Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pygmebin  (läst 1664 gånger)

tinna.m

• Skåne
Pygmebin
« skrivet: 19 maj-11 kl 11:06 »
Har två samhällen, avläggare sen ifjor. Det ena har en drös med småbin som flyger in o ut.
Har jag en "nöddrottning"?
Är det fråga om röveri från Lilliputt?
Ska jag ge dem genmodifierad soja så de växer till sig?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Pygmebin
« Svar #1 skrivet: 19 maj-11 kl 23:33 »
du kanske ska om formulera dinna frågor och utveckla dessa , om varför du ställer dessa och vad du upplever som fel i din bi gård
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-11 kl 23:38 »
I ena kupan är en del -ganska många- bin mindre storleksmässigt, än övriga bin i kupan.
I andra kupan är bina jämnstora.
Det hela observerat utifrån, det var småregnigt och blåsigt så jag ville inte kolla i kupan.
Innan har jag inte sett storleksskilnad på bina.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-11 kl 00:00 »
Små cell storlek på de sex kantiga vax prägling = små och många bin på ramen.

Stora celler , dock inte drönar vax = färre men större bin .

Vissa försök har gjorts att bekämpa varoa med små celler , dock inget definitiv svar eller bevis att det fungerar  :-\ , båda sidor påstå sig att det fungerar och inte fungerar.

GMO är aldrig rätt i längden + det finns gott om polen i naturen nu.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 maj-11 kl 08:01 »
Det kan mao va så att en gammal ram-cellerna blir ju mindre då- i yngelrummet ger de små bina?
Ramarna jag fick avläggaren på sitter kvar i kupan och de var ganska mörka, så svaret kan finnas där.
Tack för hjälpen.
Ska kolla på gymet om det finns några anabola att ge till bina.  ;)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 20 maj-11 kl 19:38 »
De gamla ramarna kan dessutom vara präglade med mindre cellstorlek från början. Vet inte om man kan se skillnad på bina dock, jag har inte kollat så noga eller provat olika. I naturligt byggt vax är det olika storlek i ovankant och underkant av kakan så bina bryr sig inte - eller är det det de gör och vill ha skillnad - eller är det de de gör och vill ha små celler där de börjar yngla på våren och blandning på sommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser