?
Annars blir det trångt med utfodring och annat...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Birgit

« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 09:09 »
Jag skulle också kompletterat med ett tak utanför, kanske också vindskydd på den sida det blåser mest ifrån (väster?). Då kan man även sätta en foderhäck längst ut vid takslutet. så de kan äta ute utan att bli blöta ;)
Är huset utan golv? Annars behövs en tålig yta för strö, som ju ska bort varje år. Eller tänker du rensa ofta? Snåla inte med ströbädden bara.
Trevligt litet hus!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 09:50 »
Hej!
Grattis till valet av fårras!
Vi har också ett "fårhus" som vi köpte nytt (förrådsfriggebod) på 5x3m = 15m2. Satte själv in fönster på gavlarna för ljusinsläpp. Trägolv med en byggplast och över det en ordentlig ströbädd och det funkar. Skulle nog helst ha en gjuten platta för att underlätta vid utgödling, men men....
Bygg till vindskydd o tak över dörren som andra redan skrivit om så kommer fåren garanterat att trivas. komplettera med några piasavaborstar fastskruvade med borsten utåt i något hörn så kommer de att njuta av att klia sig och håller samtidigt pälsen renare från hö & halm.

Vi har 5 tackor och en bagge men när lammen kommit har vi nu totalt 17st får/lamm och tur är väl att de är ute för det mesta - annars hade det blivit trångt...:)
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 17:15 »
hej tack för svaren hade tänkt att ha det som ligghall där dom kan gå in och ut men kunna stänga till vid snöstorm endast på natten då.
men hur tänkte ni med förtaket,var ska jag ha foder och vatten platsen hur serverar jag vatten till dom vintertid eluppvärmda hinkar eller har någon annan en ide? vad för stängsel räcker det med 4 eltrådar eller måste jag ha nät.
mvh charlie
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-11 kl 15:58 »
putt :P

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 maj-11 kl 17:20 »
Det är ett trevligt litet hus det där, men jag tror nog att du snickrar ihop ett perfekt fårstall för under halva priset.. Stängsel beror på många faktorer, vilken ras (vet ej hur snälla klövsjöfåren är), hurdant bete, vad som kan tänkas hota utanför stängslet, och vad som kan tänkas locka utanför stängslet. Gäller det en vinterhage utanför stallet hade jag tveklöst satsat på ett bra fårnät. Det kan du hitta begagnat för ett par hundralappar!

Höhäck kan du antingen inne i fårstallet, eller utanför, under "extrataket". Jag hade nog haft det utanför själva stallet, men andra tänker kanske annorlunda. Gällande vatten så är murarbalja alldeles tillräckligt för några får. Antingen fyller du på med ett par kannor varmt vatten morgon och kväll under vintern, eller så har du en grislampa hängande en bit ovanför vattnet för att hålla det isfritt (förutsätter ju el, men det bör/ska/måste(?) man nog ha i vilket fall)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 maj-11 kl 17:47 »
tack för svaret JBF. jag hade tänkt att snickra i hopp ett lika dant hus. el hade jag tänkt på för vill gärna göra det lite bekvämt för mig och fåren på vintern. jag bor i småland så jag hoppas att jag inte behöver göra det rovdjursäkert. hö hade jag tänkt ha i 10kg balar och göra en smidig höhäck. kan jag utfodra dom med hö och en blandning på havre och korn.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj-11 kl 21:28 »
Blir inte storleken på gränsen för det planerade antalet djur?

Anna i småland

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-11 kl 21:52 »
Måste bara rekommendera Termobar till vatten. Vi hade en första gången i vintras och nu kan jag inte förstå hur vi orkade hålla på med fryst vatten tidigare. Den är verkligen en bra investering och djuren har vatten dygnet runt även vid minus 20 grader.
 http://www.thermobar.se/

• Småland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-11 kl 22:05 »
Blir inte storleken på gränsen för det planerade antalet djur?
blir det även som ligghall

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 maj-11 kl 22:37 »
blir det även som ligghall

Fem tackor max 65 kg med lamm <15 kg = 5*1.7 = 8.5 m2
3*2.4 = 7.2 m2

Mått från L100.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-11 kl 23:53 »
kan jag utfodra dom med hö och en blandning på havre och korn.
Javisst

Åtminstone pälslamm (gotländska päls får) kan äta helt korn men det tar ett tag för dem att vänja sig.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

• Småland
« Svar #13 skrivet: 30 maj-11 kl 07:33 »
Javisst
vad bra får köpa billigt av en bonde
Åtminstone pälslamm (gotländska päls får) kan äta helt korn men det tar ett tag för dem att vänja sig.

• Småland
« Svar #14 skrivet: 30 maj-11 kl 07:36 »
Fem tackor max 65 kg med lamm <15 kg = 5*1.7 = 8.5 m2
3*2.4 = 7.2 m2

Mått från L100.
[/quote
jaha tack ulric. får nog sänka djur antalet lite 3st

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 30 maj-11 kl 08:17 »
Eller bygga lite större  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

zeina66

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 30 maj-11 kl 09:27 »
Hej.

Bygg inte för snålt,jag tror att dom flesta håller med mig om att det förr eller senare föds en individ som man bara "måste" behålla.
Det är så det brukar bli
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

• Småland
« Svar #17 skrivet: 30 maj-11 kl 10:05 »
jag tror det också får bygga större  typ 10m2

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 12 jun-11 kl 17:41 »
jag tror det också får bygga större  typ 10m2

det du visar i början av tråden är ju på 12 kvadrat

Birgit

« Svar #19 skrivet: 12 jun-11 kl 18:12 »
Vill bara tillägga att klövsjöfår inte per automatik behöver spannmål. De klarar sig som regel väldigt bra utan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser