Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oj oj oj! Vad gör jag nu?  (läst 3735 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Oj oj oj! Vad gör jag nu?
« skrivet: 17 maj-11 kl 21:13 »
I söndags fick vi en lite killing flicka och allt verkade bra.
Ganska snart började bocken att visa intresse för mamman. Har harklar sig och har tungan ute och stampar med foten i marken.
Sara (mamman) verkar irreterad över detta och har svårt för att få vara ifred.

Jag har i tidigare trådar skrivit om att min bock Henrik inte varit snäll. Han har gått ganska hårt åt Sara och stångat henne ordentligt vid utfodring.
Jag tycker att han är "sexfixerad" mest hela tiden. Men det kanske alla dvärgbockar är?
Han har även stångat mig en hel del och ett tag var jag nästan lite rädd för honom. Jag kämpade länge med att lägga ner honom varje gång jag kom in i hagen. Nu har jag en vattenflaska med mig och det räcker för att kontollera honom. Han är ganska tillgiven och mysig men inte helt pålitlig.

Både i måndags och i tisdags så hade jag svårt för att hitta killingen i hagen. Sara och Henrik betade på som vanligt vilket gjorde mig orolig att något hade hänt. Tillslut började även Sara leta efter den lilla och det visade sig att hon hade gömt den under en brädhög med pressenning. Där verkar hon hålla till med den lilla. Hon har alltså flyttat ifrån Henrik verkar det som.
Henrik har verkat försiktig med killingen men ikväll hade han tydligen stångat den. Nu var det min svärmor och min dotter (10 år) som såg detta.

Jag har därför tagit in Sara och killingen i stallet och Henrik går nu själv...

Men vad gör jag nu?
Min plan har varit att kastrera honom och skaffa en ny avelsbock så att man har två av varje så att ingen behöver gå ensam.
Tror ni att han lugnar sig vi den kastrering? Eller kommer han fortsätta att göra livet surt för Sara och den lilla?
Kanske skulle försöka sälja honom? Men jag tycker ju igentligen om honom... Och vem vill ha den dominanta bocken.
Om jag skaffar en bock killing som sällskap till honom tror ni då att han skulle ge sig på den hela tiden. Borde kanske skaffa en vuxen som lär honom att veta hut istället.

Jag är tacksam för alla tankar, ideér och åsikter som kan hjälpa mig att komma fram till vad som ska göras.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

gernsö

• Skåne
SV: Oj oj oj! Vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 21:24 »
att kastrera hon hjälper nog inte, inte alltid det har bort sådant här beteende. du har nog tur att han inte hunnit stånga ihjäl den lilla, eller gett sara en inre blödning. tycker du ska skaffa ny som får växa upp med sara och som du kan göra tam .tyvärr finns det nog bara ett slut för bocken.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 21:29 »
Bockar är bockar och kommer alltid vara lite fixerade,  men en bock som blir för hårdhänt mot killingar eller getter slutar emot studsaren här hemma, såna finns det inget utrymme för.

Men när killingen är född kommer geten bli brunstig och bocken aktiv, det är bara att acceptera. mitt tips är att du skiljer ifrån bocken strax innan killingarna föds och sen har honom ensam tills det är lagom att få geten dräktig igen, Vilket är beroende på när du vill ha henne att killa nästa år.  då blir det bara stökigt en kort stund på sensommaren/hösten under brunsten och så fort geten är dräktig så borde lugnet infinna sig igen.
lycka till...
Kennel SweetCaileanz

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 14:08 »
Då det finns flertal mkt trevliga och snälla dvärgbockar så skulle jag nog överväga att byta bock. Att ta bort den gamla och köpa in en ny. Ett sådant beteende är ju inte önskvärt, en bock ska vara snäll mot killingar och sina getter.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 14:24 »
Om det där vore min flock, så skulle jag vara så snäll jag nånsin kunde mot bocken, och se till att han snabbast möjligt flyttades till frysboxen.  (Ingen anledning att vara sträng när han ändå ska dit!)  Sen skulle jag behålla mor och dotter tills jag EVENTUELLT fick för mig att skaffa flera.  Då skulle jag överväga att låna en bock, så att jag slapp ha flera grupper.  Sådant kräver så mycket av staketet som ska vara emellan ...  ::)

Det beteende Du beskriver med frustningar, veva med framben, lägga huvudet mot getens rygg, är normal uppvaktning från bockens sida.  Att stånga kvinnor och barn med hornen är INTE normalt beteende för en bock!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 15:43 »
Får man avliva bocken hemma eller måste man tillkalla vetrinär?
Hur gör man med registreringen hos jordbruksverket?
Usch detta vill jag inte...
Ingen som vill ha honom?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 15:47 »
du får lov att bulta ( eller alternativ) hemma, men ska dock skicka in papper på att han är avlivad och skicka honom med kadavertransporten. som du får beställa då du avlivat honom.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 maj-11 kl 15:53 »
du får lov att bulta ( eller alternativ) hemma, men ska dock skicka in papper på att han är avlivad och skicka honom med kadavertransporten. som du får beställa då du avlivat honom.
Skicka in papper? vad är det för papper?
det är väl samma regler som för får och då behöver man ju bara anteckna i journalen att den är avlivad.. Och kadavertransport behövs väl knappast om man inte vill.. Den kan ju gå till egen förbrukning, oavsett om det sedan sker i verkligheten eller inte..

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 maj-11 kl 15:56 »
ok du kanske inte behöver avregistrera den, har inte getter själv, vet bara hur det är med kor.  och visst du kan bulta och hålla tyst och gräva ner den i trädgården.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 maj-11 kl 15:56 »
Börja med att skilja bocken från geten omgående så hon inte blir betäckt igen. Jag skulle göra mig av med honom på ena eller andra sättet. Geten ska inte betäckas förrän till hösten igen. Låna en trevlig bock då. Om du väljer en sen betäckningstid kan både get och killing betäckas, så slipper du ha dem i olika grupper.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 maj-11 kl 16:02 »
ok du kanske inte behöver avregistrera den, har inte getter själv, vet bara hur det är med kor.  och visst du kan bulta och hålla tyst och gräva ner den i trädgården.
eller äta upp den på riktigt.. :) Fast bockar kanske inte smakar något vidare.. Men man kan ju hävda att man tvingat i sig den.. :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 maj-11 kl 16:08 »
 ;D Det går alldeles utmärkt att äta bockkött. Men den kan ju också försvinna på andra sätt t.ex. malas ner till hundmat osv........

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 18 maj-11 kl 20:57 »
Om Du inte vill avliva honom, så hetsa inte!  Men se till att han inte kan skada de andra längre!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 22 maj-11 kl 08:11 »
Tack alla för era svar!

Kanske har jag (som vanligt) förhastat mig och förstorat upp saker och ting. :-[
Jag såg ju aldrig att bocken stångade den lilla.

Efter några dagar isär så satte jag ihop dem igen under uppsikt. Bocken ville dirrekt göra nya killingar men fick inte. Kan inte alls se att han är dum vid den lilla.
Ja, han puttar till den ibland men stångar? Njae han gör det så försiktigt. Igår låg bocken i huset och den lilla klättrade nyfiket omkring på honom. :D
Han provar om han får komma till för Sara då och då. Men hon får lite andrum oxå.

Nu springer Sara och den lilla runt och leker som tokar och bocken är mer som en gubbe som övervakar allt.
Har ringt vetrinären och pratat om kastrering. Ska boka tid på måndag.

Vill nog ge honom en chans ändå!

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 maj-11 kl 09:30 »
Då skulle jag allt snabba på med kastreringen innan geten blir betäckt igen - om hon inte redan är det!

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 23 maj-11 kl 04:02 »
Det där låter ju som värsta familjeidyllen!  Sätt på bocken ett förklä, vettja!  Det kan Du göra genast, till en mycket låg kostnad, och, inte minst, till mycket ringa obehag och risk för bocken.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 29 maj-11 kl 15:27 »
Nu är bocken kastrerad sedan några dar tillbaka.
Allt är frid och fröjd och jag är glad att ha Henrik kvar!
Han har ju sida sidor men är ganska go ändå :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser